תאונת דרכים, אילוסטרציה. צילום: depositphotos

הקטל בדרכים: זו העבירה השכיחה ביותר שמביאה למותם המיותר של רבים

על פי הרלב"ד, אירעו 340 עבירות של אי מתן זכות קדימה בשנת 2024 שגרמו לתאונות קשות וקטלניות, ארבע עבירות יותר מאשר אי ציות לרמזור, עבירה שנמצאת במקום השני • בנוסף, מומחי תחבורה נוהגים לקשר בין נהיגה במהירות מופרזת ולתאונות שנגרמו בשל מעבר בין נתיבים ואי שמירת מרווח בין כלי הרכב

[object Object]

אי מתן זכות קדימה להולכי רגל היא העבירה השכיחה ביותר לתאונות דרכים קשות וקטלניות בשנת 2024. על פי נתוני הרלב"ד שפורסו היום (רביעי), אירעו 340 עבירות של אי מתן זכות קדימה בשנת 2024 שגרמו לתאונות קשות וקטלניות, ארבע עבירות יותר מאשר אי ציות לרמזור, עבירה שנמצאת במקום השני.

אי ציות לרמזורים במקום השני (אילוסטרציה), צילום: נעם ריבקין פנטון

עבירות של אי מתן זכות קדימה להולכי רגל ואי ציות לרמזור, היו כל אחת 14% מסך כלל העבירות שגרמו לתאונות דרכים חמורות, חיבור שתי העבירות, סך הכול 28%, מהווה חלק מרכזי בעבירות התנועה שגורמות לנפגעים קשה או להרוגים – יותר מאחת מכל ארבע עבירות.

מעבר בין נתיבים היא העבירה השלישית במדרג העבירות שגורמות לתאונות חמורות (264 עבירות) המהווה 11% מכלל העבירות שגרמו לתאונות חמורות בשנת 2024. עבירה של נהיגה במהירות מופרזת נמצאת במקום הרביעי (256 עבירות) המהווה 11% מכלל העבירות אשר גרמו לתאונות חמורות בשנת 2024. אי שמירת מרווח היא העבירה במקום החמישי אשר גרמה לתאונות חמורות בשנה שעברה (187 עבירות), 8% מכלל העבירות שגרמו לתאונות חמורות.

זכות קדימה להולכי רגל (ארכיון), צילום: Envato Elements

מומחי תחבורה נוהגים לקשר בין נהיגה במהירות מופרזת ולתאונות שנגרמו בשל מעבר בין נתיבים ואי שמירת מרווח בין כלי הרכב. בחיבור של שלוש הסיבות הללו לתאונות דרכים חמורות ניתן לראות כי בשנת 2024 אירעו 707 עבירות הקשורות באופן עקיף לנהיגה במהירות מופרזת או כזאת שאיננה תואמת לתנאי הדרך. המשמעות היא ש-30% מעבירות התנועה שהובילו לתאונות דרכים קטלניות וקשות (חמורות) בשנת 2024 נגרמו בשל נהיגה במהירות מופרזת או כזו שלא תאמה את תנאי הדרך – כמעט אחת מכל שלוש תאונות קשות וקטלניות.

115 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024 (הרוג בכל שלושה ימים בממוצע) לעומת 102 הולכי רגל שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 – עליה של 13%. חלקם של הולכי הרגל ההרוגים בתאונות דרכים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2024 נאמד בשיעור של 26% - אחד מכל ארבעה הרוגים.

הולכי רגל בתל אביב (ארכיון, אילוסטרציה), צילום: גדעון מרקוביץ'

פילוח הולכי הרגל ההרוגים לפי שנים חושף כי שנת 2024 הייתה הקטלנית ביותר להולכי הרגל מזה עשור. רק בשנת 2014 נהרגו יותר הולכי רגל בתאונות דרכים (125) מאשר בשנת 2024. 47 הולכי רגל ותיקים בגיל 65 ומעלה נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024 – האוכלוסייה המרכזית. 23 הולכי רגל ילדים בגילאי 0-14 נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024. חיבור של שתי האוכלוסיות הפגיעות הללו בתאונות דרכים מהווה 61% מכלל הולכי הרגל שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024.

79 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים (69% מכלל הולכי הרגל ההרוגים), 32 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בכבישים בינעירוניים (28%) וארבעה הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בשטח (3%). 68 הולכי רגל יהודים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024 (60% מכלל הולכי הרגל ההרוגים) 43 הולכי רגל מהחברה הערבית נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024 (37% מכלל הולכי הרגל ההרוגים וכמעט פי שניים יותר מחלקם באוכלוסייה). ארבעה הולכי רגל שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024 מוגדרים כאחרים (תיירים, זרים וכו') – 3% מכלל הולכי הרגל ההרוגים.

מעורבות בתאונות דרכים. אופניים חשמליות (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "סיכום נתוני העבירות המרכזיות שגרמו פציעה קשה או מוות בכבישים בשנה שחלפה מחייב את המשטרה למקד אכיפה באותן עבירות. הולכי הרגל שהפכו שקופים בשנים האחרונות משלמים את המחיר הכבד ביותר ולכן יש למתן את ולרסן את מהירות הנסיעה באזורים מרובי הולכי רגל ולהגביר את הנוכחות המשטרתית כדי לייצר הרתעה".

"תאונות הדרכים הן מכת מדינה", צילום: הרצי שפירא

"במקביל, יש להציב מצלמות נגד תאונות דרכים באותם קטעי כבישים שיש בהם קשר ישיר בין נהיגה במהירות מופרזת ותאונות דרכים. למשטרת התנועה חסרות מאות ניידות וחסרים מאות שוטרים ולכן מיקוד אכיפה בעבירות מסכנות הוא צעד חשוב בצמצום תאונות דרכים הקשות והקטלניות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו