צה"ל חיסל את נסראללה. צילום: אי.פי, רויטרס

מנהיג חיזבאללה נסראללה חוסל; מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל | סיכום חדשות השבת

צה"ל ביצע תקיפה מאסיבית בביירות בה חוסל מזכ"ל ארגון הטרור בלבנון ובכירים נוספים • בין המחוסלים: מפקד חזית הדרום של לבנון - עלי כרכי, ששרד ניסיון חיסול בתחילת השבוע, ומפקד כוח קודס • בתגובה שוגרו לישראל רקטות רבות לצפון הארץ - כאשר מרבית השיגורים יורטו • בעקבות החיסול, פיקוד העורף הודיע על שינוי בהנחיות במרכז הארץ

[object Object]

בתקיפה מסיבית שביצע חיל האוויר הישראלי אתמול (שישי) ברובע הדאחייה בביירות, חוסל מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה יחד עם בכירים נוספים בארגון, ביניהם עלי כרכי מפקד חזית הדרום ומפקד כוח קודס בלבנון. התקיפה, שכונתה "מבצע סדר חדש", גרמה להרס נרחב באזור. בתגובה שוגרו לעבר הצפון רקטות מלבנון ופיקוד העורף הנהיג הגבלות חדשות על התקהלויות במרכז הארץ. בתוך כך סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בעקבות ההסלמה הביטחונית.

זירת התקיפה על מפקדת חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות // רויטרס

חיסול נסראללה - "סדר חדש"

צה"ל הודיע הבוקר כי בתקיפה בדאחייה חוסל חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה, יחד עם עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים בארגון. במקביל, ארגון חיזבאללה פרסם הודעה המאשרת את חיסולו של נסראללה, בה תיארו אותו כמי ש"הצטרף לשהידים הגדולים והאלמותיים". גם ארגון חמאס פרסם הודעת אבל על מותו של מזכ"ל חיזבאללה.

תיעוד זירת התקיפות ברובע הדאחייה בלבנון, צילום: אי.אף.פי

התקיפה, שכונתה "מבצע סדר חדש", בוצעה על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי שתקפו את המפקדה המרכזית התת-קרקעית של חיזבאללה ברובע דאחייה בביירות. על פי דיווחים, התקיפה גרמה להרס נרחב, כולל קריסת שישה בניינים וסדקים מאסיביים באדמה. סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה שהתקיפות התבצעו במתווה של חגורת אש מפאתי מחנה הפליטים הפלסטיני בורג' אל-בראג'נה ועד שכונת חריק בדאחייה. כתב הערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה תיאר את התקיפה כ"חסרת תקדים" עם "הרס גדול ומבנים שקרסו לקרקע".

רצף אזעקות בצפון הארץ

הבוקר שאחרי ניסיון החיסול של נסראללה בביירות לא היה שקט בצפון. רצף אזעקות הופעלו באזורים נרחבים בכל אזור הצפון וכן גם באזור השומרון ובנימין. צה"ל עדכן כי זוהו חמישה שיגורים שחצו משטח לבנון, מרבית השיגורים יורטו. גם באזור המרכז נשמעו הבוקר הדי פיצוץ, מצה"ל נמסר כי מדובר בטיל קרקע-קרקע ששוגר משטח לבנון ונפל בשטח פתוח במרכז הארץ. לא הופעלו התרעות על פי מדיניות.

מטחים לגליל המערבי: כ-70 שיגורים זוהו

במהלך היום מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו באופן נרחב עשרות מטרות טרור של חיזבאללה בבקעא שבעומק לבנון ובמרחבים שונים בדרום לבנון. בין המטרות שהותקפו: מבנים בהם אוחסנו אמצעי לחימה, מבנים צבאיים ומשגרים שכוונו לעורף.

מפקד כוח קודס חוסל בתקיפה בדאחייה

התקשורת האיראנית דיווחה על חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בלבנון, עבאס נילפרושאן, במהלך התקיפה בה חוסל מזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה חסן נסראללה.  אתמול דווח בכלי תקשורת איראניים כי נילפרושאן שימש למעשה בתור מפקד כוח קודס בלבנון, במקום של חסן מהדווי שחוסל בסוריה מוקדם יותר השנה.

עבאס נילפרושאן, מפקד כוח קודס בלבנון, צילום: ללא

נילופרושאן היה אחד מבכירי הקצינים במשמרות המהפכה, ושימש בעבר בתור סגן מפקד מטה המבצעים. הוא החל את פעילותו במיליציית הבאסיג' ואחר כך הצטרף לשורות משמרות המהפכה. במהלך שנות ה-80 הוא לחם במלחמת איראן-עיראק. כמו כן, הוא שימש כראש מערך הדרכה במכללה צבאית של משמרות המהפכה. ב-2022 מחלקת האוצר של ארה"ב הטילה עליו סנקציות לאור תפקידו בדיכוי הפגנות באיראן.

אחרי שחיסולו הקודם נכשל - עלי כרכי חוסל עם נסראללה

דובר צה"ל הודיע כי יחד עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, חוסל גם עלי כרכי, מפקד חזית הדרום של חיזבאללה, בתקיפת צה"ל ברובע הדאחייה בביירות. כרכי, שמונה לתפקידו רק לפני חמישה ימים לאחר חיסולו של קודמו איברהים עקיל, לא שרד את התקיפה הנוספת למרות הכחשות קודמות של חיזבאללה בנוגע לפגיעה בו.

תקיפת צה"ל בביירות, צילום: אי.פי

עלי כרכי שימש כמפקד חזית הדרום בחיזבאללה מאז שנת 2007 והיה אחד ממייסדי הפעילות הצבאית של הארגון בדרום לבנון בשנות ה-80. במהלך כהונתו, כרכי הוביל תהליך ארוך שנים לצבירת אמצעי לחימה בדרום לבנון והצבת אלפי פעילי טרור לאורך הגבול עם ישראל. מאז פרוץ המלחמה הנוכחית, הוא פיקד על אלפי מתווי ירי, כולל שיגורי רקטות, טילי נ"ט וכטב"מים, שגרמו לאבדות בקרב חיילים ואזרחים ישראלים ונזק רב ליישובי הצפון. כרכי היה מעורב גם בפעולות טרור משמעותיות בעבר, כולל ניהול הלחימה במלחמת לבנון השנייה ב-2006.

שינוי הנחיות ההתגוננות במרכז

בעקבות חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, פיקוד העורף הודיע על שינויים בהנחיות לציבור. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, מסר כי החל מהיום חל איסור על התכנסויות של מעל 1,000 איש באזורים שונים במרכז הארץ. בנוסף, הוחלט כי משחקי הכדורגל יתקיימו ללא קהל עד להודעה חדשה. צעדים אלה ננקטו כתגובה ישירה לחיסול נסראללה ולמבצע "סדר חדש" שהוכרז בעקבותיו.

הנחיות פיקוד העורף, 28 בספטמבר, 2024, צילום: פיקוד העורף

"הציבור צריך להישמע להנחיות, נעדכן אתכם בהתאם", אמר הגרי. עוד הוסיף כי צה"ל נחוש בהגנה ובהתקפה, וכי המטרה היא להשיב את תושבי הצפון לבתיהם בהקדם האפשרי." פיקוד העורף ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשטח לאחר חיסול נסראללה, ויעדכן את הציבור בכל שינוי בהנחיות בהתאם למצב הביטחוני המתפתח".

מודי'ס הורידה את דירוג האשראי

סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה על הורדה כפולה של דירוג האשראי של ישראל מרמה של A2 לרמה של Baa1 (מקביל לרמה של +BBB) עם תחזית שלילית. זו הפעם השנייה שמודי'ס מורידה את דירוג האשראי של ישראל השנה. הגורם המרכזי להורדת הדירוג הוא התגברות הסיכון הגיאופוליטי – שגבר בעקבות עליית המדרגה בלחימה מול חיזבאללה וירידת הסיכויים להפסקת אש, שלהן השלכות שליליות מהותיות על יכולת החזר האשראי של מדינת ישראל הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, צילום: רויטרס

בדוח מפורט, סוכנות הדירוג ביקרה בחריפות את התנהלות הממשלה הישראלית והימנעותה מנקיטת צעדים להפחתת הגרעון. מודי'ס מצביעה על כשלים משמעותיים בהתנהלות הממשלה והמוסדות בישראל, כולל היעדר אסטרטגיה ברורה לסיום המלחמה והמתיחות הגוברת בין הממשלה לשירותי הביטחון. הסוכנות צופה היחלשות בכלכלת ישראל כתוצאה מעיכוב בגיוס החרדים, העיכוב במינוי שופטים והמשך הסכסוך הצבאי. בהחלטתה מוסבר כי היא לא צופה התאוששות כלכלית מהירה וחזקה כפי שהיה לאחר סכסוכים קודמים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו