הניצחון על חמאס והשבת החטופים עובר דרך ציר אחד - הפילדלפי

דרך ציר פילדלפי זרם, מהשטח המצרי לתוך שטח רצועת עזה, האמל"ח שתדלק את היכולת הצבאית של חמאס • החשש המדיני, כולל להסכמים עם המצרים, נובע מכך שמדובר ברצועת שטח שבה צה"ל פועל ממש על גבול מצרים • מתבקש בשלב הזה מהלך שיהווה ניצול הצלחה

ציר פילדלפי, צילום: אי.פי

אי אפשר להפריד בין ההתפתחויות השונות במלחמת ישראל-חיזבאללה-חמאס לבין עסקת החטופים. בשלב הזה של המלחמה, ישראל רושמת הצלחה בלחימה בדרום הרצועה ובייחוד בחאן יונס, על שכונותיה השונות, ולחמאס יש אינטרס ברור לעצור את ישראל. בהנחה שההנהגה המבצעית של הארגון סגורה ומהודקת יותר ויותר בשל פעילות צה"ל, לישראל אין סיבה לדהור במו"מ לשחרור החטופים, כפי שזה נראה כרגע.

ציר פילדלפי, צילום: אי.פי

ההפך, מבחינת השיקול הצבאי בהיבט של המערכה כולה בעזה, מתבקש בשלב הזה מהלך שיהווה ניצול הצלחה - וזהו, כמובן, ציר פילדלפי. לקח ברור מהעבר: פיסת שטח אסטרטגית שישראל שלטה בה עד 2005, שילמה פה ושם מחיר כואב על החזקת ציר הגבול בין עזה למצרים - לכבוש אותה עכשיו מחדש פירושו לקחת סיכון מדיני ומבצעי. יש הטוענים שאי-כיבוש ציר פילדלפי מייד בתחילת התמרון הקרקעי היה טעות.

התועלת שבכיבוש ציר הגבול הזה ידועה. הנושא עלה שוב ושוב לדיון גם בתקשורת. דרך ציר פילדלפי זרם, מהשטח המצרי לתוך שטח רצועת עזה, האמל"ח שתדלק את היכולת הצבאית של חמאס, אם כי נשמע גם טיעון שרובו המכריע של האמל"ח שבשימוש הארגון מיוצר בתוך עזה עצמה.

פעולה לניצחון מלא

בכל מקרה, ברור שטילי הנ"ט הרוסיים לסוגיהם הגיעו בהברחות תת-קרקעיות מתחום מצרים, דרך מנהרות או בדרכים אחרות שחצו את ציר פילדלפי. אין ספק שכדי לסגור את הבריח על חמאס, כדי למנוע את התעצמותו מחדש לאחר שרצועת עזה תעבור לשלב השיקום, צריך להשתלט על הציר.

החשש המדיני, כולל להסכמים עם המצרים, נובע מכך שמדובר ברצועת שטח שבה צה"ל פועל ממש על גבול מצרים. זה מעלה אפשרות לבצע את החסימה הדרושה במרחק מסוים מהגבול המצרי, מה שיצריך טיפול בשכונות מסוימות ברפיח.

נשיא מצרים א־סיסי, צילום: רויטרס

מבחינה מבצעית, הפעולה בציר פילדלפי דרושה כדי להשיג ניצחון מלא על חמאס. פעולה כזאת תגביר את הלחץ גם על חמאס וגם על מצרים, להביא פתרונות שיהיו קבילים על ישראל בנושא החטופים. מה שמוצע, על פי הפרסומים בשלב זה, נראה מביש ובלתי מקובל לחלוטין; אין סיבה לסיים מערכה קרקעית מוצלחת ביותר בעסקה בשלבים שתימשך חודשים תוך סחיטת הציבור הישראלי, ובסופה שחרור אלפי מחבלים.

משיכה של עסקת החטופים על פני זמן רב כל כך עשויה לרמז לכך שחיזבאללה והאיראנים חוששים ממצב שבו ישראל סוגרת את תיק החטופים ומתפנה לטיפול עוצמתי בלבנון-חיזבאללה. פעולה בציר פילדלפי יכולה להביא תוצאות חיוביות מכל זווית שמסתכלים עליה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר