ציפרלקס. צילום: freepik

ציפרלקס – על מה כל המהומה?

בשנים האחרונות גדל שיעור האוכלוסייה הצורכת טיפולים כדי להתמודד עם דיכאון וחרדה. קיים גידול של 10% ויותר בשימוש בתרופות נוגדי דיכאון וחרדה בשנים האחרונות, והמוכרת והבולטת מבין התרופות היא הציפרלקס

[object Object]

בשיתוף בטיפול

על פי מחקר של האוניברסיטה העברית, כ-20% מהאוכלוסייה בישראל יסבלו מדיכאון או מחרדה במהלך חייהם. מדובר בתופעות רווחות בתחום הנפש המשפיעות על תפקוד היומיומי ופוגעות בשגרת החיים שלנו

רצינו להבין על מה מדובר ולכן פנינו לאחד המומחים בישראל בתחום הטיפול בדיכאון וחרדה – אורי פוקס, הבעלים של “בטיפול” – המרכז לטיפול בדיכאון, טיפול בחרדות והעצמה נפשית . בשיחה עם אורי ביררנו כמה תופעות אלו רווחות ומהי מידת היעילות של הטיפולים הקיימים ברפואה להתמודדות עם דיכאון וחרדה.

מה ההבדל בין דיכאון לחרדה?

חרדה מביאה אותנו למצבים בהם אנחנו מונעים מעצמנו חוויות ושגרת חיים רגילה בגלל פחד ממה שעלול לקרות. יש רמה גבוהה של רגשות החוסמות אותנו להבין ולרצות להתנהג כמו כולם ותסמינים הגורמים לסף גבוה של כאב שגורמים לנו להתנתק מחיי החברה.

דיכאון נובע מתוך דימוי עצמי נמוך, הבנה לא נכונה של המציאות שבה אנחנו משכנעים את עצמנו שאנחנו כשלון ולכן אנחנו מאבדים חשק לתחומים רבים בחיים – אין לנו מוטיבציה להתקדם בעבודה, אנחנו לא תופסים מעצמנו כמי שיכולים למצוא זוגיות ומשפחה או להנות עם חברים.

האם יש פתרון אמיתי להפרעות בתחום הנפש?
לאנשים רבים המאבק בדיכאון ובחרדה הוא יום-יומי וכרוך בויתורים קשים. אנשים הסובלים מחרדה ודיכאון נאלצים להתמודד עם ביטחון עצמי נמוך, הרגשה שהם לא מוצלחים ולא טובים בשום דבר. אחרים חווים חרדה בצורה כל כך מוחשית שהם נמנעים לצאת מהבית, להיכנס לחנות או לקניון, נמנעים ממפגשים חברתיים כי הם חוששים מתסמיני החרדה ברמה ובעוצמה שקשה לשאת אותה. במקרים קשים וקיצוניים מדובר גם על מחשבות אובדניות הנגרמות מעוצמת הכאב וחוסר האונים מהפרעות נפשיות אלה.

כדי שנוכל לצאת מהבית, לעבוד ולבנות קריירה ולהנות בסיטואציות ומפגשים חברתיים, כדי שנוכל להרגיש ביטחון ולהאמין בעצמנו – קיימים פתרונות לטפל ולעזור לעצמנו לצמצם ולמתן את התסמינים ולדעת איך לחיות לצד הדיכאון או החרדה. כאשר אנחנו מדברים על טיפולים אנחנו מדברים על תרופתיים ופסיכותרפיים.

למה ציפרלקס?
ציפרלקס הוא טיפול תרופתי בולט ונפוץ המגביר את רמת הפעילות של הורמונים מסוימים במוח. הורמונים אלה מרגיעים את התחושות המציפות אותנו, מעמידים את הפחדים והחרדות בפרופורציות קטנות יותר ומאפשרים לנו להתמודד עם תסמינים והחששות תוך כדי ניהול סדר יום סביר ורגיל. אנשים הנוטלים ציפרלקס מעידים על התמתנות במצבי הרוח הקיצוניים וברגשות הפוגעות בביטחון העצמי. בנוסף, ההשפעה של הציפרלקס מחזקת את תחושת התקווה שלנו כלפי עצמנו, סילוק פחד בלתי מוסר ומחשבות אובדניות.
ציפרלקס הוא פתרון יעיל ופשוט יחסית, אבל לרוב השפעתו היא כמו השפעה פלסטר. הוא ממתן את הרגשות ואת התזזיתיות במצבי הרוח בטווח זמן יחסית קצר, בדומה למשכך כאבים. החיסרון בציפרלקס הוא שכדי להשאיר את התסמינים מתונים וחלשים, אנחנו יוצרים תלות בציפרלקס ולרוב נאלצים ליטול אותו באופן קבוע.
ואיך הטיפול התרפי בא לידי ביטוי כפתרון לדיכאון וחרדה?
טיפול תרפי חושף ומברר מהו שורש הדיכאון. מהו הבסיס שבגללו החרדה גורמת לנו לפחד. טיפול תרפי מצייד אותנו בכלים מקצועיים ומותאם באופן אישי אלינו. באמצעות הכלים אנחנו יודעים איך למזער את התסמינים, איך לקחת אותם בערבון מוגבל, איך להפסיק לפחד מחרדות שפוגעות בשגרת חיינו ולהתמודד עם התקף חרדה שלמרות שאנחנו מרגישים אותו וכואב לנו ממנו, אנחנו יודעים שהוא יעבור. לאחר הטיפול וכשיש לנו את הכלים ואת הידע להשתמש בהם אנחנו יכולים לקיים סדר יום כמו כולם בלי תלות בגורם חיצוני ובלי לנתק את עצמנו מהעולם.

.

.

כידוע יש מגוון דעות לגבי הציפרלקס (יתרונות / חסרונות), במאמר ניסינו לבחון דרך פעולה אלטרנטיבית לכל אילו ששוקלים בכובד ראש / מתלבטים בנוגע לשימוש בציפרלקס. מוזמנים לקרוא עוד מאמרים וכתבות במגזין המומלצים שלנו.

*אין לראות במאמר זה המלצה לצרוך תרופה כלשהיא. יש להיוועץ ברופא.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

בשיתוף בטיפול