קברו של דוד בוגדנובסקי שכוסה על ידי בד שחור. צילום: ללא

צה"ל למשפחת החלל דוד בוגדנובסקי ז"ל: על פי דין לא ניתן להציב צלב או סממן דתי על מצבה צבאית

בצבא דרשו מהמשפחה להסיר את המצבה של בנם שמעוטרת בסמל צלב בצידה הימני עד ל-1 לנובמבר • יו"ר המועצה הציבורית להנצחת החיל: "אנו מצטערים על הצער הרב שנגרם לך, אך הוספת התוספת למצבה מנוגדת לדין ופוגעת ברגשות משפחות שכולות רבות"

[object Object]

משפחתו של חלל צה"ל דוד בוגדנובסקי ז"ל, שנפל בדצמבר בקרב ברצועת עזה, קיבלה מכתב ממשרד הביטחון שבו הם מתבקשים להסיר את המצבה של בנם שמעוטרת בסמל צלב בצידה הימני עד ל-1 לנובמבר.

במשרד הביטחון מציינים כי הוא משתתף בצערה העמוק של משפחת החלל דוד בוגדנובסקי ז"ל וימשיך ללוותה לעד ככל המשפחות השכולות. במשרד מציינים כי על פי הדין לא ניתן להציב צלב או סממן דתי אחר על מצבה צבאית, והדבר מקבל משנה תוקף בבית העלמין הצבאי בחיפה, שבו קבורים גם חללים יהודיים.

לאור בקשות משפחות שכולות שיקיריהן קבורים בסמיכות, בטענה כי הצלב פוגע ברגשותיהן וביכולתן להתפלל ולומר קדיש ולאור פסיקת הרב הצבאי הראשי לצה״ל, שלפיה קדושת בית העלמין היהודי נפגעת מהצלב, משרד הביטחון והמועצה הציבורית להנצחת החייל פועלים, זה תקופה ארוכה, מול משפחת בוגדנובסקי בניסיונות כנים לדבר אל ליבה ולהגיע להסכמה.

"המצבה פוגעת ברגשות משפחות שכולות רבות"

במכתב למשפחה שעליו חתומים יו"ר המועצה הציבורית להנצחת החיל המורכבת מנציגי המשפחות השכולות, פרופ' שלמה מור יוסף וראשי הארגונים היציגים ארגון יד לבנים וארגון אלמנות ויתומי צה"ל נכתב, בין השאר: "אנו מצטערים על הצער הרב שנגרם לך, אך הוספת התוספת למצבה מנוגדת לדין ופוגעת ברגשות משפחות שכולות רבות".

סוגיה נוספת שעלתה בעניין המצבה היא בקשת משפחות יהודיות שחלליהן קבורים בסמוך להסיר את הצלב או לדאוג לחלופה אחרת בצורה של הזזת קבר יקירהן לחלקה אחרת. 

סערת המצבה עוררה זעם רב במערכת הפוליטית עם פרסומה. חברי כנסת הגדירו אותה כ"דגל שחור לחברה הישראלית". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו