המערכת שסייעה למטוסי F-15 להפיל כ-75 כטב״מים איראניים שתקפו את ישראל

מטוסי F-15 הפילו כ-75 כטב"מים במהלך המתקפה האיראנית על ישראל - זאת בסיוע מכ"ם חדיש שהוצג בסלון האווירי בפארנבורו • המערכת החשובה מוטמעת גם במטוסים האמריקניים שימכרו לישראל • עוד נחשפה בתערוכה: "הקסדה של דארת' ויידר" שמסייעת לטייסים ומשלבת מציאות רבודה

מטוס F15. צילום: משה שי

מטוסי F-15 אמריקניים מצוידים במכ"ם חדיש הפילו כ-75 כטב"מים איראניים מדגם שאהד במהלך המתקפה על ישראל ב-13 באפריל, כך חשף גנרל בדימוס רוב נובטני, האחראי על פיתוח עסקי של מטוסי הקרב בחברת בואינג. 

F-15 קטארי במפגן האווירי, צילום: אהרון לפידות

נובטני חשף את הדברים אתמול (שלישי) במהלך תדרוך לעיתונאים שנערך כחלק מאירועי הסלון האווירי בפארנבורו שבאנגליה. המכ"ם המדובר מתוצרת חברת רייתאון מותקן גם בדגם החדש של ה-F15EX אותו ישראל החליטה לרכוש וממתינה לאישור העסקה על ידי הקונגרס. בהזמנה הראשונית נכללים 25 מטוסים ובהמשך מבוקשת אופציה ל-25 נוספים + עוד 25, ובסך הכל 75 מטוסים.

קסדת דארת׳ ווידר של אלביט: תמונה אינטגרטיבית מכל החיישנים, צילום: אלביט

״אין לי צורך בשום טיעון מכירה נוסף". אומר נובוטני. ״המכ״ם הזה הוכיח את עצמו בקרב בצורה יוצאת מן הכלל"  בתדרוך השתתף גם טייס הניסוי הראשי של ה-F-15 בבואינג, מל ״פאט״ גיסי. הוא סיפר כי בתצוגה האוירובטית בשמי הסאלון משתתף גם מטוס F-15 שנושא 12 טילי אימונים (בצד מטוס ״נקי״, ללא חימוש).

"מיד לאחר ההמראה אני מבצע עם המטוס תרגיל מורכב ביותר הקרוי swirl loop שלא בוצע מעולם במטוס חמוש. המטוס לא מאבד גרם אחד של יכולות בשל הטילים שתלויים עליו,״ אמר פאט גיסי בהתפעלות".

אלביט, שמציגה בסלון באמצעות חברת הבת האנגלית שלה, וכמו כל החברות הישראליות מסתפקת בעיקר בתצוגה של דגמים בתוך הסטנד שבביתן, ולא הציבה מערכות מתוצרתה בתצוגה הקרקעית.

מבקרים בסלון האווירי, צילום: Farnborough Air Show

בביתן מוצגות גם שתי קסדות שהן מהמתקדמות מסוגן בעולם ומושכות התעניינות רבה מצד המבקרים. הקסדה הראשונה היא קסדה לטייסי מסוקים שנראית קצת כמו הקסדה של דארת׳ ויידר וקרויה אקסייט X-sight. הקסדה בנויה במתכונת מודולרית וכוללת מחשב משימה המריץ אלגוריתם בינה מלאכותית, אשר מספקת תמונה חדה, ברורה ומדויקת המאפשרת לטוס נמוך ומזהה מכשולי קרקע ואיומים קשים לראייה בכל תנאי מזג האוויר.

זו בעצם מערכת המתיכה מידע מסנסורים שונים ומציגה לטייס תמונה אינטגרטיבית ושלמה, הסביר שגיא פלג, סמנכ״ל אסטרטגיה ופיתוח עסקי בחטיבת האירוספייס. "אנחנו פועלים באסטרטגיה חדשה לחלוטין ומציעים לטייס מערכת של מציאות רבודה המאפשרת לו לראות תמונה משולבת של מציאות רבודה שנבנית על ידי סנסורים שונים וגם על ידי מעבדים סינטטיים".

המשמעות היא שהטייס רואה על הצג שלפניו, לא רק רואה את עמודי החשמל בשטח - אלא גם את הגובה שלהם, שמסומן במספרים. "חלפו הימים שלמכ״ם היה צג, ולמערכת החימוש היה צג וכן הלאה היום הכל נאסף ומעובד לתמונה כוללת אחת".

הקסדה היא חלק מהחליפה האסטרטגית השלמה החדשה שאלביט מציעה ללקוחותיה, לא רק לטייסי מסוקים אלא גם למטוסי קרב - פתרון הוליסטי, מיוצג על צג אחד בלבד.

הקסדה השנייה נקראת "זירו ג׳י", ומכילה שדרוג חשוב מאוד לקסדה המתקדמת המשמשת את כל טייסי ה-F-35 בעולם, ומטוסים מתקדמים נוספים: היא קלת משקל ביותר. ״בגלל כל הטכנולוגיות שכללנו בה, הקסדה המקורית כבדה מאוד", הסביר שגיא פלג. "טייסים התלוננו על המשקל הזה ועל כך שהוא גורם להם כאבי צוואר. לכן הפחתנו בצורה משמעותית את המשקל, מה שמקל מאוד על הטייס״, הוא מסכם. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר