תקרית חריגה בכפר קאסם: חיילים נכנסו לעיר בחיפוש אחר שב"חים - והשליכו רימון הלם לעבר תושבי המקום

לוחמי צה״ל שהיו במרדף אחר שב״חים שחצו את קו התפר, נכנסו לתוך העיר - ובמקום נרשמו עימותים • מתיעודים של מצלמות אבטחה נראים הלוחמים מתהלכים בין הרחובות בנשקים שלופים, משליכים רימון הלם, ומכוונים את נשקיהם לעבר אזרחים • דובר צה"ל: "כניסת החיילים נעשתה בניגוד להנחיות, האירוע מתוחקר והתנהלות הלוחמים תיבדק" • בן גביר: "אני נותן גיבוי מלא ללוחמים"

צה"ל בכפר קאסם. צילום: שימוש בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

אירוע חריג התרחש במהלך הלילה (שבת) בכפר קאסם. לוחמי צה"ל נכנסו לעיר במהלך מרדף אחר שוהים בלתי חוקיים פלשתיניים שחדרו לישראל מיהודה ושומרון. גורם צבאי מסר כי הלוחמים חשו מאוימים בידי תושבי המקום שהתפרעו שם, ואחד אף רץ לכיוונם עם אלה בידו. בתגובה השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. בצה״ל מתחקרים את האירוע ואת פעילות הלוחמים במקום.

תקרית חריגה בכפר קאסם: חיילים זורקים רימון שבכונת מגורים // שימוש לפי סעיף 27א

האחריות הביטחונית במקום היא של המשטרה ולא של צה"ל. תושבים מבוהלים באחת השכונות בעיר יצאו מבתיהם ונוצר דין ודברים ביניהם לבין החיילים. בנקודה זו השליך אחד החיילים רימון הלם לעברם. התושבים טוענים כי הם גם אוימו והותקפו. חמישה תושבים פונו לקבלת טיפול בבית החולים.

אירוע חמור ומסוכן

חבר הכנסת וליד טאהה, ממפלגת רע"ם, תקף את פעילות הלוחמים ואמר: "האירוע הלילה שבו ארבעה חיילים נכנסים לשכונה המזרחית בתוך כפר קאסם ללא תיאום עם המשטרה המקומית, משליכים רימון הלם ברחוב ותוקפים באכזריות חמישה אנשים בפתח בתיהם, הינו אירוע חמור ומסוכן במיוחד, שהיה יכול להסתיים באסון של ממש. יש להעמיד את כל החיילים המעורבים לדין ולוודא שמקרים מעין אלה לא יתרחשו".

צה"ל בכפר קאסם, צילום: שימוש בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

בצה"ל אמרו, כי החיילים נכנסו לכפר קאסם בניגוד להנחיות. מדובר צה״ל נמסר: "כניסת חיילים לכפר קאסם הנה בניגוד להנחיות. האירוע מתוחקר והתנהלות הלוחמים תיבדק. מתחקיר ראשוני עולה כי במהלך סיור על גדר התפר הלילה (ש') סמוך לכפר עזון שבחטיבת אפרים זוהו שני חשודים שחצו את הגדר".

עוד מסרו כי "מדיווח ראשוני עולה כי כוח צה"ל ביצע מרדף אחר החשודים לכפר קאסם. עם הגעת הכוחות לכפר זוהו מספר חשודים מהכפר כשאחד מהם אחז באלה. בהמשך, החל עימות בין חלק מהחשודים לבין קצין צה״ל. הקצין החרים את האלה והשתמש באמצעי לפיזור הפגנות לפיזור ההתקהלות. נבדקת הטענה על חמישה אזרחים פצועים. אין נפגעים לכוחותינו".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אני קורא את הודעת דובר צה"ל לפיה "כניסת לוחמים לכפר קאסם היא בניגוד להנחיות" ומשתומם. אני נותן גיבוי מלא ללוחמים הגיבורים שלנו, שבמהלך פעילות מבצעית מילאו את תפקידם וחתרו למגע. הלוחמים שלנו פועלים לילות כימים במסירות נפש ותוך סיכון חייהם, על מנת לשמור על ביטחונם וחייהם של אזרחי ישראל ואנחנו מחויבים להעניק להם גיבוי מלא. תנו לצה"ל לנצח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר