"אין חשד סביר": טורקים התעללו בבעל מוגבלויות בדרך לי-ם ושוחררו ע"י ביהמ"ש למעצר בית

שני אזרחים טורקים הפילו את הכיפה מראשו של צעיר בן 16 באוטובוס מתל אביב, לעגו לו וגנבו ממנו חפצים • כשהגיע לתחנה המרכזית בי-ם סיפר למאבטחים מה קרה, התמוטט ופונה לבית חולים • אלא שחרף המעשים הקשים והחשש הכבד שיימלטו מהארץ, מסרב השופט לעצור אותם עד סיום החקירה והגשת כתב אישום • זה הסכום המגוחך שייאבדו אם יפרו את מעצר הבית ויברחו מישראל

ניידת משטרה ברחובות ירושלים, ארכיון. צילום: אורן בן חקון

שני מוסלמים בעלי אזרחות טורקית התעללו בצעיר עם מוגבלויות חובש כיפה באוטובוס מתל אביב לירושלים, אך שופט בית המשפט השלום בעיר מסרב לעצור אותם עד השלמת החקירה והורה לשחרר אותם למעצר בית ללא תנאים מגבילים, חרף החשש הכבד שיימלטו מהארץ. במשטרה הגישו ערר על ההחלטה לבית משפט המחוזי בניסיון להפוך את ההחלטה, כשהחשד הינו שביצעו את המעשה ממניעים של גזענות.

האירוע התרחש ביום רביעי שעבר, אז עלה הנער בן ה-16, תושב ירושלים, שסובל מבעיות קוגניטיביות והתפתחויות, לאוטובוס שעשה את דרכו לבירה. במהלך הנסיעה החלו שני הטורקים, בשנות ה-30 לחייהם, שמתגוררים בכפר קאסם, להתעלל בו ולהציק לו. הם לקחו את הכיפה שהייתה על ראשו, לגלגו והשפילו אותו, ואילצו אותו למסור לידיהם מטען של טלפון סלולרי ואוזניות.
הקורבן המבועת נעתר למעשיהם המבזים, בשל חשש ופחד רב שהוטל על ידם כלפיו, כשהוא מקווה להגיע כמה שיותר מהר לירושלים. כשירד מהאוטובוס בתחנה המרכזית הוא מיהר למאבטחים וסיפר להם מה התרחש, ואז התמוטט. הוא פונה באמצעות אמבולנס לבית החולים לטיפול רפואי, ושוחרר למחרת, לאחר שהתייצב מצבו הנפשי.

התעללות בדרך לירושלים. אוטובוס, אילוסטרציה, צילום: לירון מולדובן

יממה חלפה, ומאבטחי התחנה המרכזית הבחינו בשני הטורקים שמסתובבים במתחם. הם מיהרו להזעיק את שוטרי תחנת לב הבירה של מחוז ירושלים, תוך שהם מעכבים אותם. השניים הועברו לתחקירה ולאחר מכן הובאו לדיון בפני בית משפט השלום.

"על פי החשד הם ישבו ליד קטין בן 16 שנים, החלו להציק לו בכך שלקחו מראשו את כיפתו, העבירו ביניהם את הכיפה תוך שהם צוחקים, מלגלגים, לוקחים את האוזניות שלראשו ומטען שהיה בתרמילו", תיארה נציגת המשטרה בדיון, כפי שעולה בפרוטוקולים. "הם הכריחו אותו לשפוך את תכולת תיקו באוטובוס, והמתלונן, שיש לו בעיות קוגנטיביות, ביצע את האמור מאחר שפחד מהמשיבים. הוא הרגיש אימה מהם".

עורך דינם של שני האזרחים הזרים, מנגד, רמז כי האירוע היה דרמטי פחות ממה שנטען וגרס כי "אם האירוע התרחש, כיצד הנוסעים האחרים לא התריעו והזמינו את המשטרה".
חרף דרישת המשטרה לעצור את השניים, בחשד לביצוע המעשה ממניעים של גזענות, הורה השופט על מעצר בית בתנאים מגבילים. המשטרה, שסברה כי השניים עלולים להימלט, ערערה על ההחלטה לבית המשפט המחוזי.

בית משפט השלום ירושלים, צילום: יואב ארי

"מדובר באירוע חמור, כאשר הקורבן סובל מבעיות רפואיות, וזה גם נראה לעין", אמרה נציגת המשטרה לשופטת המחוזי. "אנו מדברים על אירוע שמתרחש בארץ, בירושלים, כאשר ילד הולך לתומו באוטובוס עם כיפה, נטפלים אליו".

השופטת קיבלה את טענת המשטרה חלקית, הורתה על תנאים מגבילים נוספים, והחזירה את התיק לבית המשפט השלום. היום התקיים דיון נוסף בבית המשפט, אך באופן בלתי נתפס שם החליט השופט לבטל את התנאים המגבילים ולהסתפק במעצר בית בלבד.

"לא מצאתי חשד סביר ברמה המצדיקה את מעצרם של המשיבים ואף לא כי המניע למעשים היה על רקע גזעני", אמר חרף העובדה כי על פי החשד הם הפילו את הכיפה מעל ראשו של הצעיר בעל המוגבלות. השופט טען כי "לא ברור איך מתבטאת עבירת התקיפה כאשר לא קיימת כל ראיה לכך בחומר הראיות", תוך התעלמות מעדותו של הצעיר בפני המאבטחים.

"נחה דעתי כי ניתן להורות על שחרורם של המשיבים, תוך הבטחת התייצבותם לכל הדיונים וחקירה בתנאים הבאים" כתב וציין כי עליהם לשהות במעצר בית במקום מגוריהם בכפר קאסם עד יום שלישי הקרוב וערבות של 5,000 שקלים בלבד".

במשטרה הגישו ערער ובקשה לעיכוב ההליך עד קבלת ההחלטה. החשש הכבד הוא ששני האזרחים הטורקים ימהרו להימלט מהמדינה ברגע שישוחררו למעצר בית, וכך לא יעמדו לדין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר