במקום להציף את הרחוב בנשק - טפלו בטרור שיוצא מרהט

היישובים הבדואיים בנגב, גם אלו המוכרים על ידי המדינה, סובלים מהזנחה לאורך שנים רבות • גורם ביטחוני הזהיר: "יכולים לקום שם בקלות ארגוני פח"ע, כבר כיום אין לגנבים הבדואים בעיה לירות במי שרודפים אחריהם"

תיעוד: כך המחבל יצא מביתו לבדו ברהט וביצע את פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בבאר שבע // דוברות המשטרה

זו לא הפעם הראשונה שבה העיר הבדואית רהט עולה לכותרות בהקשר של טרור. לפני כשבועיים מחבל תושב העיר התנפל בדקירות על גבר בבית קפה בצומת בית קמה. בחודש דצמבר האחרון שלושה תושבי רהט ותראבין הואשמו בהסתרת מחבלים ושב"חים מעזה, שחדרו לישראל ב־7 באוקטובר. כחודש לאחר יום הטבח נתפסו שני מחבלים שהסתתרו בבית נטוש ברהט.

זירת הפיגוע בבאר שבע, צילום: דוברות המשטרה

לפני שנתיים נעצר בשאר אלגלאוי, תושב רהט בן 18, בחשד לביצוע עבירות ביטחון בהשראת דאעש. הוא יצר קשר עם פעיל של ארגון הטרור מסוריה, במטרה שיסייע לו להגיע אל המדינה, להשיג נשק ולהצטרף לשורות דאעש. ב"שומר החומות" תושב העיר יידה אבנים על שוטרים. והיריעה קצרה מלהכיל.

היישובים הבדואיים בנגב, גם אלו המוכרים על ידי המדינה, סובלים מהזנחה לאורך שנים רבות המתבטאת בתשתיות רעועות ובשיעורי עוני ואבטלה גבוהים. הפערים בין היישובים הללו לבין שכניהם ביישובים עומר, מיתר ולהבים - יוצרים תסיסה בקרב צעירים בדואים רבים. ודאי שזו לא סיבה לצאת ולדקור יהודים.

רהט, צילום: משה שי

"אם לא ידאגו לבדואים, נקבל אותם כגיס חמישי", אמר בעבר גורם ביטחוני בכיר, "אם אנחנו לא רוצים אותם כמחבלים, חייבים לטפל בבעיה. יכולים לקום בנגב ארגוני פח"ע בקלות. כבר כיום אין לגנבים הבדואים בעיה לירות בחיילים שרודפים אחריהם, וזה בניגוד לפושע רגיל שסביר שלא יירה.

"אם מדינת ישראל לא תשקיע באזור הנגב, הילדים הבדואים יגדלו בתוך מערכת חינוך אסלאמית מובנית - והמצב הזה רק יקצין. מערכת החינוך שם כושלת. הם חיים במזבלה. זה כר פורה למחבלים".

רקטה נפלה בשטח הפזורה הבדואית בנגב (ארכיון), צילום: ללא

הסכנה מהדהדת כבר שנים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מוכרח לטפל בקיני הטרור ברהט. לנטרל אותם, לסכל אותם, לייצר הרתעה - שאף תושב שם לא יעלה על דעתו אפילו את המחשבה לחבור לדאעש, או להחביא מחבלי חמאס או לדקור את שכניו היהודים.

רוב תושבי רהט, העיר הבדואית הגדולה בישראל, המונה יותר מ־82 אלף תושבים, הם אנשים שמעוניינים לחיות את חייהם בשלווה ושואפים לדו־קיום עם תושבי הנגב היהודים. גם הבדואים עצמם נפגעים מהטרור הזה, שמכתים יישוב שלם. הטרור פוגע בשמם הטוב של הבדואים שמתגייסים לצה"ל, של הרופאים והאחיות, של אלו שנהרגו בהגנה על המולדת.

בן גביר, במקום לחלק נשק לכל דכפין, ללא הליך מחמיר במתן הרישוי, נשק שעלול לפגוע באזרחים תמימים ובנשים בפרט - הגיע הזמן לטפל בקן הטרור ברהט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר