מסתמן: מחליפו של נסראללה חוסל בתקיפה בדאחייה; מאות טילים שוגרו לצפון; 3 לוחמים נפלו בקרבות

סרן בן ציון פלח, בן 21 מחטיבת הצנחנים נפל בתמרון בדרום לבנון, סמל דניאל אביב חיים סופר ורב"ט טל דרור נפלו כתוצאה מפגיעת כטב״מ שהגיע מעיראק • הערוץ הסעודי אל-חדת' דיווח כי האשם ספי א-דין, יורשו המיועד של חסן נסראללה נהרג יחד עם עוזריו • ארגון הטרור חמאס הודיע כי הוא לוקח אחריות על פיגוע הירי הרצחני ביפו • יד ימינו של סינוואר: חוסל ראש שלטון חמאס ברצועת עזה

הרמטכ"ל הרצי הלוי וספי א דין, על רקע התקיפות בלבנון וישראל. צילום: ללא

דיווחים: יורשו של נסראללה חוסל

הערוץ הסעודי אל-חדת' דיווח היום (שבת) כי האשם ספי א-דין, יורשו המיועד של חסן נסראללה נהרג יחד עם עוזריו, גורמים איראנים ומפקדי שטח בחיזבאללה. מקור ביטחוני לבנוני מסר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי לא היה ניתן ליצור קשר עם ספי א-דין מאז התקיפה, בה מטוסי חיל האוויר הטילו בין חמישי לשישי פצצות במשקל כולל של 73 טונות על הבונקר באל-מריג'ה שברובע הדאחייה, שהוגדר "מפקדת המודיעין הראשית" של חיזבאללה. 

בגיל 60 הוא נחשב לאדם שהיה אמון על הפרויקט החשוב ביותר: הברחות הנשק מאיראן ללבנון, שנועדו לצייד את הדאחייה בשבבים לדיוק טילים. בראיונותיו ספי א־דין השתדל לשדר שביעות רצון. כמו נסראללה, הוא הקפיד לצייר את "קורי העכביש" (לשיטתו) של החברה הישראלית. הוא נולד בדיר קאנון א־נהר, יישוב קטן יחסית בדרום לבנון.

האשם סאפי א-דין, ראש המועצה המבצעת בחיזבאללה, צילום: רשתות ערביות

שלושה חיילי צה"ל נפלו בקרבות:

סרן בן ציון פלח, בן 21 מניצני עוז קצין לוחם בגדוד 202, חטיבת הצנחנים נפל בתמרון בדרום לבנון. הוא הנופל התשיעי מתחילת התמרון באזור, לאחר שבתקריות אחרות נפלו שמונת חללים ששמם הותר לפרסום יום לפני. הלוויתו צפויה להיערך מחר (ראשון).

סרן בן ציון פלח ז"ל, צילום: ללא קרדיט

סמל דניאל אביב חיים סופר ורב"ט טל דרור נפלו כתוצאה משני כטב״מים שהגיעו מעיראק חצו לשטח ישראל, אחד יורט, השני נפל בבסיס צה״ל בצפון רמת הגולן. באירוע נפצעו חייל ונגד מילואים בגדוד 13, חטיבת גולני, באורח קשה. חייל נוסף נפצע באורח בינוני ונפצעו ו-21 חיילים נוספים באורח קל.

רב״ט טל דרור סמל דניאל אביב חיים סופר, צילום: ללא

חג עמוס שיגורים

פגיעות ישירות לצד נפילות בשטחים פתוחים ופגיעות רסיסים זוהו בשעות הצהריים (שבת) בעקבות מטח כבד של 30 רקטות שנורו לעבר אזור כרמיאל, יישובי הגליל התחתון ומשגב. צוותי טיפול נמרץ של חייאן מסרו כי טיפלו בשמונה פצועים קל מדיר אל אסד ופינו שלושה מהם למרכז הרפואי לגליל בנהריה. על פי מד"א, עשרה נפגעי חרדה טופלו במקום. 

פגיעה ישירה בבניין בכרמיאל, צילום: עיריית כרמיאל

גוש דן על הכוונת: בעקבות חשש מחדירת כלי טיס עוין, אזעקות הופעלו בבת ים בלילה שבין רביעי לחמישי - אחרי כרבע שעה, פיקוד העורף עדכן כי "האירוע הסתיים" בשעה 02:00 יורטה מטרה אווירית חשודה מול חופי גוש דן. המורדים החות'ים בתימן לקחו אחריות על שיגור הכטב"מים, וטענו כי הצליחו לבצע "מתקפה מוצלחת על תל אביב" באמצעות נחיל כטב"מים מסוג "יפו".

הפיגוע הרצחני ביפו

קצת לאחר כניסת ערב ראש השנה, בהודעה רשמית, ארגון הטרור חמאס הודיע כי הוא לוקח אחריות על פיגוע הירי הרצחני ביפו שאירע בשלישי, וכי שני המחבלים שרצחו שבעה בני אדם ופצעו 16 נוספים, משתייכים אליו. בנוסף, המשטרה פרסמה הקלטת שיחה עם אזרח שנכח במסגד ביפו ביום שלישי האחרון סמוך לזירת הפיגוע והתקשר למוקד 100 לדווח על אחד המחבלים שנכנס למסגד לפני שירה באזרחים. 

השיחה מהמסגד שאליו נכנס המחבל ביפו | דוברות המשטרה

התמרון הקרקעי בלבנון: כ-60 מחבלים חוסלו - 200 מבנים הושמדו

מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונת פיקוד הצפון, תקפו כ-200 מטרות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון. בין המטרות שהותקפו, מבנים צבאיים, מחבלים, מחסני אמצעי לחימה, עמדות תצפית ותשתיות צבאיות במספר מרחבים. בנוסף, שני מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה ביצעו ירי אל עבר כוחות חטיבת גולני שפעלו במרחב, כלי טיס של חיל האוויר חיסל את המחבלים. אין נפגעים לכוחותינו.

חיסולים בגזרות השונות

יד ימינו של סינוואר: חוסל ראש שלטון חמאס ברצועת עזה: בכירי חמאס רווחי מושתהא וסמאח סראג' חוסלו לפני שלושה חודשים. שניהם היו חברים בלשכה המדינית של חמאס בעזה. רוחי משתהא נחשב לאחד הוותיקים והמשפיעים ביותר בארגון חמאס, והיה לו תפקיד מכריע בהפעלת הכוח הצבאי של הארגון. יחד עם יחיא סינוואר, משתהא היה ממקימי מנגנון הביטחון הכללי של חמאס, ושימש במשך שנים רבות כיד ימינו הקרוב של סינוואר. לאורך המלחמה, משתהא הוביל את הפעילות השלטונית של חמאס בעזה וביצע פעולות טרור נגד ישראל.

כמו כן, המחבל עבד אל-עזיז סלאחה, אחד ממשתתפי הלינץ' ברמאללה באוקטובר 2000, חוסל על ידי צה''ל במהלך תקיפה אווירית במרכז הרצועה. מדובר במחבל שהופיע בתמונה המזעזעת אחרי הרצח של שני המילואימניקים יוסי אברהמי ו-ואדים נורז'יץ זכרם לברכה. הוא ישב בכלא עד 2011, ואז שוחרר במסגרת העסקה לשחרור החייל גלעד שליט. סלאחה היה מהמחבלים שגורשו מיו"ש לרצועה.

הלינץ' ברמאללה, תמונה שהפכה לסמל, צילום: ללא

דיווח: סינוואר נחוש לגרור את ישראל לעימות אזורי נרחב

מנהיג חמאס, נחוש לגרור את ישראל לעימות אזורי נרחב ומאמין שלא ישרוד את המערכה, תפיסה שמכשילה באופן עקבי את המאמצים לשחרור החטופים הישראלים. כך נטען בכתבה נרחבת שפורסמה ב״ניו יורק טיימס״. ה״ניו יורק טיימס״ חושף כי סינוואר, המבודד ומסתתר בעזה, מתקשה לתקשר עם ארגונו. הוא הפסיק להשתמש במכשירים אלקטרוניים זה מכבר ומסתמך על רשת שליחים אנושית לצורך העברת מסרים.

סינוואר, צילום: רשתות ערביות

צה״ל חילץ מעזה צעירה שנחטפה על ידי דאע״ש בעיראק - והוחזקה שנים בשבי

"פאוזיה הוחזקה במשך שנים על ידי חבר פלשתיני בחמאס-דאעש."סיפורה מזכיר את האכזריות שחוו ילדים יזידים, שנחטפו בניגוד לרצונם", נכתב בפוסט. עוד הוסיפו: "יש לזכור כי עדיין ישנם 101 חטופים ישראלים המוחזקים בעזה". בצה"ל הוציאו הודעה בה פירטו את מאחורי הקלעים של המבצע. על פי ההודעה, המחבל שהחזיק בה נהרג, ככל הנראה במהלך תקיפות צה"ל ברצועה והיא נמלטה למקום מסתור.

המתיחות עם איראן - בצה"ל נערכים לתגובה משמעותית

בישראל מגבירים כוננות בכלל הזירות, בעוד צה"ל נערך לפעולה משמעותית באיראן בעקבות ירי 201 טילי קרקע-קרקע לעבר ישראל ביום שלישי האחרון. בצה"ל מציינים כי הפעולה באיראן תהיה משמעותית וכי לירי על ישראל יהיו השלכות. עוד מציינים כי ישראל במאבק ישיר מול איראן, וכן אומרים כי עצם שיתוף הפעולה הבינלאומי משמעותי, גם עבור הלגיטימציה שנוחה לישראל ושהציפיה היא לשיתוף עם מדינות נוספות בתגובה. "המערב הבין שאנחנו נחושים, אין יכולת לדלג הלאה על מה שקרה באיראן".

המתקפה האיראנית, צילום: קוקו

הנשיא ג'ו ביידן הגיע ביום שישי במפתיע לתדרוך לעיתונאים בבית הלבן: ״הישראלים טרם החליטו מה לעשות בתגובה למתקפה האיראנית", אמר ביידן. לאחר מכן שלח מסר תקיף לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אף ממשל לא עזר לישראל יותר ממני. אף לא אחד. ואני חושב שאולי ביבי צריך לזכור את זה". עוד הוסיף ביידן כי ארה"ב שוקלת סנקציות נגד איראן.

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב לשעבר אמר בנושא כי ישראל צריכה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן. "זה הדבר הראשון שאתה רוצה לתקוף. התשובה צריכה להיות תתקפו קודם את המתקנים הגרעיניים ואז תדאגו מכל השאר", אמר הנשיא לשעבר. 

ארה"ב ובריטניה תקפו בתימן

ארה"ב ובריטניה ביצעו תקיפות אוויריות באזורי הבירה צנעא ועיר הנמל אל-חודיידה, שבשליטת החות'ים. מקורות מסרו לרשת "אל-חדת'" כי בוצעו כ-10 תקיפות על אתרים שונים. עוד דווח כי חמש תקיפות התמקדו בסדנאות צבאיות במחנה של החות'ים בצנעא.

משבר התחבורה בזמן המלחמה: למילואמניקים אין הסעות וישראלים תקועים בחו"ל

עם הרחבת התמרון בלבנון, אנשי מילואים רבים נקראו לצו 8 - וגילו שאין להם דרך להגיע לשטחי הכינוס ולבסיסים - משום שהתחבורה הציבורית לא פועלת מכניסת החג ביום רביעי ועד מוצאי שבת. כמו כן, רבים תקועים מחוץ לארץ בשל ביטולי טיסות מצד חברות תעופה זרות והעובדה שחברות ישראליות לא פועלות בחג. 

שרת התחבורה, מירי רגב, צילום: אורן בן חקון

משרד התחבורה טען כי העמיד לבקשת צה"ל עשרות אוטובוסים בלבד וכי לא התקבלו בקשות נוספות מטעם משרד הביטחון. "עד עתה לא נתקבלה דרישה נוספת ממשרד הביטחון/צה״ל. צה״ל/משרד הביטחון אחראי על הסעות חיילי המילואים. משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו. כל תלונה ואו טענה לגבי הסעת חיילי מילואים יש להפנות למשרד הביטחון/צה״ל בלבד".

ישעיהו (שייקה) גביש הלך לעולמו בגיל 99

גביש היה מהדמויות הבולטות בתולדות מערכת הביטחון של מדינת ישראל, ושירת בתפקידים בכירים לאורך תקופות היסטוריות קריטיות. במהלך הקריירה הצבאית שלו, גביש היה אחראי על תפקידי פיקוד מרכזיים. בין היתר, הוא שימש כראש ענף מבצעים במטכ"ל והיה ממובילי התכנון של מבצע קדש.

אלוף ישעיהו (שייקה) גביש, הרמטכ"ל רא"ל יצחק רבין, צילום: בני הדר במחנה / באדיבות ארכיון צהל במשרד הביטחון

עסקת ענק: פינק פלויד מוכרת את הזכויות על שיריה ב-400 מיליון דולר

לאחר שנים של דחיות ושמועות, להקת הרוק הבריטית האייקונית פינק פלויד הגיעה להסכמה למכור את זכויות ההקלטות וזכויות השימוש בשם ובדמות שלה לחברת סוני מיוזיק בסכום מוערך של כ-400 מיליון דולר, כך אישרו מקורות ל"ווראייטי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר