פסק דין: הסכם בין ידועים בציבור מתבטל עם נישואיהם

בני זוג חתמו על הסכם שלפיו אם ייפרדו, דירתם הרשומה על שמו של הבעל תיחשב רכושו הבלעדי • השניים נישאו לאחר ההסכם ונפרדו, וביהמ"ש קבע: הדירה תחולק ביניהם • השופטת מיכל ברגר־בלום קבעה בפסק דינה: כאשר הצדדים פנו לאשר את הסכם הממון ביניהם, הם היו עדיין ידועים בציבור ולא חשבו להתחתן

הגבר סירב לוותר על הדירה (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

בית המשפט לענייני משפחה קבע כי דירה שנרכשה על ידי בני זוג, אך היתה רשומה רק על שם הבעל, תיחשב רכוש משותף, ועליה להתחלק בין השניים. זאת, למרות הסכם ממון ביניהם אשר קבע אחרת.

השופט פוגלמן אומר כי ייתכן ויש לאפשר אימוץ ילדים במשפחות להט"ב // דוברות הרשות השופטת

הסיבות לכך הן, בין השאר, שהסכם הממון שנחתם ביניהם אושר בהיותם ידועים בציבור ובשעה שלא חשבו כלל להינשא. הגבר, שלא שבע נחת מפסק הדין, ערער עליו לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, שדחה את ערעורו. הבעל גם נדרש לשלם הוצאות בסך עשרות אלפי שקלים.

הבעל הישראלי הכיר את האזרחית הזרה בישראל, לאחר שהוברחה לארץ לעסוק בזנות (גורל שממנו ברחה רגע לפני תחילת העיסוק בתחום). השניים חתמו על הסכם ממון, ולפיו תשרור ביניהם הפרדה רכושית מוחלטת. בין היתר נקבע בהסכם, כי אם תירכש דירה במהלך נישואיהם ותירשם על שם אחד מהצדדים - היא תיחשב כרכושו, ובמקרה של פרידה תעבור אליו.

השניים התחתנו, ועוד לפני שנולד ילדם הראשון החליטו לרכוש דירה במשותף. על פי הנטען, האישה היתה מעורבת בכל הליך קניית הדירה, כולל בחירת מיקומה ועיצובה.

הסכם ממון (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

גם הטיוטות להסכם הרכישה כללו את שמה של האישה כשותפה בנכס לצד בעלה, אולם בשל חשש להשלמת העסקה בשל שהיית האישה בישראל במעמד ארעי - נמחק שמה מחוזה המכר. כך, כאשר פרץ סכסוך הגירושים בין השניים, הציג הבעל את הסכם הממון ואת שטר המכר של הדירה, וסירב להכיר בעובדה כי מחצית מהדירה שייכת לאשתו.

בשל עמדתו הנחרצת של הבעל הגישה האישה, באמצעות עו"ד אברהם קורחוב, תביעה לבית המשפט לענייני משפחה למתן פסק דין הצהרתי שבו ייקבע כי היא הבעלים של מחצית מזכויות הבעלות על הדירה הרשומה על שם בעלה לשעבר.

השופטת מיכל ברגר־בלום מבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון קבעה בפסק דינה, כי כאשר הצדדים פנו לאשר את הסכם הממון ביניהם הם היו עדיין ידועים בציבור ולא חשבו להתחתן. לדבריה, משעה שהחליטו השניים להתחתן היה עליהם לאשר את ההסכם בשנית. היות שהדבר לא נעשה, הסכם הממון ביניהם הפך לחסר כל תוקף.

עו"ד קורחוב, צילום: מיכל קושרוב

נוסף על כך, מתחה השופטת ביקורת על תקפותו של הסכם הממון בין השניים, משום שלדבריה בעת החתימה עליו התקיימו ביניהם פערי כוחות משמעותיים והאישה היתה תלויה באותה עת באופן מוחלט בגבר, ולא היתה מסוגלת להביע כל התנגדות לדרישותיו, או לנהל משא ומתן מולו באופן שוויוני.

הבעל לא ויתר, הגיש ערעור על פסק הדין לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד - אך גם שם נדחו טענותיו. השופטים ציינו כי הם מסכימים עם קביעת בית המשפט לענייני משפחה, אשר לפיה הוראות ההסכם חלות רק על התקופה שבה בני הזוג היו ידועים בציבור.

עו"ד קורחוב: "מדובר בפסק דין חשוב וחסר תקדים. יידעו כל הידועים בציבור כי הסכם ממון הנחתם ביניהם, גם אם אושר כדין על ידי בית המשפט לענייני משפחה, יהא חסר כל תוקף אם לאחר החתימה עליו הם יחליטו להינשא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר