ישראל כמטרת דמות, תרגיל צבאי של חזבאללה . מאי 2023 | צילום: אי.פי

למרות ההסלמה החמורה בצפון - לאף אחד מהצדדים אין עניין במלחמה כוללת

בעוד שנסראללה חושש מפגיעה נוסח עזה בלבנון ובאזרחיה, ישראל מעדיפה למקד את מאמציה בהכרעת חמאס ברצעה • אבל ככל שמחיר המלחמה מאמיר, עלולים הצדדים להעלות את סכום ההימור - ולאבד שליטה

ההסלמה בצפון נמשכה גם אתמול (רביעי), בפגיעה מדויקת באתר צבאי שבו נהרגה חיילת ושמונה נפצעו, ובתגובה חריפה יחסית שהתבטאה בהפצצת כמה יעדים צבאיים של חיזבאללה בדרום לבנון. בלבנון דיווחו על כמה הרוגים, שמצטרפים ליותר מ־220 פעילי ארגון הטרור שנהרגו עד כה בקרבות.

נראה שמספר האבידות הגבוה מקרב אנשיו, הוא שגרם לחסן נסראללה לשאת נאום תקיף שלשום, וכן להורות על המתקפה אתמול. ייתכן שנעשה בה שימוש באמל"ח מדויק - ככל הנראה רקטות - שהוכנס כעת למערכה כדי להימנע מפגיעה סטטיסטית באזרחים, ובמטרה להבטיח פגיעה ביעד הצבאי. זאת, כחלק ממדיניות המשוואות שאותה מקפיד נסראללה לשמר גם כעת, ושבמסגרתה הוא מבקש למקד את הפגיעות במתקנים צבאיים ובחיילים.

מדיניות משוואות. נסראללה, צילום: אי.אף.פי

נסראללה הבהיר בנאומו כי ימשיך להילחם כל עוד ישראל נלחמת בעזה. הוא נוהג כך מאז 7 באוקטובר, כחלק מתרומתו לציר הטרור שמנהיגה איראן לחמאס. בה בעת, הוא נשמר שלא להיגרר מול ישראל למלחמה כוללת שאינה נוחה בעת הזאת לו ולפטרוניו האיראנים.

מדיניות חיזבאללה מאפשרת לישראל לשמר את לבנון כזירה משנית, אך השארת צה"ל שם בכוננות מתמדת משליכה גם על המערכה בעזה. נסראללה מבקש למקד פגיעות במתקני צבא ובחיילים - מלחמה כוללת כעת, לא נוחה לו ולפטרוניו האיראנים

נסראללה חושש לא רק מפגיעה קשה בארגונו, אלא בעיקר מפגיעה נוסח עזה בערי לבנון ובאזרחיה, שתביא עליו ביקורת פנימית קשה בארצו. הוא מבין כי פגיעה מכוונת ביעדים אזרחיים בישראל תוביל בהכרח לפגיעה מקבילה ביעדים לבנוניים, ומבקש להימנע מכך (אם כי שלשום הוא פצע שני אזרחים ישראלים בקריית שמונה).

בשירות ישראל

המדיניות הזאת של חיזבאללה משרתת בעת הנוכחית את ישראל. היא מאפשרת לה לשמר את לבנון כזירה משנית ולהמשיך למקד מאמץ בעזה כדי להכריע את חמאס. עם זאת, החשש המתמיד מהסלמה בצפון מחייב את צה"ל להישאר בכוננות שיא מתמדת, שיש לה השלכות מיידיות גם על המערכה בעזה.

תיעוד מאימוני חטיבה 188 בגבול הצפון // דובר צה"ל

שתיים כאלה שבלטו בשבועות האחרונים הן דילול הכוחות ברצועה - כולל העברה צפונה של אוגדה 36, שחלק מכוחותיה כבר החליפו כוחות מילואים בגבול לבנון - ו"כלכלת חימושים", שבמסגרתה נשמר צה"ל משימוש מופרז בפצצות ובפגזים מסוגים שונים, כדי לשמור אמל"ח לאפשרות של מלחמה בלבנון.

הנזק העיקרי שנגרם לישראל הוא בצד האזרחי. לבנון אמנם משלמת מחיר מקביל, כאשר רבים מכפרי הדרום בה התרוקנו מתושביהם שנמלטו צפונה, אולם אין בכך נחמה. העובדה שעשרות אלפי ישראלים מתגוררים כבר ארבעה חודשים מחוץ לבתיהם - בתוספת הנזק שנגרם לתשתיות, לעסקים ולחקלאות - מניבים לחיזבאללה הישג משמעותי גם ללא מערכה כוללת.

רא"ל הלוי מבהיר שהדרך להרחקת חיזבאללה מהגדר והשבת השקט לגבול, עשויה לעבור גם במלחמה כוללת

התגוששות לפי הכללים

ישראל כבר הבהירה שלא תשוב למציאות ששררה בגבול הצפון עד לשבעה באוקטובר. היעד המוצהר הוא הרחקת כוח רדואן, הכוח התוקף של חיזבאללה, אל מעבר לנהר הליטני, ופירוק יכולותיו של חיזבאללה מכפרי דרום לבנון.

גורמים בינלאומיים שונים, בהובלת ארה"ב וצרפת, עמלים לגבש הסכם ברוח הזאת שיכלול גם הצבה של כוח בינלאומי מתוגבר בדרום לבנון, עם ניסיון לסיים במסגרתו גם את המחלוקות שטרם הוסדרו בין הצדדים לגבי תוואי הגבול בין ישראל ללבנון.

מסע התגרות על הגבול מול מטולה, 2021, צילום: אי.אף.פי

נדמה שלמרות ההסלמה של הימים האחרונים, סיכוייו של הסדר כזה גבוהים עדיין מהסיכוי של פתיחת מערכה רחבה. כאמור, ישראל מעוניינת להתמקד בעזה עד הכרעת חמאס והשבת החטופים, וחיזבאללה מעוניין לסייע למאמץ הפלשתיני מבלי לשלם על כך מחיר כבד.

זה מאפשר לשני הצדדים להמשיך בהתגוששות לפי כללי משחק מוגדרים - חיילים כן, אזרחים לא; דרום לבנון והגליל העליון והמערבי כן, עומק לבנון ועומק ישראל לא - מבלי להידרדר למחוזות מסוכנים יותר ונשלטים פחות. עם זאת, ככל שהמלחמה בעזה מתארכת והמחיר מאמיר, עלולים הצדדים להתפתות להעלות את סכום ההימור - ולאבד שליטה.

ניהול סיכונים, בינתיים

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, הבהיר אתמול בפגישתו עם ראשי הרשויות בצפון שיידרש זמן עד להשגת היעד של הרחקת חיזבאללה מהגדר והשבת השקט לגבול, וכן שהדרך לשם עשויה לעבור גם במלחמה כוללת שצה"ל נערך אליה.

יידרש זמן עד שהיעד יושג. הרמטכ"ל הלוי במפגש ראשי הרשויות בצפון, צילום: דובר צה"ל

במקביל, עסוק צה"ל גם בגיבוש מתווה הפעילות וההגנה העתידיים בגבול הצפון, שיאפשרו חזרה של התושבים לבתיהם. הוא יכלול שינויים רבים בהיקף הכוחות ובאופי הפעילות, בהשוואה למצב ששרר בגזרה ערב המלחמה.

מבחנו העיקרי של הסדר כזה יהיה לא ברגע חתימתו, אלא ביום שלאחריו. חיזבאללה עשוי להסכים לו כדי להימנע ממלחמה ולאפשר לתושבי דרום לבנון לשוב לבתיהם, אבל ניסיון העבר מלמד שכיבוד הסכמים אינו הצד החזק שלו. את החלטה 1701 של האו"ם, שאוסרת את חימושו או את נוכחותו בדרום לבנון, הוא הפר ברגל גסה, ללא תגובה מצד ישראל. המבחן הישראלי כעת יהיה במניעת הידרדרות דומה בעתיד. כלומר, בגביית מחיר מחיזבאללה על כל הפרה של ההסכם, גם במחיר של חידוש הלחימה המוגבלת.

חזבאללה הפר ברגל גסה את החלטה 1701 של האו"ם. כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

יידרש זמן עד שהצדדים יהיו בשלים להסדר. ממילא חיזבאללה לא יוכל לחתום על הסדר כזה כל עוד ישראל נלחמת בעזה בעצימות גבוהה, מה שאומר שגם בשבועות הקרובים (ואפשר שבחודשים הקרובים) הם ימשיכו להתנהל על סיפה של מלחמה, שכאמור שניהם מבקשים להימנע ממנה.

זה מחייב ניהוג עדין ונכונות לקחת סיכונים, בעיקר כדי להבהיר לחיזבאללה את גבולות המערכה. למרות המחיר הכבד ששולם אתמול, ישראל עושה זאת עד כה בהצלחה בצפון, אם כי המבחן העיקרי - הרחקת האיום מהגבול באופן קבוע - עדיין לפניה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו