ההיסטוריה המדממת של סג'עייה

תשעת חיילי צה"ל שנפלו שלשום מצטרפים לשורה ארוכה של קורבנות שגבתה שכונת הדמים בצפון רצועת עזה • מאז מבצע עופרת יצוקה, דרך צוק איתן ועד היום, המחבלים מהמעוז העזתי ניהלו מלחמה עיקשת נגד כוחותינו

הנגמ"ש הפגוע מאסון הנגמ"ש במבצע צוק איתן, 2014. צילום: חדשות 12

האירוע הטרגי בסג'עייה, שבו נהרגו תשעה לוחמי צה"ל, מצטרף לשרשרת ארוכה של אסונות שהתרחשו לאורך שנות הפעילות של כוחותינו בשכונה בצפון עזה.

תיעוד: הקרבות של לוחמי גולני בסג'עייה // דובר צה"ל

מאז ומתמיד היא נחשבה מעוז חזק של חמאס ומוקד של התנגדות לישראל, והתבצעה שם פעילות משמעותית גם במבצעים הקודמים. בפעילות נחלנו הצלחות, לצד אירועים קשים של אובדן ושכול.

אחד מהאסונות הגדולים בשכונה התחולל בדצמבר 2008, במהלך מבצע עופרת יצוקה. האסון אירע כשכוח מחטיבת גולני התמקם במבנה בין ג'באליה לסג'עייה, וזוהה בטעות על ידי חיילי צה"ל אחרים ככוח אויב, מה שהוביל לירי דו־צדדי של כוחותינו על אנשי החטיבה, וכתוצאה מכך למותם של שלושה ולפציעתם של 24.

תקרית ירי דו־צדדי של כוחותינו על אנשי חטיבת גולני. תקיפת צה"ל בעזה בעופרת יצוקה, צילום: קוקו

אחת מהטרגדיות הזכורות שהתרחשו בשכונה היא אסון הנגמ"ש במבצע צוק איתן ב־2014, שבו נהרג בין השאר אורון שאול, שהוכר כחלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע, וגופתו מוחזקת בידי חמאס. במהלך הקרבות הקשים שהתנהלו בשכונה בין חיילי צה"ל לאנשי חמאס נפגע נגמ"ש של כוחותינו, שנתקע באחד מרחובות סג'עייה בגלל תקלה טכנית. כמה טילי נ"ט נורו לעבר הנגמ"ש המושבת, וגרמו לו להתלקח ולבעור במשך שעות. בנגמ"ש זה מתו שאול ושישה לוחמים נוספים, כולם מחטיבת גולני.

הגמ"ש נתקע באחד מרחובות סג'עייה. כוחות צה"ל במהלך מבצע עופרת יצוקה, צילום: דובר צה"ל

במהלך מלחמת חרבות ברזל צה"ל "סגר את החשבון" עם ווסאם פרחאת, איש חמאס שעמד בפועל מאחורי אסון הנגמ"ש, וכן מאחורי הפיגוע במכינה בעצמונה ב־2002 והמתקפה על אוטובוס התלמידים בשער הנגב ב־2011.

עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, ובעקבות ניסיון האירוע הקשה בצוק איתן, צה"ל הבין כי עליו להתייחס לסג'עייה בצורה אחרת: לבצע הכנה מיוחדת להתמודדות עם ביצורי השכונה, פירי המנהרות והבתים הממולכדים שבה. אלא שגם ההכנות הללו לא מנעו מהשכונה לגבות מכוחותינו מחיר כבד נוסף.

פלשתינים מניפים דגל לבן בעת הלחימה בסג'עיה, צילום: אי.פי.אי

ב־4 בדצמבר, שלושה לוחמים מחיל השריון נפלו כשהטנק שבו נסעו נפגע מטיל נ"ט. נפילתם במהלך הלחימה היתה ההקדמה לקרב קשה בין כוחות צה"ל לבין מחבלי חמאס, שהסתתרו בשכונה, בבתים ובפירי המנהרות. המסוכנות של השכונה הוכחה באסון האחרון, שבו נהרגו לוחמי חטיבת גולני במהלך טיהור בית שבתוכו פיר של מנהרת טרור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר