מה צריך לדעת לפני שקונים דירה?

כשבאים לקנות דירה יש הרבה שיקולים שצריך לעשות, והתהליך הזה שונה מאוד מכל תהליכי הקניות האחרים שעברתם עד כה בחיים. כדי להיות בטוחים לחלוטין שאתם מוכנים לעשות את הצעד ולבחור את הבית המתאים לכם ביותר, הינה כמה עניינים שאתם צריכים ואפילו חייבים לדעת לפני שאתם חותמים על החוזה

freepik

בשיתוף יושק'ה

תקציב והכנה פיננסית

אחד העניינים הכי חשובים הוא כמובן התשלום על הדירה עצמה – רכישת דירה היא עסקה בסדר גודל של כמה מאות אלפים שקלים ואפילו כמה מיליונים, ולפני שאתם קופצים למים אתם צריכים לוודא שיש לכם הון מתאים לכך. לא כל הדירות יהיו רלוונטיות אליכם רק בגלל המחיר שלהן, ובשלב הראשון צריך לקבוע טווח שיאפשר לכם להגשים את החלום מצד אחד, אבל לא להכניס אתכם לבור כלכלי שלא תוכלו לצאת ממנו מצד שני. כמו כן, כשאתם כבר מתעניינים בדירה ספציפית חשוב לעשות בדיקת שמאות מקצועית כדי לוודא שהמחיר המוצע לכם הוגן, ושאין שום בעיות משפטיות עם הדירה לפני שאתם חותמים על חוזה הרכישה.

בחירת האזור המתאים

אחרי שמתכוננים מבחינה כלכלית להוצאה, צריך להתחיל לשקול את הנתונים האחרים של הדירה. הראשון שבהם הוא בחירת האזור המתאים – האזור בארץ, העיר הספציפית וגם השכונה שבה תרצו לחיות, לבלות ולהקים משפחה. האם אתם רוצים לחיות בגוש דן השוקק חיים, להשתקע בפריפריה בצפון או בדרום, או אולי לבדוק פרויקטים ביהודה ושומרון ? בשיקול הזה צריך להביא בחשבון את המוסדות והעסקים הנמצאים בקרבת הדירה – מוסדות חינוך, סופרמרקטים ומרכזי קניות, קופת חולים ועוד. עוד שיקולים חשובים בבחירת האזור הוא קרבה למשפחה ולחברים בארץ, קרבה למקום העבודה שלכם או למרכז תעסוקתי גדול ועוד.

על הדרך חשוב להביא בחשבון גם את הקהילה שסביבכם, ולבדוק אם אורח החיים שלכם ושלה משתלב כמו שצריך ולא יוצר חיכוכים או בעיות, לצד רמת הפשיעה בשכונה או מידת הרעש שאפשר לצפות לה ביום ובלילה. בדרך כלל אנשים ירצו להקיף את עצמם בקהילה שיש לה אופי מנהגים דומים, ובימינו אפשר לבדוק די בקלות את אופי הקהילה של כל רחוב ושכונה בארץ.

סוגי דירות

יש לא מעט סוגים של דירות שאתם יכולים לרכוש – דירה בבניין רב קומות, פנטהאוז, דירה בדופלקס, בית צמוד קרקע ועוד. באינטרנט אפשר למצוא אתרים רבים המרכזים פרויקטים של בנייה בערים ובאזורים שונים בארץ, למשל אתר יושקה, אז קחו את הזמן להסתכל בקטלוג ולראות את האפשרויות העומדות לפניכם כדי לקבוע את סוג הדירה או הבית המתאים לכם.

בדיקות טרום רכישה

גם אם ביקרתם בדירה והיא נראית לכם נהדר, חשוב לערוך כמה בדיקות כדי לוודא שלא הסתירו מכם שום דבר (בכוונה או בטעות) ושאין שום בעיות עם הדירה מבחינה פיזית או משפטית. מומלץ להזמין איש מקצוע שיבדוק את כל הבית בשבילכם כדי להיות בטוחים שאין תקלות, למשל בעיות בתשתיות, באחד הקירות בבית, בעיות עובש נסתר ועוד. במקביל כדאי לבדוק את הקבלן שבנה את הבניין ואת המוניטין שלו, לצד בדיקה של האדם המציע לכם את הדירה למכירה.

כדאי גם לבדוק את הפרטים של הדירה בטאבו ולהשוות אותם לדירה בפועל כדי לבדוק שאין חריגות או בניות שאין להן אישור, לוודא שאין אזהרות על הדירה, עיקולים או שעבודים, או כל מיני בעיות אחרות שיהפכו את החלום לתסבוכת משפטית.

מימון הרכישה

להרבה אנשים אין כבר עכשיו בחשבון הבנק סכום כסף שיאפשר להם לקנות בקלות דירה, והם צריכים לפנות למקורות מימון שונים כמו הבנקים ולקבל מהם משכנתה. ההלוואה הזו תלווה אתכם למשך כמה עשרות שנים, וזוהי החלטה כלכלית גדולה שאסור להקל בה ראש.

מיסוי

בתהליך של רכישת דירה יש מיסים המוטלים על הקונה או על המוכר – מס שבח, מס רכישה, היטל השבחה ועוד. הקונים צריכים לשלם בדרך כלל מס רכישה, ויש עוד עלויות הנכנסות לקטגוריה הזו כמו שכר טרחה של עורך דין, מתווך, שמאים, וגם המיסים והחשבונות שתצטרכו לשלם מדי חודש על הדירה עצמה כמו מים, חשמל, ארנונה ועוד.

עלויות נלוות אפשריות

מצאתם את הדירה המושלמת – היא בשכונה שרציתם לגור בה, בקומה נהדרת, השכנים נפלאים ונראה שהכול ורוד – אבל בתוך הבית יש כמה פרטים שאתם פשוט חייבים לשנות. זהו עוד שיקול שצריך לזכור להכניס לתוך התקציב שלכם. יכול להיות שתרצו להחליף את המטבח כי לא אהבתם את העיצוב שלו, או שתבחרו לסגור את המרפסת ולהפוך אותה לשטח חצי-פתוח ומקורה כדי שתוכלו לארח בה חברים, או שתחליטו שהגיע הזמן לחדש את הצנרת בכל הבית כדי שתוכלו לשכוח מדאגות בנושא. העלויות האלו הן חשובות, ובסופו של דבר הן גם מצטברות לסכומים לא קטנים, וזה אומנם לא סוף העולם לערוך את כל השינויים האלו אבל כדאי לא לשכוח מהם עוד לפני שקניתם את הדירה.

לסיכום

יש לא מעט צעדים שצריך לנקוט לפני שקונים דירה – מקביעת התקציב שאתם יכולים לעמוד בו, דרך בדיקת הדירה מבחינה פיזית ובדיקה של הסביבה הקרובה שלה, ועד לחישוב של כל התשלומים הנלווים כמו חשבונות ושינויים אפשריים בנכס. עם התכנון הנכון תוכלו גם אתם למצוא את הנכס המתאים לכם ביותר ולקבל עסקה משתלמת.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף יושק'ה

כדאי להכיר