בשיתוף לוי ייעוץ כלכלי ועסקי
כאן מופיעים חששות, הסתייגויות, חששות וביקורת עצמית, המפריעים להשיג את המטרה – בין אם לשכנע משקיע להצטרף, את הבנק לתת הלוואה, לקדם שיתופי פעולה עסקיים או ליצור קשרים בנטוורקינג, או פשוט לשכנע לקוח בדבר כדאיות העבודה אתכם. אם הדברים האלה נשמעים לכם מוכרים כדאי לפעול לשינוי המצב, שכן לשיווק עצמי יכולה להיות חשיבות גדולה מאוד – כפי שנראה בשורות הבאות באמצעות מספר דוגמאות.
הלוואה מהבנק – לשכנע את המשוכנעים
בדבר אחד אתם יכולים להיות בטוחים: הבנק שלכם ירוויח ממתן ההלוואה ומנהל הסניף יודע זאת. במילים אחרות, הוא כבר משוכנע לגבי הכדאיות של הלוואות וירצה לאזן את הרווח מול הסיכון הפוטנציאלי. אכן, ככל שהבנק לוקח יותר סיכון על עסק, למשל כזה הפועל בתחום תנודתי או עם בעיות תזרים משמעותיות, כך יש פחות סיכוי לקבל את ההלוואה – בוודאי לא בתנאים מצוינים. כלומר, ככל שאתם מציגים באמצעות תוכנית עסקית סיכון נמוך וביטחון ביכולות ההחזר, כך גדלים הסיכויים להפחתת הריבית על ההלוואה ולפריסת החזרים נוחה – רווח נקי מבחינתכם.
לכן, בתור התחלה תוכנית עסקית טובה היא כזו שמראה לבנק פוטנציאל עסקי טוב או הגעה לנקודת איזון, אופק ברור וכל זאת בדגש על התקופה הרלוונטית להחזר. יש שורה ארוכה של היבטים שצריכים להציע בתוכנית עסקית לבנק אבל החשוב ביותר הוא יכולת ההחזר, הנובעת בו אתם מציגים את המצב הפיננסי כיום ובעתיד בהקשר לפעילות העסקית, נכסים, מקורות מימון נוספים והון עצמי.
יחד עם זאת, הדברים אינם מתחילים ונגמרים בכתיבה של תוכנית עסקית חיובית ומשכנעת, המתמרצת את הבנק ומבוססת על נתונים ריאליים ונכונים. גם לכם כיזמים או בעלי עסק יכולה להיות השפעה לא קטנה על ההחלטה אם להעניק את ההלוואה, ואפילו על התנאים. בראש ובראשונה, זכרו שמי שמקבל ומאשר את ההחלטה בסופו של דבר הוא מנהל הסניף, כך שכדאי להתעקש על פגישה איתו ולא עם פקיד זה או אחר.
שנית, בדומה לתוכנית העסקית גם אתם צריכים לשדר ביטחון וגישה חיובית, אך לא להתעופף עם משאלות הלב וליצור תחושה של אדם המנותק מהמציאות. שיווק עצמי בפני מנהל סניף, משקיע פוטנציאלי, לקוח פוטנציאלי או כל גורם אחר, צריך לשלב בין חזון ומציאות, בין ראיית האופק ובין רגליים על הקרקע. וכאשר אתם נפגשים עם מנהל הסניף כדאי מאוד שתהיה מנומסים ונינוחים, מכבדים וגם מאמינים במה שיש לכם ביד: הנכסים, ייחוד המוצרים והשירותים, חוויית הקנייה, המיקום, היתרונות על מתחרים, מעגל הלקוחות, ההצלחות המוכחות. כל אלו ועוד חוברים אל מבנה האישיות, אל מה שתאמרו ותציגו בפגישה, ובהחלט יכולים להשפיע על ההחלטה בדבר מתן ההלוואה.
שיווק עצמי בתוכניות עסקיות למטרות נוספות
כאמור, הבנק הוא אחד הגורמים אשר להם מגישים תוכנית עסקית בתור בסיס להתנהלות משותפת. בנוסף אליו ישנם עוד גורמים נוספים, שגם ההתנהלות מולם מצריכה יכולות שיווק עצמי טובות. כך למשל, היכולות נדרשות כאשר פונים אל קרנות מימון לצורך קבלת הלוואות, וזאת בהתאם לפורמט של הלוואות בערבות מדינה, קרן עוגן, קרן נתן וגופים חוץ בנקאיים.
אבל בעוד שמנהל סניף הבנק כבר עשוי להכיר את העסק, הקרנות אינן מכירות אותו ולכן נדרש לרוב הרבה יותר מידע המונע עיוותים וסילופים. יתר מכך, בקרנות נבחנות התוכניות העסקיות והמסמכים הנלווים על ידי יותר עיניים מקצועיים, החל בבנק המלווה, דרך הגופים המתווכים ועד לאנשי הקרן. על כן, כאן ישנה לעיתים חשיבות גדולה עוד יותר לכתיבת תוכנית עסקית רצינית המבוססת על הכרת הדרישות המיוחדות של כל גוף וגוף, ואותו הדבר לגבי השיווק העצמי שלכם, של העסק, של החזון ושל הנתונים הקיימים בפועל. שוב, התנהלות בטוחה אך לא יהירה, הבנה שיש לכם בהחלט מה להציע, שקיים פוטנציאל עסקי טוב, או במילים אחרות – אמונה עצמית – היא הבסיס לשיווק עצמי.
יש לציין כי הסתייעות ביועץ עסקי לצורך כתיבת התוכנית העסקית לבנק, לקרן, למשקיע וכדומה, יכולה להיות משמעותית ביותר ולהגדיל מאוד את הסיכוי לאישור ההלוואה ובתנאים נוחים. היועץ לא רק דואג לכתיבה מקצועית, חיובית ומשכנעת של התוכנית אלא גם עוזר לכם להתכונן לקראת הצגתה, לאור ניסיון רב בתחום והבנה מצוינת של מה שמחפשים לשמוע, ומה לא רוצים לשמוע. בנוסף, היועץ העסקי יוכל במידת הצורך ללוות אתכם ואף לייצג אתכם בפגישות עם הגורמים הרלוונטיים, ולכך מצטרפים יתרונות נוספים החל בבחינת הצורך בהלוואה ובהיקפה, דרך בחירת סוג ההלוואה ותנאיה, ועד לייעול ההליכים והבירוקרטיה.
גם אתם יכולים!
כישורי שיווק עצמי אינם בהכרח מולדים אלא יותר נלמדים, כך שכמו כל דבר בחיים צריך ללמוד אותם ממי שיודע. בראש ובראשונה, שיווק עצמי טוב מתחיל בהיכרות עצמית ובגיבוש המסרים, לרבות התכונות המרכזיות שמבדילות אתכם מאחרים, הערכים המנחים אתכם והיתרונות העיקריים שלכם, מהו “הסיפור” שלכם וכיצד תציגו אותו באופן תמציתי וברור בפגישות שונות. אל המסרים צריכה להתלוות גם אישיות הולמת שניכרת בטון הדיבור, בטבעיות ונעימות, ביכולת לפתח שיחת חולין במידת הצורך או לצלול אל הנתונים. כאשר אתם משווקים את עצמכם ואין זה משנה היכן, זכרו שבראש ובראשונה האדם שמולכם עומד להרוויח. יש לכם מה לתת ויש לו סיבה טובה לרצות את זה, כך שאם תדברו באופן אמיתי וכנה, ותציגו באופן ישיר את היתרונות והייחוד שלכם, יש סיכוי טוב מאוד לתגובה חיובית.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ עסקי ללא עלות חפשו אותנו באינטרנט חברת “לוי ייעוץ כלכלי ועסקי” .
בשיתוף לוי ייעוץ כלכלי ועסקי