תושבי הבקעה מודאגים: עלייה דרמטית במספר פיגועי האבנים סמוך לעוג'ה

בין 2017 ל-2022 היו באזור 36 אירועי יידוי אבנים • ב-2023 כבר נרשמו 44 אירועים המהווים עלייה של מאות אחוזים • תושבי הבקעה זועמים ודורשים מהצבא פתרונות • ביישובים היהודיים קוראים לציבור להפסיק לרכוש מוצרים במתחם הקניות של הכפר הסמוך: "הכסף שלכם מסכן אותנו"

שמשת רכב מנופצת מיידוי אבנים בבקעה (ארכיון). צילום: באדיבות תושבי הבקעה

תושבי בקעת הירדן חווים לאחרונה זינוק משמעותי באירועי הפח״ע בצירי התנועה סביב הכפר עוג׳ה, ומתחם הקניות הפופולארי של הכפר על כביש 90. רק לפני כשלושה חודשים וחצי אירע במרחק של כחצי שעה נסיעה, בצומת חמרה, פיגוע הירי הנורא שבו נהרגו האחיות מאיה ורינה עם אימן לוסי, למשפחת די. 

מעגל שירה לאחר מות האם והבנות בפיגוע בבקעה// יוני ריקנר

על פי הנתונים נכון לחציון הראשון של שנת 2023 ישנה עלייה של 330% משנת 2017 ועליה של כ-169% משנת 2022 באירועי זריקות אבנים, בקבוקי תבערה וצמיגים בוערים.

בין השנים 2017-2022 אירעו בסך הכל כ-36 אירועים בלבד לעומת 44 אירועים בחצי השנה הראשונה של שנת 2023. בנתונים ע"פ חודש, יש עלייה של כ-637% משנת 2017 וכ-360% משנת 2022, לצד עלייה של כ-704% משנת 2017 וכ-393% משנת 2022.

התושבים מציינים כי במידה וקצב האירועים יישמר כפי שהוא עד עתה, עד סוף 2023 יהיו יותר אירועי פח״ע לשנה הנוכחית מבכל חמשת השנים הקודמות יחד.

רבקה הלל, תושבת מבואות יריחו מעל 15 שנה ואם לשישה ילדים, חוותה שלושה אירועי זריקות אבנים על רכבה שבאורח נס נגמרו ללא נפגעים בנפש, כולל פגיעת אבן גדולה בתוך כיסא תינוק שבמזל רב היה ריק.

כסא התינוק הריק. האבן חדרה לרכב,

"זה הציר המרכזי שלנו ומה שקורה כאן בחצי שנה האחרונה לא היה ולא ייתכן. מכביש פסטורלי וחוויית בקעה, הפכנו למוקד לזריקות אבנים ופחד בנסיעות. ישבנו עם מח"ט הבקעה והצגנו לו את הנתונים וכנראה שאין מספיק הרתעה אם האירועים ממשיכים. יש לנו דרישה ברורה וזה חייב לחלחל לגורמי הצבא - אנחנו לא נהיה חווארה 2. יהודים לא ירגישו פחד בציר מרכזי במדינת ישראל".

כאמור, אחד הצירים המרכזיים החוצים את הכפר הינו כביש 90 ובו מנהלים בכפר מרכז קניות גדול הכולל חנויות מזון, ריהוט, צעצועים, משתלות ועוד. יואל שילה, מזכיר הישוב מציין כי העלייה באירועי הפח״ע חלה במקביל לעלייה בזרם הרוכשים היהודים, אשר מגיעים מאזור ירושלים לקניות, בניסיון להתמודד עם יוקר המחייה.

עמדו לצידנו - חדלו מקניות בכפר

כעת קוראים ביישוב לציבור הרחב לעמוד לצידם ולהפסיק לרכוש מוצרים בכפר. ״אנחנו קוראים לציבור הרחב להפסיק לממן את הפעילות בכפר שמסכנת את חיינו מידי יום", אומרים תושבי הבקעה.

"לא ייתכן כי הנהגת הכפר לא תעשה דבר כנגד הפורעים והמפגעים בזמן שרוכלי הכפר נהנים מרבבות ישראלים הפוקדים מדי חודש את המקום, מפרנסים את העסקים ושותפים מלאים לכלכלה המקומית. במשך שנים רבות בקעת הירדן הייתה שקטה ובטוחה מאירועים לצד חיים משגשגים בכלכלה ובחקלאות, על הנהגת הכפר להבין כי הנתונים המדאיגים חייבים להיעלם במהרה אם הם רוצים להמשיך בשגרה שאפיינה את הבקעה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר