רס"ן א', קמ"ן חטיבה 14 בשריון. צילום: לילך שובל

"המורל בחמאס נמוך, מאז התמרון - אין להם הצלחות": ראיון מיוחד עם קצין המודיעין שבחזית

רס"ן (מיל') א' הוא קמ"ן בחטיבה 14 בשריון • בשיחה הוא מספר על "מודיעין טוב" של ארגון הטרור ומזהיר משחיקה אצל המילואימניקים

שבוע וחצי לאחר הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועת עזה שוחחנו עם קצין המודיעין של אחת מהחטיבות המתמרנות, שמספק הצצה נדירה למצב בשטח.

בין היתר הוא מתאר כי "חמאס מצליח לאסוף מודיעין בזמן אמת על כוחותינו", אך המורל של המחבלים נמוך מאוד, והם נהרגים במספרים גבוהים במנהרות. הקצין, מילואימניק, מספר עוד על התחלת שחיקה של הכוחות, אך דורש בפה מלא מהדרג המדיני שלא יעצור את הכוחות, כי אם לא תושלם המלאכה "הלכה המדינה". 

תקיפות בעיר עזה // צילום: רשתות ערביות

הקצין הוא רס"ן (מיל'), א', קצין המודיעין של חטיבה 14 של השריון, הכפופה לאוגדה 252. א' הוא בכלל הייטקיסט מתל מונד, שכמו רבים אחרים עזב את עבודתו, את רעייתו ואת שני ילדיו, ונמצא כבר כמעט חודש שלם בדרום, למעט התרעננויות בודדות.

האוגדה שבה משרת א' היא אוגדת מילואים, שבתוכניות המקוריות לכניסה קרקעית לעזה לא בהכרח הייתה צריכה להיות בין הכוחות המתמרנים הראשונים, אלא שלנוכח המצב המבצעי בצפון, שגורם לצה"ל להחזיק שם סדר כוחות נרחב, הוחלט כי האוגדה שמתאמנת במשך שנים רבות לקראת לחימה ברצועת עזה תיכנס פנימה. 

עומס מידע

א', שכאמור אחראי על המודיעין החטיבתי, משתף בגילוי לב כי אנשי אמ"ן מסבירים לו שוב ושוב על המערכות השונות שבהן הם משתמשים, ועוסקים פחות מדי במודיעין עצמו.

"אמ"ן התמכר למערכות מידע ולטכנולוגיה, וזנח קצת את המודיעין עצמו", הוא אומר. "באים להסביר לי על המון מערכות חדישות. בשלב מסוים אמרתי להם שיפסיקו להסביר לי מערכות ויתחילו להסביר לי מודיעין. התמכרנו לטכנולוגיה, אמ"ן הפך למעין חברת הייטק, ואני מקווה שאחרי 7 באוקטובר הדברים ישתנו".

יחד עם זאת, גם רס"ן א' מציין כי בסך הכל "העסק עובד טוב" ו"יש הרבה מודיעין בזמן אמת". "אני צריך לזקק את זה. לעיתים יש עומס מידע, המודיעין מעביר המון נתונים. הבעיה, בעיניי, היא הסיפור. זו הייתה הבעיה ב־7 באוקטובר, ואני מזהה סימנים של זה גם עכשיו. יש המון מידע, אבל הסיפורים לא מספיק טובים. כקמ"ן חטיבה אני לוקח את הנתונים האלה וכן מנסה לספר למח"ט שלי את הסיפור".

רס"ן א', שיושב בקדמית של חטיבה 14, מספר עוד כי מה שהפתיע אותו במיוחד אצל חמאס הוא החולשה שמתגלה אצלו מאז התמרון הקרקעי של צה"ל. "בתוכניות המבצעיות עשינו קצת האדרה לאויב שאנחנו נלחמים מולו", הוא מציין.

טנק בשטח. "מי שיוצא מותקף", צילום: דובר צה"ל
כוחות צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

"בפועל, הוא יצא מעט מאוד להילחם. ציפינו ל'אוי ואבוי', אבל בפועל הוא מפחד מאוד לצאת החוצה, ומי שיוצא - מותקף. אנחנו יודעים גם לומר שהמורל שלהם מאוד נמוך, ומאז התמרון הקרקעי כמעט אין להם הצלחות".

עוד מספר א' כי המחבלים "מתים במנהרות" ולא מצליחים לצאת מהפירים. יחד עם זאת, הוא מודה כי המודיעין של חמאס "טוב", וכי "הם עובדים טוב".

"הם יודעים הרבה עלינו, מכירים את דרך העבודה שלנו, ואפילו יש להם איסוף מודיעין זמן אמת שהם משתמשים בו". עם זאת, הוא מדגיש כי חיסול הבכירים, בעיקר המג"דים, פוגע משמעותית ביכולת הפיקוד והשליטה של חמאס בלחימה מול צה"ל, למרות שלכל אחד מהם יש בסוף תחליף.

על הלחימה עצמה הוא אומר כי למרות שבתחילה סברו שהאיום הגדול על הכוחות יהיו המטענים, בפועל הנ"ט הוא האיום המשמעותי שאיתו מתמודדים הלוחמים.

ירידת מתח

כמילואימניק, מודה א' כי העובדה שכבר חודש שלם הוא וחבריו בקושי ראו את הבית מתחילה לשחוק אותם מעט. "אחרי 7 באוקטובר ועד לתמרון המתח היה גבוה מאוד, המוטיבציה הייתה בשמיים. עד התמרון כולם היו בשיא הרעל. עכשיו יש קצת ירידת מתח, אנחנו מתחילים לחזור על עצמנו ולכן אולי גם קצת יותר פגיעים.

"אבל בכל פעם שאני מרגיש קצת שחיקה, אני מסתכל על סרטונים מ־7 באוקטובר ומבין בדיוק מה אני עושה כאן. זה אירוע היסטורי שלא היה כמותו מקום המדינה. אני ישן שלוש שעות בלילה בקושי, כולנו עובדים קשה, והדבר היחיד שאנחנו מבקשים זה תנו לנו זמן. אם לא הולכים עד הסוף ומכריעים, לא תהיה לנו מדינה".

לסיכום הוא מציין: "אם לא תהיה הכרעה ברורה, אנשים לא יבואו יותר למילואים. זו מלחמה קיומית. אם לא ננצח, כפר סבא כדוגמה תהיה הבאה בתור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו