מתכנני הטבח בדרום והאיש בלבנון: אלו המטרות הבכירות ביותר בחמאס

מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", צה"ל חיסל מחבלים רבים - בהם גם כמה גורמי מפתח בשלטון חמאס ברצועת עזה • מראש "הלשכה המדינית" של חמאס בעזה דרך הרמטכ"ל של ארגון הטרור ועד המנהיג הכללי שלו: אלה בכירי חמאס שנמצאים על כוונת כוחות הביטחון

מרצחים על הכוונת. צילום: ללא

מלחמת "חרבות ברזל" נמשכת כבר יותר מ-10 ימים, במטרה למוטט את שלטון חמאס בעזה. לצד אינספור מחבלים ומפקדים בזרוע הצבאית של ארגון הטרור, ישראל חיסלה גם כמה גורמי מפתח בשלטון חמאס ברצועה. רק היום (שלישי) חוסל חבר המועצה הצבאית בחמאס, איימן נופל, האחראי על הקשרים עם ארגוני הטרור האחרים ברצועה.

כמו כן, חוסל גם ראש מועצת השורא, אוסאמה אל-מוזיני, ששימש בעבר "שר החינוך" של הארגון. מתחילת המלחמה חוסלו גם "שר הכלכלה" ג'ואד אבו שמאלה, מחזיק "תיק היחסים הלאומיים" זכריא אבו מעמר וראש מערכת השריעה תייסרי איבריהם.

אלו הם ראשי הארגון הבאים שככל הנראה נמצאים על הכוונת של כוחות הביטחון:

יחיא סינוואר

ראש "הלשכה המדינית" של חמאס בעזה. לפי מקורות פלשתיניים, הוא תכנן את טבח 7 באוקטובר. ככל הנראה ירד למחתרת עוד לפני מתקפת הטרור. הוא שוחרר בעסקת שליט (2011), אחרי שריצה מאסר עולם בגין הוצאות להורג של משתפי פעולה פלשתינים.

ישראל הצילה את חייו כשעבר ניתוח להסרת גידול סרטני בשהותו בכלא. דובר עברית, ובעבר הבטיח "להכחיד את ישראל".

יחיא סינוואר, צילום: איי.אף.פי.

מוחמד דף

"הרמטכ"ל של חמאס". בבוקר הטבח הצהיר כי המטרה היא "לשחרר את האסירים", וטען שהמתקפה באה כתגובה לעליית יהודים להר הבית. שרד כמה ניסיונות חיסול, אך ידיו ורגליו נכרתו. נחשב "המוח" שמאחורי הטבח, לצד סינוואר.

מוחמד דף, צילום: איי.פי.

איסמעיל הנייה

המנהיג הכללי של הארגון. מתארח בימים אלה במלון מפואר בדוחא שבקטאר. הוא אמון בין היתר על קשרי החוץ, על היחסים עם איראן ועל גיוס הכספים. נושא באחריות ישירה לטבח. לצידו נמצאים בקטאר סגנו מוסא אבו מרזוק וסגנו של סינוואר ח'ליל אל-חיה.

איסמעיל הנייה, צילום: איי.אף.פי

ח'אלד משעל

אחראי על פעילות הארגון בחו"ל ממשכנו בקטאר. הוא ניצל מהתנקשות בירדן בעבר, וקרא להתערבות של העולם הערבי במלחמה. ראש הממשלה הקטארי התחמק משאלה במסיבת עיתונאים לגבי האפשרות של סגירת הסניף של חמאס בדוחא.

ח'אלד משעל, צילום: איי.אף.פי.

סלאח עארורי (האיש בלבנון)

היה אמון על פעילות הטרור של חמאס ביו"ש. נמצא בימים אלה בביירות, ואף נועד שם עם שר החוץ האיראני אמיר חוסיין עבד אל-להיאן ועם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. בגזרה הצפונית חמאס-לבנון קיבל אחריות על שיגורים ועל ניסיונות חדירה של מחבלים.

עארורי זוכה לחסות חיזבאללה. הוא מבוקש על ידי ארה"ב ויש פרס כספי על ראשו. בשנת 2018 ישראל אפשרה לו להיכנס לרצועת עזה מבלי לחסלו, לטובת "שיחות הסדרה". במהלך הלחימה שיקר בהצהרה לתקשורת שהטבח "לא היה מתוכנן", אף שמסמכים שונים הוכיחו אחרת.

סלאח עארורי, צילום: אי.פי.איי.

בסך הכל ניתן למנות 21 חברים בלשכה בעזה, המשמשים "ממשלת חמאס". אחד מהם הוא ניזאר עוודאללה, שהתמודד מול סינוואר על ראשות הלשכה ב-2021. חברים אחרים הם מחמוד א-זהאר, סוהיל אל-הינדי, סלאח ברדוויל ושתי נשים - יו"ר ארגון הנשים בחמאס פאטמה שראב וחברה בלשכה ג'מילה א-שנטי. נכון לכתיבת שורות אלה, נותרו 19 מהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר