האם גם אתם יכולים להיחשב לנפגעי פעולות איבה, ולקבל פיצוי? בואו לגלות

בדרך כלל כשאומרים נפגעי פעולות איבה מיד עולה לנו תמונה לראש של מי שנפגעו פיזית באירועי טרור בלבד. בפועל רבים מאיתנו יכולים להיחשב כנפגעי איבה ולקבל על כך פיצויים בסכומים משמעותיים. עו"ד צבי זגלשטיין מפרט על אלה בהרחבה

עו"ד צבי זגלשטיין

בשיתוף עו"ד צבי זגלשטיין

לאורך כל שנותיה של מדינת ישראל אנו נעים בין מלחמות ומבצעים צבאיים, ותוך כדי מתמודדים עם פעולות טרור כאלה ואחרות.

התוצאה? כמובן, אלפי הרוגים ומאות נרצחים, אך יש גם עשרות אלפי פצועים בדרגות שונות שחייהם השתנו לחלוטין בעקבות פעולות איבה.

מהן פעולות איבה?

על פי ההגדרה היבשה בחוק, פעולות איבה הן פעולות שהתבצעו על ידי צבא מדינת אויב, או התקפות טרור של ארגוני מחבלים כגון חמאס שבוצעו על רקע לאומני.

בהתחשב בקצב האירועים המסחרר באזורנו, רק בשנה האחרונה המוסד לביטוח לאומי שילם כ- 1.4 מיליארד שקלים עבור קצבאות ותגמולים למי שנפגעו בפעולות איבה. עו”ד צבי זגלשטיין מחדד נקודה חשובה בנוגע למי יכולים לקבל את ההכרה כנפגעי פעולות איבה.

“אף אחד לא צריך אותי כדי לדעת כי פציעה פיזית שנגרמה כתוצאה מפגיעה ישירה של דקירה, כדור ירוי, רסיסים או פגיעה ישירה של רקטות וטילים, נכנסת תחת הקטגוריה של פעולת איבה, אולם יש עוד לא מעט אירועים ופגיעות שנוצרו כתוצאה מפעולה איבה שיכולים גם הם להעניק לנפגעים לא מעט זכויות.

למשל, עוד יכולים להיכנס תחת ההגדרה של נפגעי פעולות איבה הם מי ששמעו אזעקה ורצו למקלט או לחדר ממ”ד, ובדרך מעדו ושברו חלק מסוים בגוף, או שדלת המקלט נסגרה להם על היד באותן שניות בשעה שחיפשו מחסה.

כמו כן, זו לא חייבת להיות רק פגיעה פיזית אלא גם פגיעה נפשית. בין היתר אדם שהיה עד ורק צפה מקרוב בפיגוע טרור כמו ירי בתחנת אוטובוס או פיצוץ של מטען חבלה, יכול להיכנס תחת הקטגוריה של נפגע מפעולת איבה”.

עניין נוסף וחשוב מאוד, הוא אופן הצגת הדברים בפני הוועדה הרפואית, ועמידה בדרישות החוק של כל סעיף וסעיף בסעיפי הליקוי, במטרה לקבל את הפיצוי המקסימלי על ידי מקסימום הזכויות המגיע ולא לצאת בחסר.

כיצד מוכיחים קשר סיבתי לפעולת איבה?

מי שהוכרו כנפגעי פעולות איבה זכאים לקבל לא מעט עזרה, סיוע כספי ומעבר. אם עבור טיפולים רפואיים, סיוע בתשלום שכר הדירה, הנחה בתשלומים השוטפים כמו ארנונה, מים וחשמל. מענקים והלוואות מיוחדות לכל מיני מטרות ועוד.

עוד חשוב לדעת כי בשונה מתביעות אחרות, נפגעי פעולות איבה יכולים לקבל פיצוי בלי שום קשר לגיל שלהם. כך שבעוד תביעה על נכות כללית ונכות מעבודה  יכולים להיכנס אל תוך חלון הזדמנויות נקודתי, בכל הנוגע לפעולות איבה רק צריך להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין הפגיעה או המחלה שנוצרה לבין פעולת האיבה.

כאן בדיוק באה לידי ביטוי עוצמתו של עו”ד צבי זגלשטיין המתמחה בייצוג של נפגעי פעולות איבה. על הקשר הסיבתי המכריע הוא מספר: “צריך להוכיח כי מחלה מסוימת שצצה לאחר אירוע ביטחוני מסוים, קשורה למצב הביטחוני או לאחר שאדם היה עד לאירוע מסוים. זה נכון גם אם מדובר בשבועות או מספר חודשים לאחר מכן. למשל דיכאון שהתפרץ, מצב של פוסט טראומה. תסמונת פיברומיאלגיה עם השפעותיה השונות ועוד. גם התקף לב או אירוע מוחי שקרו פרק זמן מסוים לאחר הפגיעה עצמה יכולים להיכנס תחת הקטגוריה הזו, אם בגלל פאניקה שנגרמה בעת האזעקה או רעש של פיצוצים”.

לדבריו, ישנה חשיבות מכרעת בקבלת עזרה וליווי של מומחה בתחום, בדיוק כפי שבתביעות מול הביטוח הלאומי, משרד הביטחון או חברות הביטוח כדאי לך להיעזר באיש מקצוע הבקיא בכל החוקים וענייני ועדות רפואיות הספציפיות (ועדות איבה, שונות מוועדות ביטוח לאומי, ושונות מוועדות משרד הביטחון), כך הם פני הדברים בכל הנוגע לבקשה להכרה כנפגעי פעולות איבה. על נקודה קריטית שעושה את ההבדל עו”ד צבי זגלשטיין מסביר: “לפני שפונים בתביעה אל מול המוסד לביטוח לאומי, צריך להכיר את התקנות של משרד הביטחון, כיוון שכל ההתנהלות הנוגעת לפיצויים בגין פעולות איבה מבוססת על פי סט חוקים  של משרד הביטחון ולא של הביטוח הלאומי, גם אם בסופו של דבר הוא זה שמשלם את הכספים. אומנם יש חפיפה מסוימת בין החוקים הקיימים בשני הגופים, אולם יש קריטריונים שונים לגמרי שיש להם השפעה על גובה הקצבאות והמענקים שניתן לקבל, ועורך דין טוב יודע להביא את החוקים הללו למיקסום הפיצוי לטובת הלקוח”.

לבירור פרטים נוספים האם גם אתם יכולים להיכנס תחת הקטגוריה של נפגעי פעולות איבה, או תחת כל קטגוריה אחרת המזכה בפיצוי,

חייגו לטלפון: 03-9444747

אתר

פייסבוק

סוגיות בתביעות נפגעי איבה ב-Youtube

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף עו"ד צבי זגלשטיין

כדאי להכיר