הרב יצחק יוסף: חיילים אשר לוחמים בחזית פטורים מלצום

המצב המיוחד בו אלפי חיילים נמצאים בחזית הביא את הרב יצחק יוסף, הרב הראשי לשעבר, לענות על סוגיות דחופות בנושא • לדבריו, "כל אותם הנמצאים בחזית ושמא יצטרכו להלחם חזיתית הרי הם פטורים מלצום" • עוד הוא מוסיף: "נשות החיילים הנמצאים בביתם ומטופלים בילדים רכים ותינוקות, צריכות לצום כמו בכל שנה"

הרב יצחק יוסף (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

הפעם האחרונה בה הייתה מלחמה עצימה במדינת ישראל ביום הכיפורים הייתה לפני עשרות שנים. המצב המיוחד בו אלפי חיילים נמצאים בחזית הביא את הרב יצחק יוסף, הרב הראשי לשעבר, לענות על סוגיות דחופות בנושא ולצאת בפסק הלכה לגבי הצום לחיילים אשר לוחמים בחזית.

כניסת כוחות המילואים לדרום לבנון (07.10.24) // דובר צה"ל

"נדרשתי לאשר שאלוני בדבר ההנהגות ביום הכיפורים הבא עלינו לטובה, בעת המלחמה". כותב הרב. הוא ממשיך ואומר: "כל החיילים המגוייסים ונמצאים בחזית המלחמה, בעזה או בצפון, צריך שיהיה להם כוח וריכוז להלחם באויבינו מבקשי רעתינו, והם עסוקים במצווה של הצלת נפשות מעם ישראל. לכן, כל אותם הנמצאים בחזית ושמא יצטרכו להלחם חזיתית הרי הם פטורים מלצום, ויאכלו כאשר תאווה נפשם, כדי שיהיה להם כח ובריאות וריכוז להנצל מהערבים. ואם יכולים יאכלו לשיעורין כפי הדין. ואם זה יקשה עליהם יכולים לאכול כרגיל".

לדבריו, "המגוייסים הנמצאים בהמתנה, וחוששין שמא יקראו להם מיידית להצטרף ללוחמים, והם בסמוך למקום החזית, פטורים מלצום וכנ"ל. ובעת ההמתנה יאכלו לשיעורין. אבל חיילים שכפי הנראה לא יקראו להם להילחם בחזית, רק מסייעים לחיילים באספקה וכדו', חייבים לצום".

חיילים ליד עזה (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

עוד הוא מוסיף: "נשות החיילים הנמצאים בביתם ומטופלים בילדים רכים ותינוקות, צריכות לצום כמו בכל שנה, ואם מחמת הדאגה לבעל הנמצא בקו החזית, יש להן לחץ גדול של הילדים, תביא בת בוגרת שתבוא לביתה לעזור לה, ופטורות מללכת לבית הכנסת לכל התפלות כולם. כי העוסק במצווה פטור מן המצווה ובפרט שאין שום חיוב לאשה ללכת לבית הכנסת גם לתפלות של יוהכ"פ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר