מה הדברים שחשוב לדעת לפני בחירת רכב שטח

עם בוא העונה החמה נראה שכל מדינת ישראל יוצאת לטייל בטבע וליהנות מהנופים והמסלולים הנהדרים שיש לארץ שלנו להציע. אם גם אתם נמנים על אוהבי טיולי השטח, הנה הדברים שחשוב לדעת לפני שבוחרים רכב שטח

צילום שאטר סטוק

בשיתוף הפניקס

לפני הכול: מה זה רכב שטח? הכוונה לרכב שמתאים גם לנהיגה רגילה בכביש וגם לנהיגה בתנאי שטח, כמו חול, בוץ, שלוליות וכו’. לכן, נהוג להתייחס אל רכב זה כאל רכב פנאי-שטח. חשוב לציין כי לרכב שטח יש הנעה כפולה, מה שנקרא 4X4. כאשר ההנעה היא כפולה, המנוע מניע גם את הגלגלים הקדמיים וגם את האחוריים ולכן לרכב יש עוצמת תנועה חזקה יותר והוא מתאים לנסיעה בתנאי שטח. זאת לעומת רכבים רגילים, בהם ההנעה היא קדמית (2X4), כלומר של הגלגלים הקדמיים בלבד.

איך בוחרים סוג רכב שטח?

רכבי שטח מסוג 4X4 יכולים להיות “רכים” או “קשוחים”, בהתאם ליכולות ולביצועים שלהם. הבחירה צריכה להתאים לצרכים שלכם ושל משפחתכם, לאופי הטיולים שאתם נוהגים לבצע ותדירותם, כמו גם לכישורי הנהיגה בתנאי שטח של מי שעתיד לנהוג ברכב. רכבי שטח “רכים” מאופיינים בנראות של רכב שטח, אך למעשה מדובר ברכבי פרייבט גבוהים, שהמרחק בין החלק התחתון שלהם לבין הקרקע הוא יחסית גדול ומאפשר מעבר מעל מכשולים בדרך (מה שקרוי “מרווח גחון). רכבים אלו מאופיינים ביכולת עבירות נמוכה או בינונית. לעומת זאת, רכבי השטח “הקשוחים” ניחנים ביכולת עבירות גבוהה. המבנה והמאפיינים שלהם מתאימים לנהיגה בשטח מאתגר יותר ומאפשרים נהיגה איטית ותמרון בעליות וירידות קשות או בתנאי שטח קשים. זאת בזכות תכונות כמו הילוכי כוח, נעילת דיפרנציאל,  צמיגי שטח ועוד.

בנוסף, חשוב להבין שככל שהרכב מותאם יותר לשטח, כך הוא פחות נוח לנסיעה על הכביש. רכבי שטח רציניים הם גדולים, כבדים מאוד וזוללים המון דלק. רכב כזה פחות יתאים למשפחה שיוצאת לטיולי שטח לעיתים רחוקות, כאשר רוב הזמן הרכב משמש לנהיגה בדרכים עירוניות ובין עירוניות. לעומת זאת, רכב שטח “רך”, שנוח במיוחד לנהיגה בכביש, עלול לאכזב נהגים שמחפשים חוויית נהיגה בשטח מאתגר.

מה צריך לקחת בחשבון לפני בחירת רכב שטח?

מאחר שהיצע האפשרויות הוא גדול, כדאי להכיר את המאפיינים שונים של רכבי השטח ולהתאים אותם לצרכים שלכם. הנה המאפיינים והשיקולים המרכזיים לבחירת רכב שטח:

  • הילוך כוח – ברכבי שטח עוצמתיים עם יכולת עבירות גבוהה יש אפשרות לעבור להילוך כוח, כלומר הילוך נמוך עם יחסי העברה קצרים. הילוך הכוח משפר את יכולת העבירות של הרכב. מעבירים את הרכב להילוך הנמוך כאשר רוצים לנוע בעליות קשות המצריכות מיקוד כוח.
  • מרווח גחון – כמו שכבר הבנו, הכוונה בעצם למרווח שבין הגחון (הבטן) של הרכב לבין הקרקע, כאשר הרכב ניצב על שטח מישורי. כאשר מרווח הגחון גבוה, משמעות הדבר שהרכב יכול לעבור מעל אלמנטים גבוהים שאפשר למצוא בשטח, כמו סלעים, שיחים, מדרגות, גזעי עץ נמוכים ועוד, מבלי לפגוע ברכיבי הרכב המצויים בתחתית. כאשר מדובר ברכב שטח, מרווח הגחון הקטן ביותר הוא 20 ס”מ, והוא מאפיין רכבים בעלי עבירות נמוכה או בינונית. מחפשים רכב שיעמוד בתנאי שטח קשים יותר? כדאי לבחור ברכב שטח עם מרווח גחון גדול יותר.
  • נעילת דיפרנציאל – דמיינו לעצמכם שבמהלך הנסיעה בשטח מצאתם את עצמכם עם גלגל אחד או שניים ללא אחיזה בקרקע. במצב כזה, נעילת הדיפרנציאל מאפשרת להעביר כוח לגלגלים האחרים, אלו שאינם באוויר. תמרון הרכב במצב זה יתאפשר בזכות הכוח הממוקד ביתר הגלגלים.
  • צמיגים – רכב שטח צריך להיות מאובזר בצמיגים שמתאימים לתנאי שטח. ככל שהצמיגים מחוספסים ועמידים יותר, כך הם מתאימים יותר להתמודד עם בוץ, חצץ, שלוליות וכו’. צמיגי השטח נועדו להתמודד גם עם מעבר מעל מכשולים מאתגרים.
  • זוויות מרכב – ישנם שלוש סוגים חשובים של זוויות ברכב שטח:
    • זווית גישה – הזווית הנוצרת בין נקודת המפגש של אחד הגלגלים הקדמיים עם הקרקע לבין קצה קדמת הרכב. גודלה של זווית הגישה מלמד אותנו באיזה זווית מסוגל הרכב לעלות. ככל שהזווית גדולה יותר כך הרכב יכול להתמודד עם עליות תלולות יותר. השאיפה היא שבעת עלייה מעל מכשול, הגלגלים הם אלה שיבואו במגע עם המכשול ולא הפגוש של הרכב. כך גם בירידה חדה, נרצה שהפגוש לא יחטוף מכה מהקרקע.
    • זווית נטישה – נוצרת בין נקודת המפגש של אחד הגלגלים האחוריים עם הקרקע לבין הקצה של החלק האחורי ברכב. זווית הנטישה רלוונטית בירידה וככל שהיא גדולה יותר, כך הרכב יוכל לסיים את הירידה (“לנטוש” אותה) ולהתיישר חזרה בקלות רבה יותר.
    • זווית הבטן או זווית הגחון – שילוב של שתי הזוויות הקודמות, גישה ונטישה. זווית הבטן נוצרת בין נקודת המפגש של שני הצמיגים (קדמי ואחורי) עם הקרקע לבין הנקודה האמצעית ביותר בתחתית הרכב (בגחון). ככל שהזווית גדולה יותר, כך הרכב יכול לעבור מעל מכשולים גבוהים יותר. כאשר עוברים מעל מכשול גבוה ומאתגר, יש חשש שהרכב יתקע על גחונו והגלגלים יאבדו אחיזה בקרקע. קשה מאוד לצאת ממצב זה, ולכן אם זווית הבטן אינה גבוהה, כדאי לעצור לפני טיפוס על מכשול גבוה.

האם ניתן לשפר את יכולות רכב השטח לאחר הרכישה?

אפשר לאבזר ולשפר את רכב השטח עם מגוון רחב של אביזרים. תוכלו להוסיף למשל מערכות מיגון לרכב – מערכת למיגון גחון חשובה במיוחד כאשר זווית הבטן נמוכה, כך שחלקי הרכב המצויים בתחתיתו לא יפגעו. ניתן גם להוסיף מיגון אחורי וקדמי, לשדרג את המושבים של הרכב כך שיהיו נוחים ובטוחים יותר, להוסיף אביזרים לנשיאת ציוד שטח ועוד.

מעבר לכך, נהיגת שטח עשויה להצריך חילוץ ממצבים מאתגרים, ולכן חשוב לרכוש אביזרי חילוץ שונים כמו וו גרירה, רצועת חילוץ, שאקלים, מגבה לרכב (ג’ק) ועוד. כדאי לצאת לטיולים עם רכבי שטח נוספים, כך שתוכלו להיעזר באביזרי חילוץ שאולי חסרים לכם. תמיד קיים סיכוי שאתם או אחד הרכבים האחרים יזדקקו לחילוץ במהלך הטיול, אבל האמת שזה חלק מהחוויה. כל עוד יש לכם את הציוד הנדרש וחבר’ה שיכולים לעזור, ההיתקעות והחילוץ יכולים להפוך לזיכרון מהנה מהטיול.

בחירת ביטוח מקיף

בהקשר זה חשוב להבין מה ההבדל בין ביטוח מקיף לביטוח חובה: ביטוח חובה מספק כיסוי ביטוחי עבור נזקי גוף של נהג הרכב, נוסעים נוספים ברכב ואנשים אחרים מחוץ לרכב שעלולים להיפגע. זאת לעומת ביטוח מקיף שמספק כיסוי ביטוחי עבור נזקי רכוש: הרכב שלכם, רכב אחר או רכוש כלשהו שנפגע מהרכב שלכם.

בנוסף, צריך לקחת בחשבון את סגנון השימוש ברכב ואת התרחישים בהם אתם עשויים להיתקל. הסיכוי לפגיעה ברכב שלכם או של אחרים גדול יותר (למשל במקרה של נסיעות שטח)? השווי של רכב השטח גדול יותר, וכל פגיעה בו עשויה לעלות ביוקר? במקרים מסוג זה כדאי לשקול הצטרפות לביטוח רכב מקיף, שיוכל להגן על הכיס במידת הצורך.

השוואת ביטוח מקיף לרכב שטח ובחירת הכיסויים המתאימים לאופי הנסיעה שלכם, יאפשרו לכם לנהוג בראש שקט ולדעת שברגע האמת, תוכל לקבל את המענה הטוב ביותר.

בשיתוף הפניקס

כדאי להכיר