בשיתוף סמדר צמח
בספרה “כל ההצלחות שלי”, אשר משמש כיום ככלי בהרצאות ייחודיות בבתי ספר בכל רחבי הארץ, סמדר חושפת כיצד הצלחות קטנות יכולות להפוך לאבן דרך משמעותית בהתפתחותם של ילדים, לחזק את ביטחונם העצמי ולהוביל אותם למימוש הפוטנציאל הטמון בהם
השנים האחרונות היו קשות מנשוא עבור ילדי ישראל. בתוך זמן קצר הם נאלצו להתמודד עם משבר הקורונה שטלטל את שגרת חייהם, ולאחריו עם מלחמה קשה, רוויית אזעקות, חרדות ומראות מצלקים.
אם לא די בכך, גם המציאות היום-יומית הרגילה אינה פשוטה. מערכת החינוך פועלת על פי חוקים ברורים ונוקשים, והילדים שמתקשים, אפילו מעט, עלולים למצוא את עצמם מאחור בתוך פרק זמן קצר. כשהפערים הולכים וגדלים, רבים מהם מאבדים מוטיבציה, מתקשים לשמור על ביטחון עצמי ולעיתים אף פורקים עול. אך מה שהופך את המצב למורכב עוד יותר הוא הדרך שבה החברה נוטה לקטלג ילדים אך ורק על פי ציוניהם במבחנים, תוך התעלמות מהיכולות האישיות והייחודיות של כל ילד.
“ילדים צריכים לחוות הצלחה כדי להיות פנויים ללמידה”
את העוול הזה סמדר צמח, אמא לשלושה ילדים, מורה להוראה מתקנת ומומחית ללקויות למידה, שמה לה למטרה לתקן, והיא עושה זאת במגוון דרכים. בין היתר דרך תוכנית גפן שלה שקיבלה אישור ממשרד החינוך ומיושמת במספר בתי ספר ברחבי הארץ. בנוסף היא מרצה בפני אנשי חינוך, הורים וילדים, וגם פרסמה את ספרה “כל ההצלחות שלי“, שנכתב מתוך מטרה להעצים ילדים ולחזק בהם את תחושת המסוגלות דרך סיפורים, תרגילים ושיח פתוח, וזוכה להערכה רבה בקרב אנשי מקצוע בתחום.
“מניסיוני האישי והמקצועי למדתי עד כמה המציאות יכולה להיות מאתגרת, אך גם גיליתי שהצלחה אינה עניין של מזל, אלא היא נבנית צעד אחר צעד, בעזרת הכלים הנכונים והתמיכה המתאימה. הדרך להצלחה מתחילה באמונה בילד, בזיהוי נקודות החוזקה שלו ובהענקת הכלים שיעזרו לו להחזיק את הראש מעל המים, לצמוח, להתחזק ולהצליח”, אומרת סמדר.
לדבריה, ההצלחות הקטנות ולא הציונים, הן אלה שצריכות לעמוד בראש סדר העדיפויות. אלו הם ניצחונות יום-יומיים קטנים שבמבט ראשון אולי נראים שוליים בעיני החברה, אך עבור הילד הם יכולים להיות בעלי משמעות אדירה.
“אני מאמינה שאפשר להגיע לכל מטרה באמצעות הצלחות קטנות שמצטברות עם הזמן ומובילות להצלחה הגדולה. ילד צריך לחוות הצלחה כדי להיות פנוי ללמידה, לכן לפני האתגר הלימודי, הוא קודם כל צריך להשיג הצלחות אישיות. זה אומר להתאפק, להיות סבלני, לדעת להכיל סיטואציות מורכבות וכד’. ברגע שהילד חווה הצלחות בתחומים האישיים, הוא צובר ביטחון עצמי, וזה משליך ישירות על היכולת שלו ללמוד ולהתקדם גם בבית הספר”, היא מסבירה.
סמדר חושבת בגדול ובוחנת את המציאות מנקודת מבט רחבה, לכן היא מבקשת לשנות את סדרי החשיבה המקובלים, ובמקום למדוד את הילד על פי הישגיו בעברית, חשבון או היסטוריה, היא מציעה להתמקד קודם כל באישיותו, בכוחות הפנימיים של הילד וביכולותיו הרגשיות. “בואו קודם כל נראה כמה אתה טוב כאדם, ומשם נמשיך הלאה”, סמדר מוסיפה ומספרת.
בפעילות המגוונת שלה, סמדר צמח מעניקה מקום גדול לשיטת הטיפול מיינדפולנס. לדבריה המיינדפולנס מעניק לילדים סוג של רוגע, הוא מסייע להם להסיח את דעתם מהלחץ סביב הלמידה וממקד את תשומת הלב בעצמם ובהצלחותיהם הקטנות. למעשה, הוא יוצר עבורם מרחב שקט, שבו הם יכולים להתחבר לעצמם, להרגיע את המחשבות ולהתבונן בהתקדמותם ללא שום שיפוטיות מסביב. “נחשפתי לעולם המיינדפולנס לפני למעלה משנתיים, ומתוך הלמידה האישית שלי הבנתי שאחד העקרונות החשובים ביותר הוא לשים את הרוגע והאיזון הפנימי לפני כל דבר אחר. רק כאשר אנחנו מצליחים למצוא שקט פנימי, אנו מסוגלים לגשת למשימות הלמידה ממקום של יציבות, ריכוז וביטחון עצמי. המיינדפולנס מאפשר לילדים לעצור לרגע, להקשיב לעצמם וליצור סביבה תומכת בתוכם, וכך להפוך את תהליך הלמידה לאפקטיבי ומעצים הרבה יותר”, היא מסבירה.

.
כתיבת הצלחות – כלי פשוט עם השפעה עמוקה
בספרה “כל ההצלחות שלי” ובפעילות המקצועית, סמדר צמח מלמדת על החשיבות של כתיבת ההצלחות כחלק מתהליך הצמיחה והלמידה.
“נעשה מחקר שבדק את מהות ההצלחה, והוא מצא כי כאשר כותבים פיזית את ההצלחות, מתרחש תהליך משמעותי בין היד למוח. הכתיבה יוצרת חיבור עמוק יותר ומחזקת את החוויה הרגשית של ההצלחה. לכן, אני תמיד ממליצה לכתוב אותן בכתב יד, ולא רק להקליד במחשב או בטלפון”.
במהלך סיוריה בבתי הספר השונים, סמדר פגשה לא מעט מורות שתהו כיצד ניתן למנף את הרעיון של כתיבת הצלחות ולשלב אותו בכיתה, והיא הציעה להן מספר שיטות פרקטיות שיכולות להפוך את ההצלחות לחלק בלתי נפרד מהתרבות הכיתתית. אחת הדרכים היא לוח הצלחות כיתתי, שבו כל תלמיד כותב הצלחה קטנה שחווה במהלך השבוע ותולה אותה על הלוח, וכך נוצרת סביבת למידה חיובית ומעצימה. דרך נוספת היא מחברת הצלחות אישית, שבה כל תלמיד רושם את ההצלחות שלו, קטנות כגדולות, וכך הוא מפתח מודעות ליכולות שלו. בנוסף, סמדר ממליצה על שיתוף הצלחות בימי שישי, שבו כל ילד מקבל הזדמנות לשתף את חבריו בהצלחה שחווה במהלך השבוע ולקבל על כך חיזוק חיובי. רעיון נוסף הוא תיקיות הצלחה, שבהן כל ילד שומר הצלחות שצבר לאורך השנה, כך שבסופה הוא מקבל תזכורת מוחשית לכל מה שהשיג והתגבר עליו. “כשילדים רואים את ההצלחות שלהם נכתבות ומוצגות, זה לא רק מחזק את הביטחון העצמי שלהם, אלא זה גם נותן להם מוטיבציה להמשיך ולהאמין ביכולות שלהם”, סמדר צמח סיכמה את הדברים.
להזמנת הספר “כל ההצלחות שלי” לחצו כאן
להזמנת הרצאות של סמדר צמח, לחצו כאן
בשיתוף סמדר צמח