"ערסים מדי": מועדונים לא הכניסו מבלים - וישלמו

מבלים שהופלו בשל מראם החיצוני או סממנים דתיים זכו בפיצוי בסך עשרות אלפי שקלים • את התביעה ניהלו סטודנטים במכללה למינהל שהמקרים הוגשו בפניהם

מועדונים ממשיכים בנוהל הפסול. צילום: אליוסטרציה: GettyImages

קשה להאמין, אבל גם בשנת 2023, למרות המודעות הרבה, מועדונים עורכים סלקציה בין המבלים. בתי המשפט פסקו בחודש האחרון בשני מקרים שונים כי המבלים שלא הוכנסו זכאים לפיצוי.

במקרה הראשון, סטודנטים מהמכללה למינהל קיבלו לידם פנייה של שני צעירים שכניסתם למועדון בנמל תל אביב סורבה בטענה של חזות מזרחית. עם קבלת הפנייה, הסטודנטים ערכו מחקר משפטי, ניסחו כתב תביעה ולאחר שהכל הבשיל - נפתח ההליך המשפטי.

מירי רגב בוחנת את הסלקציה במועדוני תל אביב

בתביעה צוין כי אחד התובעים אשר התכתב עם היחצ"ן טען כי הסיבה אשר בעטיה סורבה כניסתם למועדון היא היותם ממוצא מזרחי. את מסקנתו זו ביסס לפי כך שהיחצ"ן כתב לו בהודעותיו כי המאבטח אומר שהתובע וחבריו "באו עם בגדים שחורים ונראים כאילו באים לריב" ובהמשך אומר "ערסים מדי".

הרשמת נעמה ניר קבעה כי אמנם הודעות אלה צורפו לכתב התביעה, אך היחצ"ן לא העיד לפניה, ומשכך הודעות אלו הן עדות שמיעה ולא ניתן לבסס עליהן ממצא שלפיו אכן לא הוכנסו התובעים למועדון בשל מוצאם העדתי.

עם זאת, הרשמת פסקה לטובת התובעים פיצוי כספי כולל בסך 23,000 שקלים. "יש בעדותם כדי להוכיח כי כניסתם למועדון סורבה באופן שרירותי והסתמכה על מראם החיצוני בלבד".

מבלים במועדון, אילוסטרציה,

פנייה נוספת התקבלה מצעיר שטען לאפליה מחמת היותו אדם דתי. הצעיר פנה לסיוע מאותה הסדנה במכללה למינהל, עקב מקרה שבו יצא עם חבריו למועדון בתל אביב, אך כניסתו סורבה משום שחבש על ראשו כיפה. רק לאחר דין ודברים בין הצדדים כניסתו התאפשרה, מפני שבבושת פנים נאלץ להוריד את הכיפה. במקרה הזה הרשם מיכאל שמפל פסק את מלוא הפיצוי המבוקש כי נציגי הנתבע לא הגיעו לדיון, ונפסק לתובע פיצוי של 35,600 שקלים.

במהלך השנה האחרונה, במסגרת סדנת ליטיגציה בהנחיית עורכי הדין אסף דרעי ואפרת פודם, קיבלו הסטודנטים והסטודנטיות המשתתפים בתוכנית לידם עשרות פניות מאזרחים על עוולת אזרחיות שחוו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר