פיגוע הירי בשומרון: חיילת בת 19 במצב קשה מאוד; מתנהל מרדף אחר המחבל

נשקפת סכנה לחיי הצעירה שנורתה באוטובוס בכביש 55 • פצוע נוסף במצב קל-בינוני מפגיעת ירי ברכבו • המחבל ירה לעבר אוטובוס וכלי הרכב החולפים, כוחות צה״ל הוקפצו לנקודה • הכביש נחסם לתנועה משני הכיוונים, מתבצע כתר על הכפר נבי אליאס

תיעוד הפיגוע בשומרון

פיגוע ירי לעבר אוטובוס בכביש 55 בשומרון הבוקר (ראשון), ליד צומת נבי אליאס. המחבל ירה מצד הדרך על אוטובוס ורכבים חולפים, שלושה בני אדם נפצעו - חיילת כבת 19 במצב קשה מירי בכתף, פצוע כבן 50 מרסיסים מאזור השרון, ונהג האוטובוס שנפגע מזכוכיות במצב קל. בית החולים בילינסון בפתח תקווה עדכן כי נשקפת סכנה לחיי הצעירה.

הערכת מצב בזירת הפיגוע בשומרון // דובר צה"ל

כוחות צה"ל בזירת הפיגוע, הבוקר, צילום: דובר צה"ל

כוחות גדולים של צה"ל הוקפצו לזירה, ומנהלים אחריו מרדף באזור, תוך שמכתרים את הכפר נבי אליאס. הכביש נחסם לתנועה משני הכיוונים. המחבל, שזהותו טרם ידועה, הגיע דרך כביש עפר שלא מתחבר לציר הראשי עם רכב שגנב אתמול. הוא פרק מהרכב שלו וירה לעבר אוטובוס ורכב פרטי שנסעו בציר 55. 

המחבל נמלט ומבוצע מרדף משולב מהאוויר והיבשה כדי לתפוס אותו. כוחות רבים פרוסים בזירה וחסימות הוקמו במרחב ומתבצע כתר על הכפר נבי אליאס, יחד עם חסימות בציר 55. נמצא נשקו של המחבל - m16. כוחות גזרתיים, גדוד פנתר, גדוד המילואים 8211 וכוחות מיוחדים בזירה. מפרטי חקירת הפיגוע הראשוניים נראה כי המחבל פעל לבדו בזירה, ללא סייען.

אזור הפיגוע בשומרון,

חובש רפואת חירום במד"א אסף אילקשי סיפר: "הגענו בכוחות גדולים למקום. נכנסו לאוטובוס וראינו את הצעירה יושבת באוטובוס כשהיא בהכרה מלאה וסובלת מפצע ירי בכתף. הענקנו לה טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותה בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים כשהיא בהכרה מלאה במצב קשה".

זירת פיגוע הירי שאירע ליד צומת נבי אליאס, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

ראש מועצת קרני שומרון יונתן קוזניץ: "הפיגוע כאן מאחורינו - הכתובת הייתה על הקיר. לפני שבועיים זעקנו על פתיחת המחסומים, ושבוע שעבר בדיוק דיברנו על המקום הזה, נקודה קריטית שבה קרה הפיגוע. אנו דורשים לסגור תנועה פלשתינית, להקשות עליהם את התנועה פה ולהחזיר את הביטחון באזור".

יוסי דגן ראש מועצת שומרון: "פיגוע בכביש ראשי במקום מרכזי במדינת ישראל, זה לא דבר שאמור לקרות. אנחנו מתריעים וזועקים מזה זמן - לסגור את המחסומים הביטחוניים. האירוע הזה החל בפיגוע בו נפצעו שני אנשים, והוא עדיין מתרחש. יש עדיין מרדף, יש עדיין חילופי אש. אנחנו לא יכולים לסמוך על ניסים. אי אפשר שוב ושוב ללוות פצועים, זה לא הגיוני. אנו מצפים ממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר הביטחון, חברי הקבינט, הרמטכ"ל ומפקד הפיקוד לתת הנחיה ברורה לסגור באופן מידי את כל המחסומים הביטחוניים. להמשיך ולהגביר את הפעילות ההתקפית נגד הרשות הפלשתינית, בין חמאס ובין אם פת"ח הם אלו העומדים מאחורי הדבר הזה".

"הרשות הפלשתינית עומדת מאחורי גל הפיגועים והמלחמה הזו יחד עם החמאס כתף לכתף. אנחנו בהתיישבות עומדים יחד במערכה הזו על קיומה של מדינת ישראל. אנו מצפים מהממשלה להפוך את הדיסקט, להחזיר את המחסומים הביטחוניים בצורה מלאה, ולתת מכה ניצחת לרשות הפלשתינים ולחבריהם המחבלים מהחמאס. אנחנו כאן כדי לנצח, לא נישבר לעולם".

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן (ארכיון), צילום: אורן כהן

במועצות באזור הפיגוע התריעו לפני שבועיים על פיגוע שיכול להתרחש באזור: ראש מועצת שומרון יוסי דגן, ראש מועצת קרני שומרון הנכנס יונתן קוזניץ' וראש מועצת קדומים הנכנס עוזאל ותיק שלחו מכתב דחוף לאלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס שאפשר פתיחת הכביש המוביל לכפרים חג'ה, בקה וקדום שהיה סגור מ-7 באוקטובר בשל הסכנה שייצאו באמצעותו מחבלים לבצע פיגועים.

"נדהמנו לגלות, ללא כל עדכון מקדים, כי ציר הגישה לכפרי המרצחים חג'ה, בקה וקדום, מהם יצאו רוצחי עידודי זולדן, שלום סופר וד"ר דניאל יעקובי הי"ד וכן עוד מרצחים שפלים, נפתח לתנועה רציפה, זאת לאחר שהיה סגור מאז תחילת המלחמה".

האוטובוס שנפגע מהירי בכניסה לקרני שומרון, צילום: נדב גולדשטיין/TPS

ראש מועצת קדומים עוזאל ותיק: "אנחנו נמצאים כאן בכניסה לעזון, לא רחוק מהיכן שהיה פיגוע הירי. כשאנחנו מכילים זריקות אבנים, זה עובר לבקבוקי תבערה, מבקבוקי תבערה, ראינו זה עובר לירי ולמטענים. רק כאן, ממש קרוב לאיפה שאנחנו נמצאים בשישי בערב, היו מטענים אחרי שהיו פה זריקת בקבוקי תבערה. אסור לנו להכיל את הטרור גם כשהוא קטן. אנחנו דורשים היום להחזיר את המחסומים לשטחי יהודה ושומרון המחסומים שהוסרו זו סכנה וצריך להחזיר אותם עכשיו".

עד הראיה שמוליק מרבונה מהיישוב קרני שומרון: "הייתי בדרך הביתה, פתאום נעצר אוטו בנתיב הנגדי, ראיתי שמשהו לא בסדר, ראיתי שהוא מוציא M16 ויורה עליי בסביבות 13-14 כדורים. אני התכופפתי תוך כדי נסיעה, עצרתי, וראיתי שהוא מחליף מחסנית. התחלתי לרוץ לכיוון שלו. הוא ראה שאני רץ אחריו, הוא השאיר את האוטו שלו דלוק והתחיל לברוח לכיוון קלקיליה. לפניי הייתה ניידת משטרה שגם עליה הוא ירה. הניידת לא בחרה לעצור, אני עצרתי והמשכתי לרוץ אחריו. מנעתי פה אסון שיכל להיות יותר גדול".

ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית, מסר: "זו לא הפעם הראשונה בה אוטובוסים ונהגי אוטובוס מותקפים בירי. האוטובוסים הם סמל שלטון ובשל כך הם מותקפים שוב ושוב. מדובר בטרור מתמשך נגד הנהגים והנוסעים. הגיע הזמן לקדם את אבטחת האוטובוסים לאלתר כך שבכל אוטובוס יהיה מאבטח כפי שהיה בעבר. אסור שדם הנהגים והנוסעים יהיה הפקר".

מתחילת המלחמה כוחות ההנדסה של חטיבת אפרים פתחו בפרויקט למען ביטחון התושבים על שימת דגש על ציר 55, ציר שידוע באירועי טרור עממי. הכוחות פעלו לעיצוב המרחב תוך ביצוע מספר תצורות הנדסיות - את הכפר עזון גידרו לגמרי, בסמוך לו ייצרו שני צירים חדשים, אחד בעומק ואחד בסמוך לכביש שמשמשים כציר פטרול ויאפשר הגעה מהירה של כוחות למוקדי הטרור העממי, הקימו עמדות שמירה לאורך כל הציר ועמדת פילבוקס בפאתי הכפר שמאובזרת בטכנולוגיה חדישה. יש לציין כי מתחילת המלחמה אירועי הטרור בציר ירדו משמעותית, לרמה של אירועים בודדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר