נתונים מדאיגים: אלו הן הערים המובילות בגניבת רכבים בשנת 2023

השנה מסתיימת בגידול של 120% בניסיונות הגניבה ביחס לשנת 2022 • על פי חברת פוינטר לאיתור והשבת כלי רכב, הגניבות מבוצעות לאורך כל שעות היממה על ידי כנופיות מאורגנות • בנוסף, בחברה מיפו את הגניבות לפי שנת מודל, איזור בארץ ושיטת הגניבה עצמה • כל הנתונים

גניבת רכב (אילוסטרציה). צילום: Thinkstock

בצל המלחמה, שנת 2023 מסתיימת בגידול של 120% "בלבד" בניסיונות גניבות רכב ביחס לשנת 2022. כך עולה מנתונים שהופקו על ידי המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים.

תיעוד: חשוד בגניבות כלי רכב נתפס לאחר מרדף משטרתי // קרדיט: דוברות המשטרה

על פי החברה הגידול בתשעת החודשים הראשונים של השנה הצביעו על מגמת גידול של 155% ביחס לשנת 2022.

הנתונים ממשיכים לנסוק

על פי הדיווח, ניסיונות גניבת רכב משנת מודל 2023 ממשיכים לנסוק ומהווים ברבעון הרביעי 14% מכלל הניסיונות ביחס ל-7% ברבעון השלישי ו-3% ביחס לתשעת החודשים הראשונים של השנה. כל זאת, לעומת ירידה בגניבות רכבים חשמליים והיברידיים עקב שדרוג טכנולוגי מותאם.

על פי נתוני החברה, תל אביב מככבת בכמות ניסיונות הגניבה ברבעון הרביעי עם 15% ביחס לממוצע של 10% בכל השנה. 38% מניסיונות הגניבה ברבעון הרביעי הם של רכבי פנאי ושטח SUV ונרשמה ירידה של 9% ביחס ל-42% בכל שנת 2023.

בנוסף, מדווחת החברה כי חמשת הערים המובילות בניסיונות גניבות רכב ברבעון הרביעי של השנה הם תל אביב, ירושלים, כפר סבא באר שבע ופתח תקווה.

גניבת רכב ,אילוסטרציה, צילום: Getty Images/iStockphoto

על פי החברה, הגניבות מבוצעות על ידי כנופיות מאורגנות לאורך כל שעות היממה. כמו כן, נמשכת ביתר שאת ברבעון הרביעי המגמה של ניסיונות גניבת רכב משנת מודל 2023 המהווים 14% מכלל הניסיונות ביחס לממוצע של 3% שהיו מוכרים בכל שנת 2023.

בחברה מסבירים את התופעה בכך שחלק גדול מהגניבות לא מבוצעות לצורך חלקי חילוף אלא לטובת מכירת הרכבים עצמם לשימוש אישי בשטחי הרשות הפלשתינית.

חמש ערים הובילו בשנת 2023 בניסיונות גניבת הרכב: תל אביב עם 10% פתח תקוה עם 7.8%, ירושלים עם 5.6%, רמת גן עם 5.3% ובאר שבע עם 5.1%.

על פי החברה, תופעה חריגה לרבעון הרביעי, העיר תל אביב קפצה ב- 50% בניסיונות גניבות הרכב ביחס לכלל השנה; 15% ביחס לממוצע של 9%. התופעה מוסברת על ידי סגירה ופעילות צבאית ומשטרתית מוגברת באזור קו התפר, ואזור השרון דבר שהביא לגידול הגניבות מתל אביב כשציר הבריחה הוא כביש 443 נעלין מחסום מודיעין.

גניבת רכבים (אילוסטרציה), צילום: Getty-Images

בנוסף חוליות גנבים מהדרום מגיעות לאזור המרכז כולל חולון, ראשון לציון רמת גן וגבעתיים.

חריג ביחס לשנים קודמות

בחברה מיפו את הגניבות לפי שנת מודל בכל שנת 2023: כלי רכב משנת 2021 נגנבים ביותר, כלי רכב משנת 2023 מהווים 5%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 13% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 24% מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 17% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019 המהווים %11% מכלל הגניבות כלי רכב משנת מודל 2018 עם 10% מכלל הגניבות.

ברבעון הרביעי טוענים נתוני החברה, כלי רכב משנת מודל 2023 היוו 14% מכלל ניסיונות הגניבה, גידול של כמעט 300% בהשוואה לכל שנת 2023.

בנוסף, ביחס לשימוש במשבש סלולרי כי ב-85% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

גנבי רכב בפעולה. ככל שהרכבים משתכללים - כך גם השיטות של הפורצים // צילום:דוברות המשטרה

מנכ"ל פוינטר, אילן גולדשטיין, מסר: "הרבעון הרביעי של 2023 הינו רבעון חריג ביחס לשאר השנה וביחס לשנים קודמות. ברבעון זה בחודש אוקטובר נרשמה בלימה בגניבות, בשל נוכחות מוגברת של כוחות צה"ל ומשטרה, אך מנגד היתה עליה החל מחודש נובמבר, לאחר 'התעשתות' של בעלי המשחטות ומשפחות הפשע ועליה בלחץ הכלכלי בשטחים".

עוד אמר גולדשטיין כי "חוליות הגנבים חזרו לפשוט על ערי ישראל, תוך שאנחנו מזהים מגמה חדשה של 'פיזור' עשרות גנבים באזורים מסוימים וגניבות רבות בערים שעד כה לא היו על מפת הגניבות כערים מועדפות כמו רמת גן וגבעתיים. ערים אלו, כיעד לגנבי הרכב, החליפו את כפר סבא רעננה והוד השרון".

"להבנתנו, הסיבה לשינוי היא חסימות בנתיבי הבריחה 'המסורתיים' של הגנבים בשל פעילות צבאית מוגברת. לאחרונה, בשל עלייה ברמת האלימות מצד גנבי הרכב, אלימות שמשולבת לאומנות, והימצאותו של נשק לא חוקי רב בשטחי הרשות, פוינטר הכניסה לשירות המבצעי רכבים ממוגני ירי, לצורך כניסה לשטחי הרשות, בליווי כוחות הבטחון, בעת מבצעים להחזרת כלי רכב גנובים שאותרו".

השיטה לגניבת מכוניות יוקרה - ללא פריצה | ללא

"ברבעון זה, לצערנו הרב," אומר אילן גולדשטיין לסיכום. "פוינטר סייעה רבות באיתור כלי רכב פרטיים באזור יישובי העוטף ותמכה בכוחות הבטחון וההצלה לביצוע משימותיהם".

נתונים נוספים

שיטות הגניבה הפופולאריות בשנת 2023 כוללות שיבוש סלולרי. כ-85% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:

סרטון מצלמת אבטחה בו תיעוד גניבת אחד מכלי הרכב על ידי הנאשם // דוברות המשטרה



שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-42% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. ירידה של 6% ביחס לשנת 2022.

תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב היוו 27% מסך הגניבות. ירידה של 20% ביחס לשנת 2022.

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 12% מסך הגניבות שנרשמו השנה.

גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 10% מסך הגניבות שבוצעו השנה. עליה של 25% ביחס לשנת 2022.

שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

הגניבות לפי מחוזות

בנוסף, מפרסמים בחברה את מספר הגניבות לפי מחוז כלל ארצי, בעיקר ברבעון הרביעי ביחס לשנת 2023 כולה.

אזור המרכז: ברבעון הרביעי עליה של 16% עם 35% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל- 30% בכל שנת 2023 ( תרמו לעליה העיר תל אביב ורמת גן).

אזור השרון: ברבעון הרביעי עם ירידה ל- 15% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל- 18% בכל שנת 2023. ירידה של 16%.

אזור הדרום: ברבעון הרביעי עם עליה קלה ל- 15% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל- 14% בכל שנת 2023.

אזור השפלה: ברבעון הרביעי ירידה ל- 18% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל- 21% בכל שנת 2023. ירידה של 14%.

אזור ירושלים והסביבה: ברבעון הרביעי עליה ל- 11% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל 9% בכל שנת 2023.עליה של 22%.

אזור צפון: ירידה ל - 6% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל- 8% בכל שנת 2023.ירידה של 25%.

עוד מפרסמים זמנים ודפוסי גניבה בולטים. בחברה מציינים כי כבר לא גונבים לאור יום. ברבעון הרביעי, עקב המלחמה, מרבית ניסיונות הגניבה אירעו החל משעות הערב ועד עלות השחר, זאת בשונה מתשעת החודשים הראשונים של השנה בה ניסיונות הגניבות בוצעו בכל שעות היממה תופעה שהיתה המשך למגמה בשנת 2022 ולבעיית המשילות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר