היום: נאום נסראללה, בישראל מבהירים: המלחמה היא לא נגד חמאס, אלא גם מול איראן וחיזבאללה

עשרות רקטות שוגרו אתמול מלבנון לקראת נאום מזכ"ל ארגון הטרור • בצה"ל הגיבו בתקיפות נרחבות, וההערכה היא שחיזבאללה יפעל ללחימה הדרגתית

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה (ארכיון). צילום: רשתות ערביות

ההתחממות בצפון: דריכות גבוהה מאוד במערכת הביטחון על רקע נאומו הצפוי היום של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. המתיחות הרבה הורגשה כבר אתמול, כשאזעקות הופעלו לאורך קו המגע עם לבנון לאחר שיגור עשרות רקטות לישראל.

גלנט: "זו תהיה מלחמה ארוכה, זה או אנחנו או הם" // צילום: לע"מ

אירועי הימים האחרונים מעידים על כך שהמלחמה היא לא בין ישראל לבין חמאס, אלא מלחמה בין ישראל לבין ה"ציר" - קרי: איראן, חיזבאללה, החות'ים בתימן, וכמובן ארגוני הטרור ברצועת עזה. עם זאת, שר הביטחון יואב גלנט ביקש עם תחילת המלחמה מאלוף במילואים לבחון לעומק את השאלה אם מתקפת חמאס ב־7 באוקטובר תואמה עם חיזבאללה. הצוות בראשות אותו אלוף הגיע למסקנה שתוצג בהמשך.

בתגובה הודיע צה"ל כי ביצע "תקיפה רחבה" להשמדת מטרות צבאיות של חיזבאללה. התקיפות בוצעו על ידי מטוסי ומסוקי קרב, במקביל לתקיפות באמצעות ירי ארטילרי וטנקים. בין המטרות שהותקפו: תשתיות ומפקדות צבאיות, תשתיות להכוונת טרור, עמדות שיגור רקטות, מחסני אמצעי לחימה ומתחמים צבאיים המשמשים את חיזבאללה.

פגיעת הטיל בקריית שמונה \\ צילום: השימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א׳ לחוק זכויות יוצרים

על רקע הדריכות הגבוהה לאורך הגבול, צה"ל פרסם אתמול הודעה ארוכה שעוסקת במוכנות הכוחות בגבול הצפון, שבה פירט ביחס למאמצי ההגנה, על אימונים לקראת עימות צפוני ולפעילות ההתקפית המשמעותית במרחב הגבול. הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, הזהיר אתמול: "צה"ל מפעיל ברצועת עזה פחות ממחצית מכוחו של חיל האוויר. רוב הכוח ערוך ומוכן, עם פצצות על הכנפיים ואנשים שמוכנים לזנק בכל רגע אל המטוסים, לצאת ולתקוף גם בזירות אחרות - ברגע שיידרש".

נערכים ליכולות, לא לכוונות

הדעה הרווחת במערכת הביטחון היא שאם נסראללה היה רוצה מלחמה עם ישראל - הוא כבר היה נכנס אליה. ההערכה היא שנסראללה חושש שהמראות מעזה ישוחזרו בביירות, ומורתע גם מהכוחות האמריקניים שהגיעו לאזור.

כוחות צה"ל בגבול לבנון, צילום: רויטרס

עם זאת, לאור לקחי 7 באוקטובר, ישראל נערכת בהתאם ליכולות חיזבאללה, ולא בהתאם לכוונותיו. לפיכך תגבר צה"ל את כוחותיו באופן משמעותי לאורך הגבול, וחיל האוויר נמצא בכוננות ובדריכות גבוהה מאוד לקראת התפתחויות אפשריות בצפון. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר