צה"ל אישר: חוסל מפקד כוח רדואן של חיזבאללה; ירי מסיבי לצפון לאורך השבת - כ-180 מטרות הושמדו בתגובה

בתקיפה בביירות חוסלו גם 15 מחבלים מכוח רדואן • בתגובה, חיזבאללה שיגר עשרות קטיושות לעבר הצפון • נתניהו כינס התייעצות ביטחונית דחופה להערכת מצב בגזרה • יועצו הבכיר של ביידן התייחס למו"מ לשחרור החטופים: "אנחנו צריכים שחמאס ירצה בכך" • עינב צנגאוקר: "נתניהו נותן לסינוואר את מה שהוא רוצה" • עשרות אנשים הפגינו מול ביתו של ח"כ יולי אדלשטיין

זירת התקיפה בדאחייה בביירות. צילום: רויטרס

חיל האוויר הישראלי ביצע תקיפה ממוקדת בדאחייה, ביירות, וחיסל את איברהים עקיל, בכיר בחיזבאללה ומפקד מערך המבצעים של הארגון, יחד עם 15 מחבלים, ביניהם בכירים בכוח רדואן. בתגובה לתקיפה, שגרמה למותם של 31 אנשים לפי גורמים לבנוניים, חיזבאללה שיגר עשרות רקטות לעבר צפון ישראל. צה"ל הגיב בתקיפת כ-180 מטרות בעומק לבנון, וכתוצאה מההסלמה נסגר המרחב האווירי בצפון הארץ ותושבי האזור הונחו להישאר בקרבת מרחבים מוגנים.

חיסול איברהים עקיל, ראש מערך המבצעים ומפקד כוח רדואן

איברהים עקיל, צילום: רשתות ערביות

חיל האוויר הישראלי ביצע תקיפה ממוקדת בדאחייה, מעוזו של חיזבאללה בביירות, וחיסל את איברהים עקיל, בכיר בארגון הטרור. התקיפה בוצעה בהכוונה מודיעינית של אגף המודיעין, ופגעה במתחם תת-קרקעי בו התכנסו כ-15 מפקדים מכוח רדואן.

צה"ל אישר רשמית את החיסול. דובר צה"ל דניאל הגרי מסר: "מטוסי חיל האוויר תקפו באופן ממוקד באזור ביירות, וחיסלו את איברהים עקיל, מפקד מערך המבצעים של חיזבאללה והאחראי על יחידת רדואן". הגרי הוסיף כי עקיל היה מאדריכלי "התוכנית לכיבוש הגליל", שנועדה לפשוט על יישובי הצפון בישראל.

עקיל היה דמות מפתח בחיזבאללה מאז שנות ה-80', כשהחל דרכו במנגנון הג'יהאד האסלאמי. הוא היה מעורב בפיגועים רבים, כולל הפיגוע בשגרירות ארצות הברית בביירות ב-1983. בשנים האחרונות שימש כיועץ למזכ"ל חיזבאללה לעניינים צבאיים וחבר במועצת הג'יהאד של הארגון. עקיל היה אחראי גם על מערך המנהור של חיזבאללה וכוח רדואן, יחידת העילית של ארגון הטרור.

התקיפה בדאחייה: 15 בכירים, כולל מפקדי כוח רדואן, חוסלו

מפקדי ׳כוח רדואן׳ שחוסלו בתקיפה, צילום: דובר צה"ל

במהלך הלילה הודיע חיזבאללה על 15 מחבלים הרוגים בנוסף לאיברהים עקיל בתקיפה בדאחייה. בין המחוסלים בתקיפה האחרונה היה אחמד ווהבי, המפקד בפועל של כוח רדואן לאחר חיסולו של וויסאם א-טוויל.

ווהבי שימש כאחראי על המבצעים וההדרכה בכוח רדואן, ופיקד על יחידת העילית שנועדה לפשוט על הגליל. הוא היה גם בכיר ביחידה 800 של חיזבאללה, העוסקת בלוחמת חי"ר, ושימש כאחד ממפקדי השטח באסון השייטת ב-1997. בנוסף, חוסלו מפקדים נוספים ביחידות שונות של כוח רדואן, ביניהם אחראי מערך ההדרכה, אחראי המטות, ומפקדי גדודים. על פי דיווחים, חלק מהמחוסלים היו אחראים על אימונים, חימוש והיערכות של הכוח.

הסלמה בגזרה הצפונית

תקיפות ישראליות בלבנון, צילום: רויטרס

במהלך השבת חלה התחממות בגזרה הצפונית. זאת בעקבות התקיפה הישראלית בדאחייה, שגרמה למותם של 31 אנשים לפי שר הבריאות הלבנוני, ביניהם בכירים בחיזבאללה. ארגון הטרור הגיב בעשרות שיגורים לעבר צפון ישראל, כולל קטיושות לעבר בסיס הגנה אווירית באזור ביריה. צה"ל מצדו תקף כ-180 מטרות בעומק לבנון, כולל באזורים כמו אלבקאע, ריחאן ומרג'עיון. כתוצאה מההסלמה, נסגר המרחב האווירי בצפון הארץ לתנועת כלי טיס אזרחיים, והתושבים בצפת הונחו להישאר בקרבת מרחבים מוגנים. שריפות פרצו במרחב צפת ובבית בקדיתא בעקבות השיגורים.

לאחר החיסול: נתניהו כינס התייעצות ביטחונית דחופה

ראש הממשלה והרמטכ"ל בהתייעצות ביטחונית בקריה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

בעקבות חיסולו של איברהים עקיל, מבכירי חיזבאללה, בפעולה ממוקדת בלבנון, זימן ראש הממשלה נתניהו התייעצות ביטחונית דחופה להערכת המצב בגזרה הצפונית. הדרג המדיני והביטחוני הבכיר בישראל הגיב לאירוע: נתניהו הוציא הודעה חריגה במהלך השבת בה נכתב: "יעדינו ברורים, ומעשינו מדברים בעד עצמם". שר הביטחון גלנט אמר כי ימשיכו לרדוף אחר אויביהם להגנת אזרחי ישראל עד להשבת תושבי הצפון, והרמטכ"ל הלוי הדגיש כי יגיעו לכל מי שיאיים על ביטחון המדינה.

עינב צנגאוקר: "נתניהו משתף פעולה עם סינוואר"

עינב צנגאוקר בהצהרת משפחות חטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

בצל ההסלמה בצפון וחוסר ההתקדמות במגעים לעסקת חטופים, מסרו משפחות החטופים הצהרות בקריה בתל אביב. עינב צנגאוקר הובילה ביקורת חריפה נגד ראש הממשלה נתניהו. "אין לך מנדט לנטוש את החטופים, בחסות המלחמה בצפון!" היא האשימה את נתניהו בטרפוד מכוון של העסקה ובבחירה בהסלמה אזורית על חשבון החטופים, וטענה כי הוא "משתף פעולה עם סינוואר" ו"נותן לו את מה שהוא רוצה: מלחמה רב אזורית". צנגאוקר הוסיפה כי "את המחיר משלמים וישלמו החטופים וכל אזרחי ישראל!" דני אלגרט ויפעת קלדרון הצטרפו לביקורת, כשקלדרון הזהירה כי הלחץ הצבאי מסכן את חיי החטופים.

יועצו הבכיר של ביידן: "סינוואר הוא מכשול לעסקה"

ברט מקגרק בכנס של IAC, צילום: Eclipse Media

יועצו הבכיר של הנשיא האמריקני, ברט מקגרק, התייחס למשא ומתן לשחרור החטופים, ואמר: "החטופים מוחזקים במנהרות חשוכות זה לא מקובל והם חייבים להיות משוחררים. על השולחן יש עסקה שתפסיק את המלחמה בעזה, תאפשר לשקם בתי חולים ועוד. ישראל הסכימה לכל זה ולחילופי אסירים, אבל חמאס רצח שישה חטופים וזה הקשה על העסקה". הוא הוסיף: "אם סינוואר רוצה להביא להקלה לעם בעזה - יש עסקה על השולחן. ישראל השקיעה הרבה בעסקה והתקדמה הרבה אנחנו צריכים שגם חמאס ירצה בכך, אחרת לא תהיה עסקה". בנוגע לשלום עם סעודיה, מקגרק ציין כי "הסעודים הבהירו שהפסקת אש בעזה היא תנאי מוקדם".

בתוך כך, צה"ל הודיע אתמול כי לוחם בגדוד 50 של הנח"ל נפצע באורח קשה בדרום הרצועה.

שבוע לאחר סערת הפליירים: מפגינים מחוץ לביתו של ח"כ יולי אדלשטיין

מפגינים מחוץ לביתו של יולי אדלשטיין, צילום: זאב ינאי

עשרות מפגינים התאספו מחוץ לביתו של ח"כ יולי אדלשטיין בהרצליה, קראו "בושה" ו"מפקיר ציון" בעת שהלך לבית הכנסת. זאת בעקבות מעצר שלוש מפגינות שחילקו פליירים של חטופים בבית הכנסת שבוע קודם לכן. חן ארד, אחיו של רון ארד, הצטרף למחאה, הביע דאגה לגורל המדינה וביקר את התנהלות המשטרה והממשלה. הוא טען כי בעוד המדינה נמצאה ב"מלחמת קיום, וכל מה שיו"ר ועדת חוץ וביטחון עסוק בו זה שלוש פנסיונריות שרודפות אחריו עם פליירים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר