רקטות נורו לעבר שדרות; גורם ישראלי בכיר: הפעולה ברפיח תחל בימים הקרובים

רקטה אחת נפלה בשטח פתוח בתתומי העיר ושתיים אחרות נפלו בשטחים פתוחים • שגריר ארה"ב בישראל ג'ייק לו: "שיחות המו"מ לשחרור החטופים והפסקת אש לא פוצצו, הן נמשכות" • צפו בתיעוד: לוחמי מגלן ושייטת חיסלו מחבלים רבים בהיתקלויות ובמארבי צלפים והכניעו שני מחבלי חמאס חמושים

תיעוד מפעילות לוחמי הקומנדו במערב חאן יונס // דובר צה"ל

היום ה-153 למלחמה: בלבנון מדווחים כי ישראל הציבה את ה-15 במארס כתאריך יעד אחרון להגעה להסדר מדיני בחזית הלבנונית; ממשל ביידן שוקל דרכים למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקני במקרה של תקיפה ברפיח; שר החוץ הסיני קורא "לקיום ועידת שלום רחבה ובעלת סמכויות"; דרום אפריקה עתרה לבית הדין בהאג בגין מה שתיארה כ"יצירת רעב נרחב" ברצועת עזה על ידי ישראל ותקיפותיה.

היום ה-154 למלחמה - להמשך העדכונים >>>

עדכונים שוטפים

23:26: בכיר החמאס מחמד נזאל בראיון לאלג'זירה: אנו מברכים על הקמת נמל בעזה להכנסת סיוע. אנו מעוניינים בו כדי להמנע מההגבלות במעברים.

22:25: בניסיון אחרון להגיע לעסקה לפני הרמדאן: ראש ה-CIA וויליאם ברנס הגיע לקהיר. לאחר שגורם ישראלי בכיר תיאר בפני "ישראל היום" כיצד סינוואר שואף לאיחוד זירות לקראת הרמדאן וכי מבחינת מערכת הביטחון הישראלית, המבצע ברפיח הוא עניין של ימים ספורים, ברנס ינסה לגשר בין הצדדים ולהגיע לעסקה לפני פתיחת חודש הרמדאן. 

22:07: בעיריית שדרות מדווחים על ירי של שלוש רקטות לעבר העיר. רקטה אחת נפלה בשטח פתוח בתתומי העיר ושתיים אחרות נפלו בשטחים פתוחים מחוץ לעיר. בשלב זה לא דווח על נפגעים בגוף או נזק לרכוש.

22:00: לאחר חזרת התלמידים למסגרות: אזעקות לראשונה בשדרות ועוטף עזה. 

21:07: מקור מצרי בכיר אמר הערב כי משלחת חמאס עזבה את קהיר אחרי חמישה ימים של סבב משא ומתן על עסקת חטופים והפסקת אש. לפי הדיווח בטלוויזיה המצרית, המשא ומתן צפוי להתחדש בשבוע הבא. המקור המצרי הוסיף כי ההתייעצויות בין הצדדים נמשכות כדי להשיג שביתת נשק לפני חודש רמדאן, שצפוי לחול ב-10 במארס. (שחר קליימן)

21:06: ספרד תעניק לאונר"א 20 מיליון אירו בנוסף ל-3.5 מיליון אירו שהמדינה התחייבה להעביר בפברואר.

21:00: אזעקת צבע אדום בנחל עוז. 

19:52: גורם ישראלי בכיר: סינאוור רוצה איחוד זירות לקראת הרמדאן. המצב בעזה לא מעניין אותו ולהפך. תמונות הסבל מעזה משרתות אותו. אין לו עניין בהקלה לתושבים ולא בהגדלת הסיוע ההומניטרי. ישראל מבינה את זה לא הולכת שולל, ולכן לא משתתפת במאמצי המתווכות להציל את העסקה. הגורם הבכיר העריך כי לנוכח קריסת השיחות הפעולה הצבאית ברפיח היא עניין של כמה ימים. (אריאל כהנא)

19:20: מטוסי קרב תקפו שני מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחב זבקין בדרום לבנון. מוקדם יורט רחפן נפץ שחדר לישראל באזור ברעם. (עידן אבני)

19:16: גורם בממשל האמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס: "העיכוב בעסקת השבויים הוא בשל סירוב חמאס לשחרר חטופים חולים ומבוגרים".

19:01: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יכריז על הקמת נמל חירום ימי ברצועת עזה בעקבות החשש לאסון הומניטרי ברצועה. 

18:00: תיעוד מפשיטות לוחמי שייטת 13 ולוחמי מגלן על תשתיות טרור הממוקמות בנייני רבי קומות בשכונת ׳חמד׳: לוחמי יחידות מגלן ואגוז תחת עוצבת הקומנדו ושייטת 13 ממשיכים בפשיטות על שכונת 'חמד', שכונה עם מגדלים רבי קומות.

לוחמי יחידת מגלן ושייטת 13 פעלו בשיתוף פעולה בפשיטות רגליות, חשאיות ומדויקות, וכך איתרו עשרות אמצעי לחימה במקומות מחבוא. במהלך הלחימה, הכוחות חיסלו מחבלים רבים בהיתקלויות, במארבי צלפים ובהכוונת אש מהאוויר. בנוסף, שני מחבלי חמאס חמושים נכנעו לעבר הכוחות והועברו להמשך חקירה. (לילך שובל)

פעילות כוחות שייטת ומגלן בשכונת 'חמד' בחאן יונס // דובר צה"ל

17:17:  ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים על מחלוקת בחמאס: מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, דחף את הארגון האיסלאמיסטי לחלץ ויתורים גדולים יותר מישראל, על פי גורמים שמכירים את הדיונים. הדבר העמיד אותו בסתירה עם איסמעיל הנייה, שהוביל שיחות עם בכירים קטארים ומצרים.

הנייה היה מוכן לקבל הפסקה של שישה שבועות בלחימה כדי להעניק הקלה מסוימת ל-2.3 מיליון תושבי עזה, תוך שהוא מנצל את הזמן הזה לבחינת האפשרות של הפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה של הצבא הישראלי. לידיעה המלאה

יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה, צילום: אי.פי.איי

17:02: רקטה נורתה להר דב. האירוע התסיים ללא נפגעים. שני טילי נ"ט פגעו בבית במטולה. (עידן אבני)

16:58: השר גדי איזנקוט התייחס למלחמה בכנס ה-INSS הערב: "בשבעה באוקטובר מדינת ישראל נכשלה בכישלון הגדול ביותר מאז הקמתה וכתוצאה מכך יש לנו היום 134 חטופים. מאז שנכנסנו לממשלת החירום דרשנו להציב את מטרת השבתם במקום גבוה מאוד. אני שומע ויכוחים תקשורתיים מה בא לפני מה, האם החטופים או השמדת חמאס ואני אומר את דעתי באופן חד משמעי גם בקבינט וגם בפומבי - השבת החטופים היא המשימה הראשונה בסדר עדיפות עליון והיא חלק מהניצחון". 

"בלי השבת החטופים לא יהיה ניצחון אלא נזק ארוך ומתמשך לחוסן הלאומי של מדינת ישראל ולכן במקביל למאמצים המדיניים והצבאיים יצרנו תנאים להשבתם וחלק שבו וצריך לעשות מאמצים שגם היתר. זה צורך אסטרטגי ולא רק ערכי גם לנורמליזציה עם סעודיה. אם נסתכל שנה אחורה נוכל לומר שהושג ניצחון גם במציאות מאוד בעייתית". לידיעה המלאה

אייזנקוט בכנס, צילום: יוסי זליגר

16:46: נ"ט נורה למרחב מטולה. (עידן אבני)

16:15: ראש הממשלה נתניהו בסיום קורס קצינים: "צה"ל ימשיך ללחום בכל מעוזי חמאס בעזה, זה כולל את רפיח. מי שאומר לנו לא לפעול ברפיח - אומר לנו להפסיד במלחמה וזה לא יקרה. אני אומר לעולם: כשאנחנו מנצחים את מרצחי ה-7 באוקטובר, אנחנו מונעים את ה-11 בספטמבר הבא. לכן אתם חייבים לעמוד לצד ישראל ומאחורי צה״ל". (שירית אביטן כהן)

נתניהו בסיום קורס קצינים, צילום: דודו גרינשפן

16:13:ההפגנות בצומת ג'ית בשומרון כנגד פתיחת המחסום: תושב נעצר לפני זמן קצר בידי שוטרי מג"ב שהחלו שוב בפינוי התושבים מהמקום לקראת פתיחת המחסום לתנועת כלי רכב ערבים.

אחרי שמונה שעות של מחאות תושבים: צה"ל פתח את מחסום ג'ית לתנועת ערבים. אחרי מחאות תושבים ממושכות שהתרחשו במקום כבר משעות הבוקר, פתח צה"ל לפני זמן קצר את מחסום ג'ית לתנועת כלי רכב ערבים, לאחר שהיה סגור מתחילת המלחמה בגין העובדה ששימש פעמים רבות בעבר כציר הימלטות למחבלים. תושבים שהשתתפו במחאות הוכו בידי שוטרי מג"ב שהחליטו לפתוח את המחסום בכל מחיר. תושב אחד נעצר. (חנן גרינווד)

מעצר המתיישב, צילום: ללא

16:03: שגריר ארה"ב בישראל ג'ייק לו: "שיחות המו"מ לשחרור החטופים והפסקת אש לא פוצצו, הן נמשכות".

ג'ייק לו בכנס, צילום: יוסי זליגר

15:48: צה"ל תקף שני מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחב עיתרון ובעייתא א-שעב בדרום לבנון. (לילך שובל)

15:17: גורם מדיני בכיר מכחיש את הפרסומים על קביעת הדד-ליין למו"מ עם חיזבאללה ל-15 במרץ.

14:51: אזעקות בגליל המערבי. זוהו עשרה שיגורים, ללא יירוטים (עידן אבני)

12:57: אזעקות בגליל העליון. דיווח על תשע רקטות שנורו אל אצבע הגליל. שתיים מהן יורטו. רקטה אחת נפלה בשטח פתוח. (עידן אבני)

12:31: כוחות צה״ל, שב״כ ומג״ב פעלו הלילה למעצר 34 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים; חמישה מתוכם במבצע לסיכול טרור בבקעה והעמקים בהובלת חטיבת כפיר ובהכוונת שב״כ. (לילך שובל)

12:17: אזעקות ביישובים דן, דפנה ושאר יישוב, בעקבות חשש לירי רקטות. (עידן אבני)

11:59: בשעה זו עשרות תושבים מיישובי האזור חוסמים את צומת ג'ית בשומרון, זאת בעקבות כוונת צה"ל לפתוח היום את המחסום שמוצב ביציאה משכם ושהיה סגור מתחילת המלחמה. (חנן גרינווד)

11:39: מחסום כרם שלום נחסם בשעה זו לתנועת משאיות האספקה והסיוע לארגון הטרור חמאס. פעילי תנועת צו 9 ובני משפחות חטופים הגיעו גם הבוקר מכל רחבי הארץ למנוע את המעבר של שיירות המשאיות לרצועה. צורית פניגשטיין, אמו של רס"ר מעוז פניגשטיין ז"ל שנפל ברצועת עזה, הגיעה גם היא למעבר כדי לחסום בגופה את משאיות הסיוע ואמרה: "מצד אחד, אנחנו שולחים את החיילים שלנו להילחם, ואת הבן שלי למות, ומהצד השני אנחנו מלטפים אותם, מכניסים להם אוכל ומאריכים את המלחמה - זה עולה בדם ילדינו". (שירית אביטן כהן)

צורית פניגשטיין, אמו של רס"ר מעוז פניגשטיין ז"ל שנפל ברצועת עזה, במעבר כרם שלום // צו 9

11:35: כמה בני אדם נהרגו בפיצוץ בבית הזיקוק בנדר עבאס באיראן, כך מדווחת סוכנות הידיעות IRNA. (נטע בר)

11:19: כיפת ברזל יירטה תשע רקטות שנורו משטח לבנון, רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח. צה"ל משיב בירי ארטילרי לעבר לבנון. (עידן אבני)

10:53: אזעקה המתריעה מפני ירי רקטות נשמעה בראש הנקרה. דיווחים ראשוניים על נפילה בשטחים פתוחים באזור.

יירוטים בסמוך לגבול ישראל-לבנון // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

09:47: עיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, פרסם כי "הצדדים מדברים על 15 במרץ כמועד סופי למו"מ על הפסקת אש בעימות בין ישראל לחיזבאללה", כך על פי גורמים המעורבים במו"מ. בנוסף, דווח כי האלוף רסאן עליאן, מתאם פעולות הממשלה ביו"ש, ביקר במצרים ודן בסוגיית העקורים ברפיח. מצרים מובילה את בניית מחנות הפליטים בחופים ומתכננת להעביר אליהם מאות אלפים ברמדאן. בנוסף, דווח כי עליאן דן בהכנסת סיוע לרצועה, במקרה שלא תהיה הפסקת אש, ובתוכניות מימון של האמירויות, קטאר, כווית וארה"ב לשליחת סיוע דרך קפריסין לחופי הרצועה.

09:28: בבריטניה בוחנים את המשך הייצוא הביטחוני לישראל בזמן המלחמה. משלחת של משפטנים ביקרה בישראל לאחרונה לצורך בחינת הפעולות של צה"ל בעזה. (שירית אביטן כהן)

09:05: כוחות צה"ל ממשיכים במבצע בשכונת חמד בחאן יונס: הלוחמים איתרו ביממה האחרונה אמצעי לחימה רבים והשמידו מפקדות טרור ברחבי השכונה; במרכז הרצועה חוסלה חוליית מחבלים חמושה שנכנסה למבנה ובו עמדת שיגור. (לילך שובל)

כוחות צה"ל ממשיכים במבצע בשכונת חמד בחאן יונס, צילום: דובר צה"ל

08:28: קצין בכיר בצה"ל מזהיר מפני האפשרות שמדינות זרות יקבלו שליטה על רצועת עזה או על חלקים בה. בשיחה סגורה שעסקה בעתיד הצפוי בעזה הסביר הקצין כי נוכחות של מדינות זרות בעזה תפריע לצבא בפעולות ההכרחיות למיגור הטרור. (אריאל כהנא)

08:19: שר החוץ ישראל כ"ץ הנחה את כל השגרירויות ונציגויות ישראל בעולם לשמר בשיח הציבורי את ממצאי דוח האו"ם על אלימות מינית בטבח חמאס ב-7 באוקטובר. בהודעת השר הודגש כי האו"ם עדיין לא מגדיר את חמאס כארגון טרור, וכי יש "לפעול באופן מיידי לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם על מנת שתדון בממצאים החמורים - ותוציא גינוי מפורש נגד חמאס על הפשעים המיניים". (שירית אביטן כהן)

07:59: ה"וושינגטון פוסט" מפרסם: ממשל ביידן שוקל דרכים למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקני במקרה של תקיפה ברפיח. עוד נכתב כי העובדה שגורמים רשמיים מתלבטים בצעד הקיצוני, ממחישה את הדאגה הגוברת של הממשל מהמשבר ברצועה, ואת חוסר ההסכמה שלו עם המנהיגים בישראל בנוגע לפעולה צבאית ברפיח.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, צילום: אי.פי

07:40: לפי דיווח בניו יורק טיימס, שיחות המשא ומתן תקועות כי חמאס מבקש שישראל תתחייב להפסקת אש קבועה ברצועה אחרי שחרור החטופים

5:00: "יש לשמר את הסטטוס-קוו בהר הבית", כך אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בשיחה עם שר החוץ של ירדן איימן א-ספדי לפנות בוקר (בין רביעי לחמישי). על פי הבית הלבן, בלינקן הודה לירדן על "השותפות בתיאום ההצנחות לעזה, שסיפקו סיוע מציל חיים". לפי ההודעה, השניים דנו גם "במאמצים להבטיח הפסקת אש מיידית ומתמשכת בעזה לאורך שישה שבועות לפחות, כחלק מעסקה לשחרור החטופים והגברת הסיוע ההומניטרי".

4:45: "לא קיים תירוץ להרג של אזרחים", כך אמר שר החוץ של סין, וואנג יי בהתייחס למלחמה ברצועת עזה. בין השאר טען כי יש "לשחרר את כל העצורים", והביע תמיכה בחברות של הפלשתינים באו"ם. עוד אמר כי "סין קוראת לקיום ועידת שלום רחבה ובעלת סמכויות". עוד הוסיף כי: "על ישראל לחדש את שיחות השלום בהקדם האפשרי. נמשיך לעבוד עם הקהילה הבינלאומית כדי לקדם שלום ולהציל חיים".

4:30: דרום אפריקה עתרה לבית הדין בהאג בגין מה שתיארה כ"יצירת רעב נרחב" ברצועת עזה על ידי ישראל ותקיפותיה. 

4:15: ארצות הברית תקפה שני כלי טיס בלתי מאויישים באזור עליו שולטים החות'ים בתימן. על פי חשבון ה-X של פיקוד המרכז של הצבא האמריקני, "הפעולות נעשו על מנת להגן על חופש השיט והתנועה באזור, עבור כלי שיט מסחריים וספינות חיל הים האמריקני באזור". 

3:20: דיווח: שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון יבקר בברלין, וידון עם מקבילתו אנלנה ברבוק על התקדמות המשא ומתן על הפסקת האש ועל המאמצים להגברת הסיוע ההמוניטרי לרצועה. 

1:40: דיווחים על פעילות כוחות הביטחון בעיר טובאס, הסמוכה לג'נין

00:38: בארצות הברית מאשרים: שלושה נהרגו בתקיפת הספינה על ידי החות'ים בים האדום. פעם ראשונה שהתוקפנות החות'ית גובה קורבנות. 

תיעוד הספינה האמריקנית שנפגעה מתקיפת החות'ים , פיקוד מרכז של צבא ארצות הברית
תיעוד הספינה האמריקנית שנפגעה מתקיפת החות'ים, צילום: פיקוד מרכז של צבא ארצות הברית

23:45: דיווח ב"וושינגטון פוסט": מתחילת המלחמה העבירה ארה"ב לישראל "בחשאי" נשק במסגרת יותר ממאה עסקאות שונות - שלא הוצגו לאישור הקונגרס מכיוון שהיו מתחת לערך הכספי המינימלי המחייב עדכון רשמי.

22:16: מזכיר החוץ בקבינט הבריטי, דיויד קמרון, נזף בגנץ לאחר שיחתו של השר עם ראש ממשלת בריטניה. לידיעה המלאה(שירית אביטן כהן)

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, דנה בן שמעון, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, נטעאל בנדל, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר