כפר כילא, אתמול. צילום: איי.אף.פי

דובר צה"ל: "לקראת אחיזה מבצעית מלאה בצפון הרצועה"; הבית הלבן: איראן מעורבת בתקיפת כלי השיט בים האדום

יממה מתוחה בצפון: תקיפות בלבנון אחרי עשרות שיגורים לשטח ישראל • דובר צה"ל בערבית התריע בפני תושבי כמה אזורים בעזה: עליכם להתפנות במהרה • תיעוד משיתוף הפעולה בין חילות צה"ל: כטב"ם שהיה בדרכו לישראל יורט בים בלבנון • מועצת הביטחון אישרה הצעה להגדלת הסיוע לעזה • כ-70 משאיות סיוע הועברו לרצועה ממעבר רפיח • ארה"ב הטילה וטו על קריאה רוסית להפסקת אש

מלחמת חרבות ברזל, היום ה-77: סגן שי איילי ורס"ר במיל' טל שועה נפלו בקרבות ברצועת עזה, כך הותר הבוקר (שישי) לפרסום. בקיבוץ ניר עוז הודיעו כי החטוף גדי חגי נרצח. בהמשך היום דווח בעזה כי שלושה חוסלו מהאוויר ברפיח. עשרות שיגורים לשטח ישראל מלבנון מהבוקר, צה"ל תקף בתגובה.

עדכונים שוטפים:

04:10: לאחר השימוע לנשיאת הארוורד בתחילת החודש: נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה תומך בהשארת נשיאת אוניברסיטת הארוורד קלודין גיי בתפקידה, כך מדווח בכלי תקשורת בארה"ב. לנשיא לשעבר אובמה, בוגר מחזור 91 של אוניברסיטת הארוורד, יש קשרים והיכרות עם התאגיד שמחזיק את האוניברסיטה. לפי המדווח הוא פועל כדי למנוע את הדחת הנשיא או את התפטרותה.

על גיי הופעלו לחצים להתפטר לאחר שאמרה בשימוע בתחילת החודש כי קריאה לפגיעה ביהודים מפרה את כללי הקמפוס רק "בהתאם להקשר שבה נאמרה".

 "זה נשמע כאילו שאנשים רוצים לצופף את השורות כדי לשמור על יציבות ההנהלה - ועל ההרכב שלה", אמר מקור שמכיר את הסוגייה מקרוב.

02:40: מזכ"ל האו"ם, אנתוניו גוטרש, עונה למבקרים שטועים כי הצדיק את פעולות חמאס ב-7 באוקטובר ואומר: "אין שום דבר שיכול להצדיק כזאת מתקפה אכזרית, כמו זו שפתח חמאס והביאה לחטיפתם של 250 חטופים. אני חוזר על הקריאה שלי לשחרר אותם מיידית וללא תנאים".

כמו כן, טען כי "למרות שכרגע זה נראה קשה, הפתרון המתבקש לסיטואציה בעזה הוא פתרון שתי המדינות", והוסיף: "כל הצעה אחרת תפגע בזכויות האדם, בכבוד ובתקווה של העם הפלשתיני".

02:00: מקורות פלשתיניים דיווחו אמש כי סגן מזכ"ל ועדות ההתנגדות העממית, רזק ערוק, נהרג בתקיפה של צה"ל. מדובר בארגון הטרור השלישי בגודלו ברצועה. ראש ארגון הטרור, ראפת אבו הילאל, חוסל כבר ביום השלישי למלחמה.

01:40: 70 משאיות סיוע נכנסו אתמול לרצועת עזה דרך מעבר רפיח המחבר את הרצועה למצרים, כך דווח ב-CNN. בארגון הסהר האדום הפלשתיני טוענים: "המשאיות מכילות מזון, מים וציוד רפואי". 

00:05: נשיא ארה"ב ביידן מגיב להודעה לפיה גד חגי, שנחשב עד כה כחטוף, נרצח ע"י חמאס ב־7 באוקטובר. "ג'יל ואני שבורי לב מהבשורות", נכתב בהודעת הבית הלבן. "ממשיכים להתפלל לחזרתה בשלום מהשבי של אשתו ג'ודי. הבת שלהם הצטרפה לפגישה הטלפונית שקיימתי עם משפחות החטופים בשבוע שעבר. אני חוזר מחדש על ההתייחבות שלנו לא להפסיק לעבוד עד שכול החטופים יחזרו".

23:13: "איראן מעורבת עמוקות בתקיפת כלי השיט בים האדום", נמסר מהבית הלבן שעות לאחר הפרסום כי ספינת מעקב איראנית מכווינה את התקפות החות'ים על אוניות במצרי באב אל-מנדב

22:17: דובר צה"ל בערבית מפרסם הקלטה של שיחה בין קצין מודיעין ותושב עזתי, שממחישה את הזעם והתסכול שמרגישים רבים כלפי חמאס ברצועה. העזתי שהוקלט קרא לפגוע בהנהגת החמאס והביע ביקורת חריפה על צביעות מנהיגיו. "תגיד להנהגה שלך שחמאס יצא מחוץ לפלשתין. תשחטו אותם, הם משמידים אותנו". לידיעה המלאה

תושב עזה לקצין מודיעין: "תשחטו את חמאס" // דובר צה"ל בערבית

20:58: מקור במיליציות השיעיות בעיראק לרשת אל-ג'זירה: המטרה שתקפנו בים התיכון לפני כמה ימים היתה אסדת כריש. לידיעה המלאה

20:15: דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, התייחס הערב בהצהרתו ללחימה ברצועה ואמר כי "כוחות צה"ל ממשיכים בפעילות הקרקעית בחאן יונס ובמקביל נערכים להמשך הלחימה והרחבת הפעולה באזורית נוספים בדגש על הדרום. אנחנו עדיין באזור לחימה בשכונת דארג' תופח הסמוכה לסג'עייה וכמעט ישנה אחיזה מבצעית מלאה בצפון הרצועה". עוד הסביר הגרי כי צה"ל השתמש ב-13 טון חומר נפץ והשמיד 30 פירים. זה מסביר, לדבריו, מדוע לוקח זמן לנהל את המלחמה.

דובר צה״ל הגרי: ״אנחנו כמעט באחיזה מבצעית מלאה בצפון הרצועה״ // דובר צה"ל

עוד התייחס תא"ל הגרי גם לחיסול בכירי חמאס ואמר: "התפקיד שלנו הוא לחסל את כולם. זה מצריך מודיעין. ברגע שיש הזדמנות מבצעים. הנהגת חמאס המדיני - לקח זמן עד שחמאס דיווח שהם נהרגו. ברגע שאנחנו נדע שהרגנו מישהו - נדווח לציבור. הלוחמים פועלים במרחב חאן יונס והגברנו שם את הכוחות. נפעיל לחץ על חאן יונס".

דובר צה"ל על חיסול הבכירים: "נפעיל לחץ חזק על ח'אן יונס - נאלץ אותם לצאת מהמנהרות" // דובר צה"ל

19:17: מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה הערב בעד קריאה להגדלת הסיוע ההומינטרי לעזה, בהצבעה נמנעו ארה"ב ורוסיה וכך נסללה הדרך לאישור ההצעה. במשלחת הישראלית מציינים כי הם מרוצים מתוצאות ההצבעה, וזאת לאור העובדה כי בנוסח שאושר אין קריאה להפסקת האש, הודגש אופיו ההומינטרי של הסיוע ונשמרה הזכות הישראלית לבדיקה ביטחונית של כל הנכנס לרצועה. לידיעה המלאה

הנציגה האמריקנית בהצבעה במועצת הביטחון, צילום: AFP

18:34: מטוס קרב של חיל האוויר תקף תשתית טרור ואתר צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון. כמו כן, בהמשך להתרעה במרחב מנרה, זוהו מספר שיגורים מלבנון לשטח ישראל. בנוסף, זוהו מספר שיגורי מרגמה מלבנון לעבר מרחב מטולה. כוחות צה"ל תקפו בארטילריה את מקורות הירי.

18:10: הותר לפרסום: סמל עמית הוד זיו, בן 19, מראש העין, לוחם בגדוד 71, עוצבת ׳הברק׳ (188), נפל במהלך פעילות מבצעית בצפון כתוצאה מהשיגורים משטח לבנון לעבר מרחב שתולה. לידיעה המלאה

סמל עמית הוד זיו שנפל בפעילות בגבול לבנון, צילום: דובר צה"ל

18:03: ממשל ביידן עורך שיחות בין ישראל, לבנון ומתווכים לחיזבאללה בניסיון לשכך את המתחיות בגבול בין המדינות ולהשיב המצב לרגיעה על ידי הרחקת כוחות חיזבאללה מהגבול הישראלי, כך מדווח "ניו יורק טיימס" מפי גורמי בישראל ולבנון. לידיעה המלאה

17:45: שר הביטחון גלנט בתום הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון: ״דבר אחד ברור – יחיא סינוואר שומע כעת את הטרקטורים של צה"ל מעליו, את פצצות חיל האוויר ואת הפעולה של צה"ל. הוא יפגוש גם את קני הרובים שלנו בקרוב״.

שר הביטחון גלנט בתום הערכת מצב: ״סינוואר בקרוב יפגוש את קני הרובים שלנו״, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

17:25: ספינה איראנית שמוצבת בים האדום מכווינה ומאפשרת את המתקפות החות'יות על כלי שיט במצרי באב אל מנדב, כך מדווח היום (שבת) וושינגטון פוסט מפי גורמים רשמיים בארה"ב ובאזור. לידיעה המלאה

16:38: דובר צה"ל מפרסם תיעוד בו נראה מטוס קרב, בשיתוף עם זרוע הים, מיירט כלי טיס בלתי מאויש מעל הים בשטח לבנון, שהיה בדרכו לשטח ישראל.

תיעוד: צה"ל יירט כלי טיס בלתי מאויש מעל הים בשטח לבנון // דובר צה"ל

16:16: דיווח ב-CNN: ישראל פגעה לפחות בשלושה אזורים שונים  אליהם הפנתה אזרחים בעזה.

16:07: תעודת הזהות הפלשתינית של מוחמד דף נתפסה בבית אחותו בדרום הרצועה על ידי גדוד 82 של חטיבה 7. לידיעה המלאה

הת.ז הפלשתינית של מוחמד דף שנתפסה ברצועה, צילום: השימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

16:04: מטח של כ-6 רקטות נורה לעבר שטחי המושבה מטולה. ללא נפגעים בנפש.

14:40: חיזבאללה קיבל אחריות מאז הבוקר על שלוש תקיפות לאורך גבול הצפון.

פגיעת טיל נ"ט ששוגר מלבנון בשומרה שבצפון, צילום: ללא קרדיט

14:30: צה"ל פרסם תיעוד שנמצא על גופת מחבלים שבו נראים מחבלים מניחים מטענים וממלכדים מרחבים.

צילום: דובר צה"ל

14:28: אזעקה במנרה.

14:00: אבו מאזן שוחח היום עם פוטין. במהלך השיחה הדגיש יו"ר הרשות הפלשתינית את הצורך בהפסקת אש ברצועת עזה. אבו מאזן הדגיש גם את הצורך "להתערב כדי לעצור את התוקפנות של כוחות הכיבוש הישראלי בגדה ובירושלים". לידיעה המלאה

13:40: קיבוץ ניר עוז הודיע שגופת החטוף גדי חגי מוחזקת בשבי חמאס. אשתו ג'ודי ויינשטיין מוחזקת בשבי פצועה.

גדי חגי ואשתו ג'ודי, צילום: ללא קרדיט

12:50: דיווח בעזה: שלושה מחבלים חוסלו ברכב ברפיח.

דיווח בעזה: חוסלו שלושה מחבלים ברכב ברפיח \\ צילום: רשתות ערביות

12:30: דובר צה״ל בערבית, סא״ל אביחי אדרעי קרא לתושבי שכונות שמדרום לנחל עזה להתפנות באופן מיידי אל מחסות בדיר אל-בלח.

11:55: חיזבאללה מודיע ששניים מאנשיו חוסלו בתקיפת צה"ל בלבנון.

10:55: מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו שורת מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון. בין המטרות שנתקפו אתרים צבאיים בהם פעלו מחבלי הארגון לצד תשתיות טרור.

10:32: חיזבאללה קיבל אחריות על שני טילי נ"ט שנורו לצפון.

תקיפות צה"ל בלבנון, צילום: אי.פי

10:18: לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה 11 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון.

10:00: דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, קרא הבוקר לתושבי מחנה הפליטים אלבוריג' ושכונות נוספות באזור להתפנות מבתיהם ולעבור דרומה.

9:00: לוחמי חטיבות 646 ו-7 איתרו ברצועה אמצעי לחימה רבים, ביניהם משגרי רקטות מהם בוצע ירי בשבוע האחרון לשטח ישראל.

תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועה \\ צילום: דובר צה"ל

08:31: אזעקות בגליל המערבי.

7:45: דיווח ירדני: רחפן ששוגר מעיראק השייך לקבוצות ההתנגדות הפרו-איראניות הופל על ידי צבא ירדן.

6:00: שלושה לוחמי צה"ל נפצעו באורח קשה בקרבות בעזה. לוחם במילואים בגדוד 8104, עוצבת ראם (179), נפצע באורח קשה בקרב בדרום רצועת עזה. לוחם בגדוד שקד, חטיבת גבעתי, נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה. לוחם בגדוד 12, חטיבת גולני, נפצע באורח קשה בקרב בדרום רצועת עזה.

סגן שי איילי (מימין), רס"ל במיל' טל שועה (משמאל), צילום: דובר צה"ל

05:58: הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה.

סגן שי איילי, בן 21 מאשקלון, צוער בגדוד גפן של בית הספר לקצינים, שירת כלוחם ביחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669), נפל בקרב בצפון הרצועה.

רס"ל (מיל') טל שועה, בן 31 מבאר שבע, לוחם בגדוד הנדסה 7071, חטיבת קרייתי (4), נפל בקרב בדרום הרצועה.

01:22: לפי הדיווחים ברויטרס, הפנטגון הודיע כי יותר מ-20 מדינות הצטרפו לכוח הימי הבינלאומי שיסייר בים האדום ויגן על ספינות הסחר מפני מתקפות החות'ים מתימן. לפחות שמונה מאותן מדינות מסרבות לחשוף את דבר השתתפותן בקואליציה. 

01:01: דיווח: כטב"ם שנשלח מכיוון עיראק לאילת יורט בדרכו ע"י ירדן.

00:20: צה"ל ממשיך בתקיפות באזור חאן יונס בדרום הרצועה. 

חיילי צה"ל בעזה, צילום: AFP

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, דנה בן שמעון, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, נטעאל בנדל, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו