עזה נדרשת למחיקה ולאתחול מחדש

אנו צריכים להשיב את הביטחון ואת האמונה שנעמוד באתגרים שלפנינו • הצעד החשוב הוא אחדות לאומית מייד, ללא עוד היסוס ועיכוב • לא "מבצע שהשיג את יעדיו" אחרי שבועות ספורים בלבד, שלטון חמאס על כל זרועותיו צריך להפסיק להתקיים

עזה לאחר תקיפות חיל האוויר. חמאס משלם מחיר כבד, צילום: אי.אף.פי

7 באוקטובר 2023, שמחת תורה תשפ"ד, הוא יום האסון הגדול ביותר של ישראל מאז הקמתה. הוא מזכיר לנו תמונות בשחור־לבן של ימים אפלים מימי השואה, הוא מכה בנו ובעולם בתדהמה ובחרדה שחווינו לאחר קריסת מגדלי התאומים, אבל הוא מזוויע ואכזרי יותר ובלתי נתפס בעוצמתו. ההצלחה של חמאס הרצחני היתה גדולה לאין שיעור ממה שתכנן.

היום השני למתקפה בעוטף: מימדי הזוועה ברחוב נחשפים \\ שמואל בוכריס

הפרנו כמדינה את המחויבות הבסיסית לאזרחינו תושבי העוטף וסביבתו, לא סיפקנו התרעה, ביטחון, לא הגנה ולא אבטחה, והפקרנו אותם שעות רבות לחיות האדם החמאסיות. עת לחשבון נפש ועת למלחמה.

אנו צריכים להשיב לעצמנו את הביטחון ואת האמונה שנעמוד באתגרים הקשים שלפנינו. הצעד החשוב ביותר הוא אחדות לאומית, מייד, ללא עוד היסוס ועיכוב. מלחמה הכרחית, מוצדקת, חסרת פשרות, מתמשכת ככל הנדרש ללא "מצמוץ" והיסוס גם בימים ובשעות הקשות שיש בכל מלחמה, במיוחד למול אויב שלא יחוס ולא יקבל אחריות לאזרחיו.

שירגישו את כוחנו

המלחמה אינה "סבב" ואינה "מבצע" - היא ארוכה, קשה, מתישה, מלחמה ממושכת המחייבת הגדרות ברורות לגבי התוצאות הנדרשות. זה תפקידו של הדרג המדיני ביחס לצה"ל ולציבור הישראלי. לא סיסמאות או "שיבלול" של מכבסת מילים כמו "מיטוט" ו"פגיעה אנושה", ובעיקר שלא נתחיל ב"מלחמה" ונסיים ב"מבצע שהשיג את יעדיו" אחרי שבועות ספורים בלבד.

שלטון חמאס על כל זרועותיו צריך להפסיק להתקיים. כל מפקדיו הצבאיים, בדרגות השונות - ממוחמד דף, דרך סינוואר, וכלה במפקדי "החטיבות" ו"הגדודים" והכוחות המיוחדים - דינם מוות. היכולות הצבאיות, המנהור, כלים ותשתיות צבאיות - כולם צריכים להיהרס עד היסוד.

תקיפת חיל האוויר בעזה, צילום: איי.פי

ההנהגה המדינית, הפוליטית, הארגונית, וגם חברי ההנהגה הדתית של תנועת חמאס, צריכים להיכלל ברשימה הארוכה של היעדים לסיכול ולפגיעה, הפעם ללא חסמים הקשורים ב"בלתי מעורבים" כפי שהיה בעבר.

פעולות הכתישה והפגיעה, לרבות במבנים ובמוסדות שעד כה היו "מחוץ לתחום", חייבות להימשך. אפקט הזעם הישראלי צריך להיות מורגש באופן ניכר ושונה ממה שהיה עד כה אצל תושבי הרצועה. בסופו של דבר, נידרש גם לכניסה ולחיכוך בתוך השטח - אין אפשרות ריאלית להצליח להגיע להישגים ללא שהייה ממוקדת בשטח. 

לייצר מציאות אחרת

חמאס ממתין לכניסת כוחותינו לרצועת עזה. יש לו יתרונות רבים בתוך השטח המורכב הזה, על הקרקע ובמיוחד בתת־הקרקע - מנהור, מסתורים ויכולות רבות נוספות. כניסה מסיבית של כוחות היא "משאת נפשו" - התחבולות שנקט בעבר יהיו אכזריות יותר וכואבות יותר. חיכוך זה עלול לגבות מחיר כבד מכוחותינו, ומכאן שכניסות אלה צריכות להיות לתכליות ברורות, בהפתעה ובהונאה ולזמנים קצרים ככל הניתן.

רצועת עזה במתכונתה הנוכחית נדרשת ל"delet", מחיקה. צה"ל ומערכת הביטחון יעשו זאת. בד בבד, צריך להתחיל ולחשוב על "restart" - כיצד מייצרים מציאות אחרת שתגרום לישות אחרת למשול ברצועה. ודאי שאסור שתהא זאת ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר