"התעלמו מהמבוטח": סוכן הביטוח העביר לקוח לקרן פנסיה ללא ידיעתו וישלם לו פיצוי

התובע היה מבוטח בפוליסת ביטוח מנהלים משנת 1999 והועבר לקרן אחרת ב-2015 • בעדותו אמר כי כשהציעו לו להחליף פוליסה הוא סירב • מנכ"ל הסוכנות טען כי האחריות הייתה של המעסיק של התובע • ביהמ"ש דחה את טענתו

המבוטח סיפר כי כשהציעו לו להחליף את הפוליסה - הוא סירב מייד. צילום: GettyImages

סוכנות ביטוח החליטה על דעת עצמה להעביר מבוטח לקרן פנסיה ללא הסכמתו. בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות הסוכנות והורה לה לפצות את המבוטח בכ־142 אלף שקלים, כולל שכ"ט עורך דין. בפסק הדין שופט בימ"ש השלום בתל אביב אביים ברקאי תיאר את התנהלות הסוכנות כ"מקוממת" וכ"התעלמות מוחלטת מהתובע".

התובע היה מבוטח בפוליסת ביטוח מנהלים משנת 1999. ביולי 2015 הועבר לקרן הפנסיה "מנורה מבטחים החדשה" - מהלך שנעשה ללא ידיעתו והסכמתו. בדצמבר 2018, כשנאלץ לסיים את עבודתו בשל מצבו הרפואי, התברר כי המעבר פגע משמעותית בזכויותיו הביטוחיות.

"בעל המקצוע באשר לכיסוי הביטוחי הוא לא המעסיק - אלא סוכן הביטוח", צילום: Getty

בעדותו בבית המשפט סיפר המבוטח כי כשהציעו לו להחליף את הפוליסה - הוא סירב מייד ולא רצה להמשיך את השיחה, וכי לא הכיר את הסוכן כדי לבטוח בו ולהבין בכלל את מה שהוא אומר ומציע.

מנכ"ל סוכנות הביטוח ניסה להסיר ממנו את האחריות, בטענה שהאחריות היתה על המעסיק של התובע. בתצהירו ציין: "המעסיקה היא האחראית לשינויים שביקשה לערוך במעבר מביטוח המנהלים לקרן הפנסיה, והיא זו שנתבקשה ליידע או להסביר או להחתים את התובע על ידיעתו ועל הסכמתו מדעת לבצע את המעבר בין הפוליסות".

מנכ"ל סוכנות הביטוח נטען שהאחריות היתה על המעסיק של התובע, צילום: עמי שומן (אילוסטרציה)

השופט ברקאי דחה טענה זו בחריפות ואמר: "במלוא הכבוד, בעל המקצוע באשר לכיסוי הביטוחי הוא לא המעסיק - אלא סוכן הביטוח".

בית המשפט קבע כי הסוכנות הפרה את הוראות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, והתעלמה מהבהרת המפקח על הביטוח משנת 2012, שלפיה "לא ניתן לשנות תמהיל מוצרי חיסכון פנסיוני של עמית קיים... ללא קבלת הסכמה מפורשת בכתב של העובד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר