מורה בבית ספר יסודי בחולון לא היה מוכן להבליג על שיחת איומים של אב לתלמיד בכיתה ג' - והחליט לתבוע אותו.
האב הורשע במסגרת הליך פלילי ונקנס בגין המקרה. בנוסף, רשם בית משפט לתביעות קטנות בבת ים, אדי לכנר, הורה לאב לפצות את המורה ב־5,500 שקלים, כולל הוצאות משפט. "מן הראוי כי עובדי ההוראה יזכו לכבוד, להערכה וליחס הולם – הן מצד התלמידים והן מצד הוריהם", כתב הרשם בפסק הדין.
על פי התביעה, המורה טען כי הוא בעל ותק של 45 שנים בהוראה. לשיטתו, הוא מקפיד מאוד על יחס הוגן ומכבד כלפי תלמידיו, ומעולם לא נתקל בהתנהגות כפי שחווה מצד הנתבע במהלך שיחת הטלפון. לטענתו, ההורה השפיל והטריד אותו באופן חמור במהלך השיחה וההתנהגות היתה פוגענית ומאיימת והובילה לכך שנגרמו לו נזקים של לחץ דם גבוה, חרדות וסיוטים בלילה.
בשיחה הציע המורה שהאב יגיע אליו, וזה ענה לו: "אין לי מה לבוא לשבת. אם אני אבוא אליך, לא טוב שאני אראה אותך, אני לא בן אדם נורמלי". המורה תהה אם האב מאיים עליו, וזה השיב בחיוב: "אני מאיים עליך - פעם אחת תפגע בבן שלי, אני בא אליך, אתה מבין אותי? לתוך בית הספר אני בא אליך... אם תנסה לפגוע בו עוד פעם אחת... אני רוצה לשמוע הבנת אותי יא חתיכת זבל, יא בן זונה, יא רוסי מסריח, עוד פעם אחת תדבר ככה".
בשלב הזה המורה הסביר לאב שהשיחה מוקלטת, וזה אמר בתגובה: "יופי, הנה מוקלט - אתה זבל, אני אשבור לך את הראש אם תדבר אליו ככה עוד פעם, הבנת אותי?".
האב אישר כי ניהל שיחה טלפונית עם התובע במועד הרלוונטי לתביעה ואת תוכן השיחה. עם זאת, לשיטתו התנהגותו נבעה מתסכול וכעס על התנהלות התובע כלפי בנו. לטענתו בנו הגיע מבית הספר בוכה וסיפר לו שהתובע מתעמר בו ומשפיל אותו. בנוסף, הנתבע טוען כי גם בעבר קיבל תלונות דומות מצד בנו על יחס משפיל כלפיו מצד המורה. לכן כאשר נודע לו על אירוע נוסף של התעמרות, החליט להתקשר לתובע ולהבהיר לו כי אסור שהדבר יישנה. אמנם הנתבע הודה שנקט בלשון בוטה מדי בשיחה, אולם טען כי פעל מתוך דאגה כנה לבנו ומתסכול.
הרשם לכנר ציין בפסק הדין כי תופעת האלימות כלפי מורים הפכה בשנים האחרונות נפוצה, ואף למגפה חברתית, תופעה שחדרה באופן עמוק לבתי הספר. יש לראות בכל מקרה של אלימות נגד מורה חלק מגל רחב יותר, ולא כאירוע מבודד.
"התוצאה של תופעה זו היא פגיעה אנושה במעמד המורים ובביטחונם העצמי, ופגיעה ביכולתם למלא את תפקידם החינוכי ברמה הראויה. בטווח הארוך עלול מצב דברים זה לגרום למורים מצטיינים רבים לעזוב את המקצוע ולפגוע באיכות כוח האדם בהוראה. "זוהי, אפוא, תופעה שיש לייחס לה משקל רב, שכן יש לה השלכות קשות ורחבות על מערכת החינוך", כתב הרשם.
הוא הוסיף כי "על אף טענותיו של הנתבע בדבר התנהגות בעייתית לכאורה של התובע כלפי בנו, הרי שהדרך שבה בחר להעביר את מסריו כלפי התובע אינה יכולה להיות מקובלת בשום צורה. גם אם היתה אמת בטענותיו, מן הראוי היה כי ינהל שיח מכבד עם התובע או עם הנהלת בית הספר. במקום זאת בחר הנתבע לנקוט בדרך של עלבונות, קללות ואיומים - וזו התנהגות פסולה שיש להוקיע אותה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו