ברקע מכתב הטייסים שהצהירו כי לא יתייצבו לשירות מילואים במחאה על הרפורמה המשפטית, והסרטון השנוי במחלוקת ששיתפו השרים מיקי זוהר ואיתמר בן גביר, אמר הערב (חמישי) מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, כי הוא "עומד לאורך כל הדרך על עקרון המשך ההתייצבות ואמשיך לעמוד עליו. לחיל אתגרים רבים ואין לנו את הרשות לא לעמוד בהם".
"גם אם בסופו של דבר יימצא פתרון מוסכם בנושא הרפורמה או המהפכה המשפטית, את הנזק שנגרם לצה"ל, ובעיקר לחיל האוויר, ייקח שנים לשקם. הסרטון המזעזע שהופץ אתמול ומשמיץ את הטייסים שסיכנו לא פעם את חייהם כדי לפנות פצועים משטח האויב, כמו גם הניסיון לשסע ולפלג, ולתקוע טריז בין טייסים לבין אנשי הגף הטכני בחיל האוויר כבר נותן את אותותיו בחיל האוויר, ובצה"ל כולו".
"כמי שנושא באחריות על שמירת כשירותו של חיל האוויר למלחמה, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, נראה אתמול מודאג ומוטרד מאוד. בשיחה עם פורום הכתבים הצבאיים, אמר אתמול אלוף בר: "אני חש אחריות כבדה על הכתפיים. העניין שלי הוא בכשירות ולכידות החיל, ובעמידה במשימות הכבדות שמוטלות עליו".
אלוף בר, שחלק מחבריו הקרובים, ממפקדיו ומפקודיו משתתפים בהפגנות, וחלקם אף שוקל להודיע על אי התייצבות, או שכבר הודיעו על כך, מוחה בתוקף על השמצתם, ולמרות שהם מייצרים לו בעיה חמורה כמפקד החיל, הוא מדבר בכאב על הקושי הגדול שעימו הם מתמודדים. "לאמירות הקשות שנאמרות כלפי הצבא וחיל האוויר, בסדיר ובמילואים, בימים האחרונים, אין שום מקום בחברה והן מחוללות וחוללו נזק גדול בלכידות החיל. אני מגנה אותן בכל תוקף", פסק. יחד עם זאת, הדגיש כי הוא ״עומד לאורך כל הדרך על עקרון המשך ההתייצבות ואמשיך לעמוד עליו. לחיל אתגרים רבים ואין לנו את הרשות לא לעמוד בהם".
למרות שאלוף בר משרת בחיל האוויר כבר כשלושים שנים, אף אחד לא הכין אותו לסיטואציה שאליה נקלע בימים אלה. מצד אחד, האיומים הביטחוניים בימים אלה הם מהחמורים שידעה מדינת ישראל מימיה, ודי להזכיר את הביטחון העצמי המוגבר של איראן שקרובה מאי פעם לפצצת גרעין, ואת ההתגרויות החוזרות ונשנות של חיזבאללה לאורך הגבול הצפוני. מנגד, הקרע הפנימי בעם מפלג גם את חיל האוויר, שלא יכול להתמודד החלטה המונית של משרתי מילואים להפסיק את שירות המילואים שלו.
עד כה מכירים בחיל האוויר את המכתב שעליו חתמו, לכאורה, 161 מילואימניקים של החיל, אם כי בפועל, בחיל האוויר הצליחו לזהות רק 90 מהם בשמם. אנשי צוות האוויר במיל' יושבים בינתיים על הגדר, אך נדמה כי אם החקיקה לצמצום עילת הסבירות תעבור בקריאה שנייה ושלישית, רבים מהם יודיעו באופן פרטני למפקדיהם כי לא יוכלו עוד להמשיך בשירות המילואים שלהם.
בינתיים הנחה אלוף בר את מפקדי הטייסות לקיים שיח פיקודי עם המילואימניקים, כמו גם עם המשרתים בסדיר ובקבע, וביקש מהמילואימניקים שלא לצאת בהצהרות בנוגע לכשירות חיל האוויר, וכן לקבל החלטות פרטניות ולא קבוצתיות באשר להמשך דרכם. בשלב זה, אין שום פגיעה בכשירות חיל האוויר, וחשוב לציין כי גם אם עשרות או מאות טייסים יודיעו בבת אחת כי הם מפסיקים להגיע למילואים – ייקח זמן, כמה שבועות לפחות, עד שכשירותם תיפגע.
אך כאמור, הבעיה לא מסתיימת בכך, שכן כבר כעת נדמה כי האמון שרחשו הטייסים למפקדיהם החל להיסדק. ודי להזכיר את התהיות שעלו גם בתקשורת בנוגע לעיתוי המבצע בג'נין, שהתקיים במהלך יום מחאה נגד הרפורמה (ונדגיש - השיקולים למבצע היו ענייניים לחלוטין, וצה"ל נערך אליו חודשים). בהקשר זה, הבהיר אתמול אלוף בר כי "כל הפעולות שחיל האוויר מבצע תואמות לערכי צה״ל, ומתקבלות ע״י הגורמים הרלוונטים לכך משיקולים מבצעיים בלבד".
בחיל האוויר מוטרדים מאוד מכך שאת הנזק שגורמים הימים הללו ללכידות בחיל ייקח שנים לשקם. כבר כעת, בתוך הטייסות ניכר מתח בין תומכי הרפורמה למתנגדיה, ובין הטייסים המוחים לאנשי המערך הטכני (בהכללה גסה מאוד שלא נכונה לכל מקרה פרטני). על כך אמר אלוף בר, "מודל השירות בחיל האוויר עובד בצורה מצויינת כבר 75 שנה. מילואים וסדירים, טכנאים וטייסים, ׳ירוקים וכחולים׳. המודל הזה מאפשר את המטרייה האווירית שהיא ביטחון אזרחינו. אם נמשיך לפגוע בכך - ייקח שנים לשקם זאת".
אתמול פורסמה עצומה נוספת של עשרות אנשי צוות אוויר נוספים, שקראו "ללוחמים במילואים, לצוותי האוויר, בטייסות ובמסגרות ההדרכה ולאנשי התכנון והשליטה במטה המבצעי לשמור את צבא ההגנה לישראל מחוץ לויכוח הפוליטי, למען הלכידות ואחוות הלוחמים בצה"ל, ולמען ביטחון ישראל".
בין החתומים גם תא"ל (במיל') רם שמואלי, שכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "אני קורא לחברים שלי, אחים לנשק, קראו לאחדות השורות ואל תקראו את עצמנו מבפנים. ברור לי מעבר לכל ספק שכאשר ניקרא לדגל, נילחם כתף אל כתף, וזאת מתוך אהבה משותפת למדינה היחידה שיש לנו. כולנו ציונים ורוצים בטובת המדינה אך אנו במו ידנו מדרדרים את הביטחון למצב מסוכן".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו