בן גביר בורח מאחריות - ומוכיח את פחדנותו

עם כל הכבוד לשר, היועצת המשפטית לממשלה אינה אחראית לפשיעה הגואה • מי שבהיותו אופוזיציונר לא היסס לנצל זירות פיגוע כדי להאשים את קודמו בתפקיד ולכנותו "השר לבטחון פנים הכושל ביותר" - כדאי שמידי פעם יביט במראה • אבל, הבעיות היו שם לפניו - והטיפול בהם מונח לפתחו של המפכ"ל החדש

בן גביר בזירת הפיגוע - מאשים את היועמ"שית בפשיעה //

הפיגוע הפלילי ברמלה תפס את המפכ״ל המשטרה ואת השר לבטחון לאומי ביום שמבחינתם נחשב ליום חג, עת הכריזו על סגל פיקוד חדש לארגון. אלא שפיצוץ הרכב סמוך לשוק ברמלה שגרם למותם של ארבעה, הזכיר לשניים במה באמת חשוב להתעסק בימים אלו שבטחון הציבור הפך להפקר.

עם כל הכבוד לשר לבטחון לאומי, היועצת המשפטית לממשלה אינה אחראית לפשיעה הגואה. להאשים אותה תמיד בכל דבר ועניין היא כסות לאחריותו המיניסטריאלית כשר הממונה. מי שרואה עצמו כמפכ״ל על של המשטרה, מי שמקפיד להעיד על עצמו ״אני הדרג המדיני ואני קובע״, צריך לבוא בטענות לעצמו. מי שמשילות היה הטיקט שעליו נבחר לתפקידו, ומי שבהיותו אופוזיציונר לא היסס לנצל זירות פיגוע כדי להאשים את קודמו בתפקיד ולכנותו "השר לבטחון פנים הכושל ביותר" - כדאי שמידי פעם יביט במראה. העובדה שבן גביר מתחמק מלתת תשובות, ובוחר להשתיק עיתונאים מעידה על פחדנות מפני לקיחת אחריות. ומי שלא לוקח אחריות על כשלונות, שלא יבקש קרדיט על הצלחות.

השר בן גביר בזירת הפיגוע הפלילי ברמלה, צילום: יוסי זליגר

בן גביר הוא השר האחראי ומותר להאשימו בכל מה שמתרחש אבל הוא רק סימפטום. הפשיעה משתוללת במשמרת שלו אבל זו גם אשמת הממשלה כולה. ההזנחה של הגוף האחראי על בטחון הפנים ושלום הציבור נמשכת כבר שנים. הארגון כבר מזמן קטן למשימותיו, מתוח עד צוואר, ללא כלי חקירה טכנולוגיים שוברי שוויון (בעיקר במגזר הערבי), שנלקחו ממנו בעקבות תחקיר NSO לפני למעלה משנתיים, ועם מחסור אדיר בכוח אדם בתחנות המשטרה.

ועם זאת צריך לומר גם את זה: גניבת תחמושת מצה"ל הפך לדבר מטורף מאז ה-7 באוקטובר. רק לפני כמה ימים נמצאו בחולון 15 לבנות חבלה שיכולות להעיף רכב באוויר. במשטרה אובדי עצות. המלחמה בעזה ובצפון מייצרת נוכחות של המון אמצעי לחימה בשוק שמשמשים בסוף למלחמות בין עבריינים.

השר בן גביר והמפכ"ל הנכנס דניאל לוי. יהיה עליו להוכיח עצמאות, צילום: יונתן זינדל//פלאש90

מפכ"ל המשטרה דני לוי ניצב בפני אתגרים רבים אבל הוא יימדד על פי מידת העצמאות שלו כמפכ"ל. טרם היבחרו לתפקיד נאמר עליו שהוא הפרוקסי של בן גביר. במציאות הוא איש המקצוע, הוא זה שצריך לקבוע. הוא ורק הוא צריך להכתיב את המדיניות שלו לשוטרים ועל זה יהיה מבחנו.

אחת המשימות הראשונות שלו היא לשנות את המורל של השוטרים, להבטיח להם שיש סיכוי לעשות משטרה יותר טובה. וכדי שזה יקרה עליו להחזיר למשטרה את סט הערכים שנעלמו ממנה. להבטיח להם שלא ממנים קצינים במחשכים, ולהוכיח לציבור שמי שהחוק נותן בידם את כל הסמכות להשתמש בכוח, יודעים, כשצריך, גם לרסנו. בכך ניתן יהיה, אולי, להחזיר לשוטרים את אמון הציבור שאבד להם. וכדי שזה יקרה עליו לחזק את תחנות המשטרה, על חשבון היחידות הטקטיות במשמר הגבול שנופחו בכוח אדם בשנים האחרונות. אחרי הכל, המרחבים ותחנות המשטרה הן לבנת הבסיס של המשטרה שכל כך חסרה היום. ימים יגידו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר