מוטי ממן, בן 73 מאשקלון, הוא הישראלי שמואשם שגויס למשמרות המהפכה

על פי כתב האישום, ממן הוברח פעמיים לשטח איראן שם התנהל מול סוכנים איראנים • הפרקליטות ציינה כי הוא דרש מיליון דולר כמקדמה לפני ביצוע המעשים השונים • בעמוד הפייסבוק שלו שיתף ממן תכנים נגד רה"מ לשעבר אהוד ברק "אויב הציבור מס' 1" • שכנתו: "ראו שהוא לא אוהב את המדינה, שלא טוב לו כאן - תמיד כשפגשתי אותו היה מתלונן"

מוטי ממן. צילום: דודו גרינשפן

הפרשה הביטחונית החמורה: הישראלי שמואשם שגויס למשמרות המהפכה הוא  מרדכי "מוטי" ממן, בן 73 מאשקלון.

ממן, התגורר לאחרונה באשקלון, אך במקור הוא מצפון הארץ, שם גם מרכז חייו. הוא נשוי בפעם השניה לאישה מבלרוס ולהם ילד קטן. הוא חיי גם מספר שנים לא מבוטל מחוץ לארץ. במשך תקופה ממושכת התגורר גם בטורקיה.

ממן נהג לשתף את דעותיו הפוליטיות ברשת החברתית פייסבוק ובאחד המקרים שיתף פוסט של אחר בו נרשם על ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק "אויב הציבור מס' 1". בנוסף, שיתף פוסטים נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, והרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ בהם נכתב: "לכלא!"

"אהוד ברק אויב הציבור מס' 1", עמוד הפייסבוק של ממן, צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מוטי ממן

בחודש אוגוסט האחרון הוא נעצר בחשד לקשרים עם גורמי מודיעין איראנים. האישומים כוללים מגע עם סוכן חוץ וכניסה למדינת אויב ללא היתר. 

הנאשם בריגול לטובת איראן בבית המשפט // איליה יגורוב

אחת השכנות של מוטי ממן: "ראו שהוא לא אוהב את המדינה, שלא טוב לו כאן. תמיד כשפגשתי אותו היה מתלונן. לפני שבועיים הגיעו לבניין כוחות ביטחון עם נשקים וחיפשו אותו, הוא גר כאן עם בת זוגו. ברגע שראינו שהמרגל מאשקלון, ישר הבנו שמדובר בו, התקשרתי לחברה ואמרתי לה בטוח זה הוא - וצדקתי. לא מפתיע אותי בכלל".

פעל מתוך בצע כסף

על פי כתב האישום, ממן הוברח פעמיים לשטח איראן וקיבל תשלום עבור ביצוע משימות. הוא אף דן עם סוכנים איראנים באפשרות של התנקשויות באישים ישראלים בכירים, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, ראש השב"כ רונן בר, וראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. ממן טען כי התנקשויות באישים המאובטחים ביותר אינן אפשריות, ולכן נדונו פעולות טרור וריגול אחרות.

הפרקליטות מציינת כי ממן דרש מיליון דולר כמקדמה מהמודיעין האיראני לפני ביצוע כל פעולה, ומשכך לא בוצעו פעולות טרור או ריגול קונקרטיות. כתב האישום מדגיש כי הנאשם פעל מתוך בצע כסף. עורך דינו של ממן, עו"ד אייל בסרגליק, טוען כי מדובר באדם שסייע רבות לשירותי הביטחון של ישראל וכי ילדיו משרתים בכוחות הביטחון. הוא מוסיף כי מרשו שיתף ומשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות.

פרקליטו של הנאשם בפרשת הריגול : "עשה טעות בשיקול הדעת"

עברו הפלילי של הנאשם מהווה נדבך נוסף. כתב האישום חושף כי לממן יש היסטוריה פלילית הכוללת חמש הרשעות קודמות בעבירות של דרישת נכס באיומים, איומים, עבירות מס ועבירות נוספות. ההרשעה האחרונה בעברו היא משנת 2013.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר