שני לוחמים נפצעו קשה במבצע לחילוץ חטופים ברצועת עזה; גלנט: "רואים סימני שבירה שמתחילים להופיע בעזה"

ארדן באו"ם: "למה לא התעוררתם כשחמאס הפר את ההפוגה האחרונה?" • צה"ל יירט מטרה חשודה שחדרה מלבנון לישראל - והגיב בירי ארטילרי • מזכ"ל האו"ם: "מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר לא מצדיקה עונש קולקטיבי על העם הפלשתיני" • פצוע בינוני בפיגוע ירי בשומרון • רסיסי רקטות נפלו במרכז הארץ, לא היו נפגעים

תיעוד מיוחד: קרבות פנים אל פנים בלב סג'עייה // דובר צה"ל

היום ה-63 למלחמת חרבות הברזל: כוחות צה"ל תקפו גם הלילה (שישי) ברצועת עזה. מטוסי חיל האוויר תקפו מטרות חיזבאללה בדרום לבנון. במהלך היום הופעלו אזעקות באזורים רבים ברחבי הארץ. חלקי מיירט נפלו באזור המרכז, לא היו נפגעים.

רס"ר גל מאיר איזנקוט ז"ל, בנו הצעיר השר וחבר הקבינט גדי איזנקוט, הובא למנוחות. כמו כן, הותר לפרסום כי שני לוחמי שריון, רס"ר נפתלי יונה גורדון ורס"ל עומרי רוט מקצרין, נפלו בקרב בצפון רצועת עזה.

פעילות אוגדה 98 בח'אן יונס // צילום: דובר צה"ל

עדכונים שוטפים:

23:10: קרן מונדר ובנה אוהד בן ה-9 ששוחררו מהשבי, מפרסמים סרטון בו הם מוסרים איחולים לסבא אברהם שעדיין נמצא בעזה והיום זה יום הולדתו. ביתו קרן: "אבאל'ה אהוב שלי, מזל טוב ליום הולדתך ה-79. מחבקת אותך חזק חזק מרחוק ומרגישה הכי קרוב אליך. אנחנו פה, כל המשפחה, מחכים לך בבית". אוהד: "מזל טוב סבא אני מתגעגע אליך מאוד, שתחזור אלינו בריא. יום הולדת שמח אוהבים אותך".

קרן ואוהד מונדר במסר חשוב לסבא אברהם שהיום זה יום הולדתו

22:50: ארה"ב הטילה וטו על החלוטת מועצת הביטחון של האו"ם לדרוש מישראל הפסקת אש מיידית בעזה.

21:04: אזעקה הופעלה במושב תלמי יפה הסמוך לאשקלון. מהמועצה האזורית חוף אשקלון נמסר כי זוהתה נפילה בשטח פתוח.

20:53: מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב שותפה לדאגה הבינלאומית למצב ההומניטרי ברצועה וכי עושה "ככל שביכולתה" על מנת להכניס לעזה ציוד.

20:40: שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, אמר במהלך נאומו בדיון של מועצת הביטחון של האו"ם, בנוכחותו של המזכ"ל אנטוניו גוטרש: "אם המועצה רוצה הפסקת אש, עליה לדרוש זאת מחמאס, שהפר את שתי הפסקות האש האחרונות – ב-7 באוקטובר ושוב לפני מספר ימים. מדוע אינכם מפנים את הקריאה להפסקת האש כלפי יחיא סינוואר? מדוע אינכם פונים לאיסמעיל הנייה? למה התעוררתם רק עכשיו ולא כשחמאס הפר את ההפוגה האחרונה וגרם לה לקרוס?".

הוא הוסיף: "כשמקשיבים לדיונים כאן במועצה, מתקבל הרושם כאילו חמאס לא קיים בכלל והכל קשור למה שישראל עושה. חמאס הוא האחראי היחיד למצב בעזה. הפסקת אש רק תחזק את שלטון הטרור של החמאס בעזה ותאריך את הסבל לשני הצדדים. ישראל תמשיך במשימתה – השמדת חמאס והחזרת כל החטופים. אנו נשלים את משימתנו תוך תמיכה בכל יוזמה הומניטרית לשיפור מצבם של תושבי עזה".

ארדן במהלך הדיון, הערב, צילום: Evan Schneide

20:28: דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי: "אנחנו מחסלים מחבלים רבים ורואים מספר הולך וגדל של מחבלים שנכנעים. עד כה עצרנו יותר מ-200 חשודים, שעשרות מהם הועברו לחקירה בתוך ישראל - בהם מפקדים בכוח נוח'בה של חמאס. חקירתם תומכת בהמשך עבודת הכוחות".

20:17: דובר צה"ל התיר לפרסום כי שני לוחמי צה"ל נפצעו הלילה (בין חמישי לשישי) קשה במהלך פעילות ברצועת עזה לחילוץ חטופים מידי חמאס. הכוחות פשטו על אתר של ארגון הטרור וחיסלו מחבלים שלקחו חלק בחטיפה ובאחזקת החטופים - מבלי שהצליחו לשחרר חטופים.

בצה"ל מוסרים כי חמאס ינסה לייצר טרור פסיכולוגי בעזרת המידע שישחרר על התקרית.

חיילי צה"ל ברצועת עזה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

20:15: דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, מוסר מסר בהצהרה לתקשורת במחנה הקריה בתל אביב כי שני לוחמים נפצעו קשה במבצע לחילוץ חטופים ברצועת עזה.

עוד אמר: "אנו נמצאים בשלב העצים של הלוחמה הקרקעית. לוחמינו פועלים במרכזי חמאס במרחבים מורכבים וממולכדים במטוענים רבים. אנו מנהלים קרבות עזים מול מחבלי חמאס, שיוצאים מהקרקע ומתאגרים את כוחותינו. נמשיך לפעול במגוון דרכים להשבת כל החטופים הביתה ולהשגת מידע אודותיהם".

בהתייחסות למלחמה בצפון, אמר הגרי כי המאמץ באזור נמשך: "חיסלנו לפנות בוקר חוליית מחבלים בהר דוב. התפציתנית זיהתה אותם והכווינה כלי טיס שתקף אותם. לאורך היום תקפנו מטרות בשטח לבנון והשבנו אש לעבר מי שירו לשטחנו".

"שני לוחמים נפצעו קשה במהלך פעילות לחילוץ חטופים בעזה" // צילום: דובר צה"ל

19:45: מחבלי חמאס, הג'יהאד האסלאמי ושל פלגים פלשתיניים קטנים יותר פרסמו לאורך היום הודעות שבהן נמסר כי לוחמיהם "מנהלים קרבות מול כוחות צבא הכיבוש ברצועת עזה". בחמאס קיבלו אחריות על כמה מטחי רקטות ששוגרו לעבר אזור מרכז הארץ. יצוין כי הארגון ממשיך להפיק חומרים וסרטוני וידאו שמשמשים אותו למטרות הסברה, זאת כחלק מהמלחמה התודעתית שהוא מנהל.

נוסף על כך, ברצועה דווח על הפצצת בתים בג'בליה וירי ארטילריה בעיר עזה. מטוסי קרב הפציצו מבנים ובתים גם במרכז הרצועה במחנה נוסיראת, ונראו תקיפות גם בדיר אלבלח. נמסר על פעילות אינטנסיבית והתעצמות התקיפות והלחימה באזור ח'אן יונס ובתוכה. מקורות ברצועה דיווחו כי היו הפגזות גם באזורים שסובבים את בית החולים האירופי בח'אן יונס.

לפי סוכנויות של האו"ם, 60% מהבתים והמבנים בעזה נהרסו וכ-85% מהתושבים עזבו את בתיהם. במשרד ההסברה של חמאס הוציאו קריאה למדינות הערביות לפעול כדי להעביר אלפי פצועים פלשתינים לטיפול בבתי חולים מחוץ לרצועה, ולפי נתונים שהוא פרסם היום – 17 אלף בני אדם נהרגו ברצועת עזה מאז פרצה המלחמה.

הרס נרחב ברצועת עזה, צילום: איי.אף.פי.

19:27: שר הביטחון יואב גלנט קיים היום ביקור בגבול רצועת עזה, שם פגש לוחמות ולוחמים מגדוד קרקל ומהשריון. במהלך המפגש, הדליקו כולם נר שני של חנוכה, והוא אף אמר להם: "רואים סממנים שמעידים על השבירה שמתחילה בתוך עזה, ולכן ולכם יש חלקי מרכזי בעניין הזה".

הוא הוסיף: "רוח צה"ל זה ששומעים את היריות, רואים את ההבזקים, מסתכלים, עושים הערכת מצב, ובסוף התוצאה היא ללכת קדימה. החתירה הזו בסוף מביאה אותך למקום שבו אתה מוצא את הבעיה. אנחנו מדליקים אור בעזה, ומכבים אור של כאלה שרוצים ברעתנו. מי שחשב שיכבה לנו את האורות, רואה יום אחרי יום מה התוצאות. במדינת ישראל יש אור ובעזה יש חושך - זה ילך ויעצים".

השר גלנט בהדלקת נר חנוכה עם לוחמות ברצועת עזה, צילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון

19:25: צה"ל תקף מטרות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון בתגובה לירי שבוצע היום לעבר ישראל.

18:45: דיווחים פלשתיניים: חמישה הרוגים בתקיפת בית במרכז ח'אן יונס שברצועת עזה.

18:39: משרד החוץ הירדני אמר כי "המצב ביהודה ושומרון מבעבע. אם החלטת מועצת הביטחון תיכשל, היא תעניק לישראל רישיון להמשיך בטבח שלה בעזה".

18:26: דיווח על מספר נפילות במטח האחרון שבוצע לעבר צפון הארץ, אחת מהן ככל הנראה נפלה בג'ת ינוח. כוחות עושים את דרכם למקום.

בשל המטח האחרון לעבר המרכז, נמצאו רסיסים טילים בקריית אונו ובסמוך לכפר המכבייה שברמת גן. לא היו נפגעים.

יירוט של טילי כיפת ברזל מעל תל אביב, צילום: רויטרס

18:21: סגן שגריר ארה"ב באו"ם: "אנו לא תומכים בקריאה להפסקת אש מיידית בעזה, שעלולה להוביל לזריעת זרעים למלחמה הבאה".

18:14: אזעקות הופעלו ברחבי הגליל המערבי ובצפון הארץ. 5 שיגורים בוצעו במהלך הירי הזה, ש-2 מהם יורטו בידי כיפת ברזל והאחרים נפלו בשטחים פתוחים.

18:09: כוחות צה"ל תקפו בארטילריה את מרחב הירי בלבנון שבוצע ממנו מוקדם יותר היום ירי לעבר מוצב צה"ל במרחב מתת.

תקיפת ישראל בלבנון, צילום: איי.אף.פי.

17:58: אזעקות נשמעו ברחבי גוש דן והשפלה. בין המקומות בהם הופעלה אזעקה: תל אביב, רמת גן, רחובות, יבנה, חולון, גבעתיים, פתח תקווה, ראשון לציון, גני תקווה ועוד.

יירוטים מעל שמי המרכז // צילום: רן מאיר

17:25: מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש תקף את ישראל, כאשר אמר למועצת הביטחון של הארגון כי "אין עוד אף מקום בטוח בגזה, התנאים למשלוח הומניטרי מיידי לא קיים יותר. אין הגנה אפקטיבית לאזרחי הרצועה". הוא אמר גם כי האוכל בעזה מתחיל להיאזל וגם כי מערכת הבריאות בה קורסת – וביקש להכריז על הפסקת אש הומניטרית.

הוא הוסיף: "אין שום הצדקה אפשרית למתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, אבל מעשיו האכזריים של  חמאס, בהם שימוש בירי רקטות לעבר ישראל ושימוש באנשים כמגנים אנושיים, לא יכול להצדיק את העונש הקולקטיבי של העם הפלשתיני".

17:20: לפי דיווח, אדם אחד נפצע בינוני בפיגוע ירי בסמוך למבוא דותן שבשומרון. המחבלים נמלטו.

16:37: נפילה זוהתה סמוך למבנה בתוך יישוב במועצה האזורית אשכול, שגרמה לפגיעה בתשתיות מים ותקשורת. לא היו נפגעים.

נזק שנגרם מפגיעת רקטה בתשתיות מים ותקשורת ביישוב במועצה האזורית אשכול // צילום: ביטחון אשכול

16:20: אזעקה הופעלה בנחל עוז.

16:10: לפי דובר צה"ל, לוחמי ההגנה האווירית יירטו מטרה חשודה שחצתה ארצה משטח לבנון. ההתרעה האחרונה באזור הצפון הופעלה בעקבות שברי יירוט.

נוסף על כך, בתגובה לירי שבוצע לעבר מספר מוצבי צה"ל במרחב הגבול, צה"ל ביצע ירי ארטילרי לעבר מקור הירי ולמטרות נוספות בלבנון.

16:05: אזעקה הופעלה בכיסופים.

16:00: אזעקות באשקלון, מבטחים, עמיעוז, ישע, צוחר, אוהד. במקביל, ירי נ"ט בוצע לעבר היישוב מתת שבצפון הארץ.

15:55: האיחוד האירופי הוסיף את מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, ואת סגנו מרואן עיסא לרשימת הטרוריסטים המבוקשים שלו. בכך, כספיהם ונכסיהם של השניים יוקפאו ויוטלו עליהם סנקציות נוספות במדינות החברות באיחוד.

15:22: הותר לפרסום: רס"ר נפתלי יונה גורדון, בן 32 מירושלים, לוחם שריון בגדוד 53 של עוצבת ברק (חטיבה 188) נפל בקרב בצפון רצועת עזה.

רס"ל עומרי רוט, בן 25 מקצרין, מפקד טנק בגדוד 53 של עוצבת ברק (חטיבה 188) נפל גם הוא בקרב בצפון הרצועה.

רס"ר (במיל') נפתלי יונה גורדון ז"ל, צילום: דובר צה"ל
רס"ל (במיל') עומרי רוט ז"ל,

15:20: לאחר דבריו של ראש ממשלת הרשות הפלשתינית מוחמד אשתייה, לפיהם ביום שאחרי המלחמה הוא "לא שולל את חמאס כשותף שלטון", ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב לו: "א. לא יהיה חמאס - נחסל אותו; ב. עצם העובדה שזאת ההצעה של הרשות הפלשתינית רק מחזקת אותי במדיניותי: הרשות הפלשתינית אינה הפתרון".

14:55: חלקי מיירט נפלו בתל אביב. ללא נפגעים.

תיעוד מרסיס המיירט בת"א, צילום: דוברות איחוד הצלה

14:47: דיווחים ערביים על הפגזות בדרום לבנון, באל-חממס שבאזור הגבול ליד מטולה.

14:38: באופוזיציה הסורית מדווחים כי שניים מהמחבלים שחיזבאללה הודיע על מותם ביממה האחרונה, היו מפקדים בארגון הטרור שפעלו במלחמת האזרחים בסוריה, חאתם עלי ג'עפר ואחמד חוסיין עלי אחמד.

שני מפקדי חיזבאללה שנהרגו על ידי צה"ל, חאתם עלי ג'עפר ואחמד חוסיין עלי אחמד, צילום: רשתות ערביות

14:30: חשש לחדירת כלי טיס עוין בבית הלל, כפר גלעדי, כפר יובל, מטולה, מנרה, מעיין ברוך, מרגליות, משגב עם, קריית שמונה, תל חי, גונן, כפר בלום, כפר סאלד, להבות הבשן, נאות מרדכי, עמיר, שדה נחמיה, שמיר. במקביל, אזעקות צבע אדום בגוש דן.

14:27: אזעקות בצפון - כפר בלום ונאות מרדכי. במקביל, גם בעוטף עזה - בכרם שלום.

14:06: דיווח בסוריה: ארבעה הרוגים בתקיפה של כטב"ם באזור קוניטרה. לפי הדיווח בתחנת רדיו של משטר אסד, הכטב"ם הישראלי תקף רכב ליד העיר אל-בעת' בקוניטרה.

13:09: דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי חושף היום כי בסביבות חמישית מסך השיגורים של חיזבאללה מתחילת המלחמה נפלו בדרום לבנון.

"ארגון הטרור חיזבאללה ממשיך בהפרות של החלטה 1701 דרך שיגורי רקטות וטילי נ"ט מדרום לבנון לעבר שטחי מדינת ישראל" כתב אדרעי. "כחמישית מהם נפלו בשטח דרום לבנון ומהווים סכנה לתושבים הלבנונים והפרה ברורה של החוק הבינלאומי".

12:35: בשעה האחרונה נשמע פיצוץ עז באזור המרכז - מבדיקה עולה כי מדובר בשיגורים מרצועת עזה שנפלו בים.

12:30: עיריית בת-ים מעדכנת על הירצחו של תושב העיר איתן לוי שהוגדר כחטוף.

"עיריית בת-ים מודיעה בכאב גדול ובלב שבור על הירצחו של איתן לוי, בן 53, תושב העיר שנחטף לעזה ב-7 באוקטובר. גופתו מוחזקת עדיין בידי החמאס בעזה. אנו מחבקים את המשפחה ונמשיך ללוות אותם לכל אורך הדרך".

איתן לוי, בן 53 בהירצחו על ידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, צילום: ללא

לוי, נהג מונית, הסיע לקוחה שלו ממרכז הארץ לקיבוץ בארי בדיוק בזמן השתלטות המחבלים על האיזור. עד כה הוא הוגדר כחטוף, והבוקר בישר הצבא למשפחתו על הירצחו.

12:00: אזעקות בשדרות, איבים, ניר עם.

10:20: אזעקות בשדרות, איבים וניר עם. שתי רקטות נפלו מחוץ לשדרות, אין נפגעים.

09:16: במהלך השעות האחרונות פועלת יחידה מיוחדת במילואים למעצר מבוקשים במחנה פליטים פרעה שנמצא צפונית לשכם. יש חילופי אש וזריקת מטענים, הכוחות משיבים בירי. כמה מחבלים שחוסלו ונפגעו.

08:35: במהלך הלילה כוחות צה״ל תקפו חוליית מחבלים שפעלה במרחב הר דב באמצעות כלי טיס מאויש. כמו כן, בתגובה לשיגורים לעבר רמת הגולן אתמול (חמישי) צה"ל תקף מספר מטרות בשטח סוריה.

תיעוד מתקיפת חולית מחבלים שפעלה במרחב הר דב // דובר צה"ל

07:40: מטוס קרב של חיל האוויר תקף בטעות בימים האחרונים בית שבו שהו לוחמים ברצועת עזה - והוביל למותו של אחד מהם. התקרית התרחשה כשכוחות קרקעיים ביקשו מטייסי המסוק סיוע אווירי נגד מחבלים שזוהו בקרבתם. הטייסים נענו לבקשה, אך ככל הנראה בשל הפעלת אש שגויה מהקרקע תקפו את המבנה שבו היו החיילים. דובר צה"ל: האירוע מתוחקר והמידע יוצג למשפחות ולאחר מכן לציבור.

06:00: הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו בקרב בצפון ובדרום הרצועה - 

- רס"מ קובי דבש, בן 41 מטבריה, לוחם בגדוד ההנדסה 271, חטיבת המחץ (14). נפל אתמול בקרב בדרום רצועת עזה.

- רס"ר איל מאיר ברקוביץ, בן 28 מירושלים, לוחם בגדוד 699, עוצבת 'חצי האש' (551). נפל אתמול בקרב בצפון רצועת עזה.

איל מאיר ברקוביץ, צילום: ללא

כמו כן, קצין מיחידת עוקץ נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה ופונה לקבלת טיפול בביה"ח.

04:00: על פי דיווח של הניו יורק טיימס, צה"ל השיג מידע מודיעיני חסר תקדים אשר חושף את פעולות חמאס, תוכניותיו ויכולותיו בשטח. בין היתר, כך לפי הטיימס, נמצא גם מחשב נייד ובו תוכניות חמאס להשתלט במסגרת המתקפה ב-7 באוקטובר גם על כמה יעדים שטרם פורסמו, בניהם בסיס צבאי מדרום לתל אביב. 

03:23: ארה"ב: צעיר בן 28 נעצר לאחר שירה בשטח בית כנסת רפורמי בניו יורק. לא היו נפגעים בתקרית.

02:34: צה"ל תוקף תקיפות נרחבות במרחב ח'אן יונס מהאוויר ומהקרקע. 

01:15: על פי דיווח ברויטרס, ישראל הסכימה לפתוח את מעבר כרם שלום על מנת לבדוק את המשאיות הסיוע ההומניטרי שאמורות להיכנס מחר לשטח הרצועה. 

00:51: דיווחים פלשתיניים על תקיפות בסג'עיה שהובילו להרוגים ולפצועים.

שכונת סג'עייה. לפני ואחרי התקיפות, צילום: דובר צה"ל

00:24: שר החוץ הירדני: "המלחמה הזו שישראל התחילה אחרי 7 באוקטובר... כולנו מגנים את מה שקרה ב-7 באוקטובר, דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת, אבל מה שישראל עושה עכשיו הוא גם בלתי מתקבל על הדעת". השר איימן א-ספדי גם שיקר כי ישראל מונעת מים ואוכל מאזרחים, מה שמהווה פשע מלחמה.

00:01: על פי דיווח ברויטרס, מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן התבטא באופן חריף כלפי ישראל ואמר כי "יש פער בין הכוונה של ישראל להגן על אזרחים והתוצאות בשטח". את הדברים אמר בלינקן במסיבת עיתונאים שערך יחד עם שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון בוושינגטון.

בהכנת הידיעה השתתפו: אריאל כהנא, יואב לימור, חנן גרינווד, שירית אביטן כהן, נטעאל בנדל, לילך שובל, רן רזניק, איליה יגורוב, עידן אבני, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, שחר קליימן, דנה בן שמעון, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר