טופ גאן על ספידים: הסיפור שלא ייאמן על המטוס שתקף באיראן

F-15 "מרקיע שחקים" של חיל האוויר שהשתתף בתקיפה באיראן, הוא אחד מהכלים המיתולוגיים בחיל • ב-1983 הצליחו טייס ונווט להשתלט עליו ולהנחית אותו למרות שאיבד כנף שלמה בטיסת אימון • יצרנית המטוס האמריקנית לקחה את התיקון והחלפת הכנף עליה והמטוס ששב לתפקוד הפיל ב-1985 4.5 מטוסי אויב

מטוס ה-F-15 המיתולוגי של חיל האוויר, "מרקיע שחקים". צילום: דובר צה"ל

מבצע "ימי תשובה" שהתרחש אתמול (שבת) באיראן הוכיח פעם נוספת את עליונות חיל האוויר הישראלי במזרח התיכון. אך תמונות שנחשפו על ידי צה"ל לאחר חזרת המטוסים הזכיר לגולשים סיפור נשכח ובלתי נתפס שבו השתתף אחד המטוסים.

חדי העין יכלו לראות בתמונות כי אחד המטוסים, מדגם F-15 נקרא "מרקיע שחקים", מטוס מספר 957, שעליו גם סימני הפלת מטוסי אויב. המטוס הוותיק, נושא בחובו את אחד הסיפורים המטורפים ביותר שהתרחשו אי פעם בחיל האוויר הישראלי - ובעולם.

ב-1 במאי 1983 ערכו שני מטוסי F-15 מטייסת 106 אימון קרב אוויר נגד ארבעת מטוסי סקייהוק מטייסת 116. ששת המטוסים דימו תקיפת שדה תעופה באזור נחל צין בנגב.

"מרקיע שחקים". היסטוריה של גבורה ומיומנות על, צילום: דובר צה"ל

בשלב מסויים נכנס טייס מטוס 957 למצב של שיגור טיל אוויר אוויר על מטוס מרביעיית התוקפים, אך הוא התנגש בטעות עם הכנף הימנית במטוס אחר. טייס הסקייהוק נטש את המטוס, ואילו מטוס ה-F-15 נכנס לסחרור וצלל לקרקע לאחר שכנפו הימנית נתלשה כמעט לגמרי. כתוצאה מהקריעה, וסילון של דלק שנפלט, הטייס זיוי נדיבי והנווט יהואר גל כלל לא זיהו את העובדה שהכנף שלהם חסרה.

"מצאנו את עצמנו צוללים למטה בסיבובים מהירים מאוד, בלי שום שליטה", תיאר לימים נדיבי בביטאון חיל האוויר. "אם הייתי יודע שאני טס בלי כנף, בהחלט יתכן שהייתי נוטש".

"כיוונתי את ההגאים עד הסוף לצד השני כדי לתת קונטרה ולנסות לעצור את הסיבובים אבל זה לא עזר", סיפר. הדבר לא עבד ונדיבי החליט לפעול בניגוד להיגיון ולהחזיר את ההגאים לאמצע, מה שעלול להוביל לסחרור מהיר יותר. "החזרתי את ההגה לאמצע, ותוך כדי שאנחנו מסתחררים במהירות עצומה חיברתי את ההיגוי החשמלי ואז סוף סוף התאזנו".

נדיבי ניסה להאט כדי לבדוק באיזו מהירות יוכל לנחות ואז המטוס התחיל להסתחרר שוב. "כשמסתחררים לכיוון האדמה הדבר האחרון שבא לעשות זה לפתוח פתאום מנועים. זה אינסטינקט הפוך", אך זה בדיוק מה שהוא עשה. נדיבי הפעיל את המבער האחרוני על מנת להשתלט על הסחרור והצליח לייצב את המטוס, תוך שהכנף השמאלית מספקת את העילוי הנדרש והזנב והמנועים את שיווי המשקל.

רק בשלב זה הוא מגלה שמשהו לא תקין בכנף, וכשהוא מבקש מהנווט לבדוק זאת, האחרון מודיע לו "חסר לך חלק מהכנף". הוא מיהר לנחיתת חירום בבסיס רמון, אך נאלץ להנחית את המטוס במהירות כפולה מאשר בנחיתה רגילה, כדי לא להיכנס שוב לסחרור.

טייסי חיל האוויר מתכוננים לקראת התקיפה באיראן, צילום: דובר צה"ל

בגלל המהירות הגבוהה נקרע וו העצירה של המטוס, וכלי הטיס נעצר במרחק שישה מטרים בלבד מרשת עצירת החירום שנפרסה. "נחתנו. החברים מהטייסת באו משמאלי וצחקו עלי שאני נוחת באמצע אימון", אבל כשעברו לצד השני הצחוק נבלם באחת. "שמעתי את הטייס השני אומר בקשר 'אתה לא תאמין על מה טסת'. כשהרמתי את החופה והושטתי ללחוץ לנווט את היד, זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי בעצמי: כל הזמן הזה טסנו וגם נחתנו רק עם כנף אחת ומטוס בלי כנף לא טס, כל טייס יודע את זה".

חברת מקדונל דאגלס, יצרנית המטוס, הייתה בהלם מהאירוע החריג, והחליטה להעניק לחיל האוויר כנף חלופית במתנה, וכיסתה את עלות התיקונים. בתוך חודשים ספורים המטוס חזר לטוס באופן מבצעי. למטוס זה יש 4.5 הפלות של מטוסי אויב סורים, ביניהם אחד וחצי מקרב שהתרחש בלבנון בנובמבר 1985. הסיבה לחצי הינה שלא ברור מי משני המטוסים שהשתתפו בגיחת הצילום – היה זה שהפיל את מטוס האויב.

41 שנים עברו מאז אותה התקרית. המטוס המשיך לטוס, ואתמול עשה היסטוריה נוספת בתקיפה פומבית ראשונה מסוגה באיראן. כלי הטיס הקשיש, שהספיק מאז להחליף לא מעט מחלקיו, עשה שוב את העבודה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר