נהג, תותחן או טען? זו הייתה תמיד שאלת השאלות בשבועות הראשונים של הטירונות של חיל השריון. גבוהים מונו לתפקידי נהג בתא הצפוף, רזים במיוחד נאלצו לטעון פגזים שהיו יותר כבדים מהם וחסרי קורדינציה מונו לתפקידי התותחן בניגוד לכל היגיון, רק כי המפקדים הכריעו שכך יהיה.
אך לא עוד. בשלושת מחזורי הגיוס ערכו בחיל השריון פיילוט חדש ומהפכני, שכעת נכנס לחלק קבוע בהליך הגיוס של הטירונים החדשים, ויחלק את השריונרים לתפקידם באמצעות מיון מקצועי. במד"ה (מערך מדעי ההתנהגות) ובשיזפון ניתחו את תפקידי המקצועות בטנק ופיתחו יום מיון שאותו עוברים הטירונים בשבוע השני שלהם בשירות.
הטירונים ימלאו עצמאית שאלון אישי, שבו יביעו את ההעדפה האישית שלהם לשיבוץ ושאלון חוסן שבו יעידו על עצמם. לאחר מכן יעבירו אנשי הסגל ומאבחנות של מדעי ההתנהגות מבחני מוטוריקה עדינה, תפיסה מרחבית, עבודה תחת לחץ וירידה לפרטים במטרה להבין למה מתאים כל לוחם. אחד המבחנים, ציינו באתר צה"ל, כולל הרכבה של חפץ עם חלקים רבים בזמן מוגבל.
רב סרן מעיין פלד, היועצת הארגונית בשיזפון, ציינה כי שלושת התפקידים, למעט מפקד טנק שזקוק להכשרה מיוחדת לאחר האימון המתקדם, מתחלקים ברמה הבסיסים והפשוטה ביותר לפי חלוקה לתכונות המובילות של הלוחמים. על חייל עם תפיסה מרחבית טובה נמליץ כנהג, טירון עם יכולת עבודה גבוהה תחת לחץ יסווג כטען, ותותחן יצטרך יכולות טכניות ומוטוריקה עדינה".
לאחר קבלת תוצאות המבחנים וההמלצות, יחליט מפקד הגדוד על פי ההתאמה וצרכי החיל מה יהיו מקצועות הלוחמים. לדברי רס"ן פלד, בפיילוטים שנעשו בשנה האחרונה מתגלה כי החיילים יותר מרוצים מהשיבוץ שלהם ורוצים להישאר בו. "בסופו של דבר, המטרה היא לדייק את ההתאמה בין גיוס החיילים לשיבוץ שלהם. כך יהיה פחות מעבר בין תפקידים תוך כדי ההכשרה, הטירון בקצה יהיה במקום המתאים לו, שממצה את היכולות שלו. וזה יוביל לביצועים טובים אפילו יותר", אמרה לכתבת אתר צה"ל בתיה ואן זיידן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו