מעבר לגבולות הסכנה: סיפורה של יחידת החילוץ 669 בעקבות אסון המסוק

חוד החנית של חילוץ קרבי: מבט מקיף על יכולותיה, משימותיה ואתגריה של יחידה 669, לאחר התרסקות מסוק הינשוף במרחב פילדלפי ברצועת עזה

פינוי פצועים בלחימה בעזה על ידי יחידת 669 (ארכיון). צילום: עמית אגרונוב

יחידת 669 נמצאת במוקד תשומת הלב הציבורית בעקבות האירוע הטרגי שבו נהרגו שני לוחמי צה"ל בהתרסקות מסוק ינשוף ברצועת עזה. אף שזהות הנופלים טרם פורסמה, האסון ממחיש את הסיכונים הגבוהים הכרוכים בפעילות היחידות המיוחדות, ובפרט יחידה 669, המובילה את מערך החילוץ והפינוי הרפואי של צה"ל.

תיעוד מבטן המסוק: כך פינתה יחידת 669 פצועים מעומק הרצועה (ארכיון) // דובר צה"ל

יחידה 669, שהוקמה כתוצאה מלקחי מלחמת יום הכיפורים, התפתחה עם השנים לאחת מארבע יחידות העילית של צה"ל, לצד שייטת 13, סיירת מטכ"ל ושלדג. היא פועלת תחת כנף 7, ממוקמת בבסיס חיל האוויר בתל נוף ופועלת תחת פיקודו של קצין בדרגת סגן אלוף.

מייעודה הראשוני בחילוץ טייסים משטח אויב, הרחיבה היחידה את תחומי פעילותה באופן ניכר. כיום, משימותיה כוללות חילוץ טייסים נוטשים, חילוץ חשאי מעבר לקווי האויב, פינוי נפגעים תחת אש בשדה קרב, מתן טיפול רפואי מציל חיים בתנאי שטח קיצוניים, חילוץ צוותים ימיים ומטיילים במצבי חירום, וביצוע סריקות אוויריות וקרקעיות לאיתור נעדרים.

פינוי פצוע מתוך טנק על ידי יחידת 669 (ארכיון), צילום: עמית אגרונוב

לוחמי היחידה מתמחים בפעילות בכל תווך - אוויר, ים ויבשה - ומסוגלים לפעול בכל תנאי שטח ומזג אוויר. יכולות אלו מאפשרות להם להשתתף במבצעים מיוחדים של צה"ל וגופי ביטחון אחרים, לעיתים הרחק מעבר לגבולות ישראל.

הכשרת הלוחמים ביחידה 669 היא מהמאתגרות והמקיפות בצה"ל. המועמדים נדרשים לעמוד בתנאי סף גבוהים, כולל פרופיל גבוה, דפ"ר גבוה, ומעבר של יום סיירות, גיבוש שייטת או גיבוש אחוד (מטכ"ל), ויום מיון יחידתי להערכת התמודדות עם מצבי לחץ במים.

מסלול ההכשרה, הנמשך כשנה וחצי, כולל טירונות רובאי, קורס חובשי סיירות, והכשרות בצניחה, צלילה, ניווט, לוחמה בטרור ושימוש באקדח. ההכשרה המקיפה הזו מכינה את הלוחמים להתמודד עם מגוון רחב של אתגרים ומצבים מסוכנים.

שר הביטחון גלנט בבסיס תל נוף (ארכיון), צילום: פ

מסוק הינשוף (Bell 412) הוא אחד הכלים המרכזיים המשרתים את היחידה. מותאם במיוחד למשימות חילוץ ופינוי רפואי, המסוק מצויד במערכות מתקדמות המאפשרות לו לפעול בתנאים מאתגרים ולבצע פינויים מהירים ויעילים של פצועים ונפגעים ממוקדי לחימה או אסון.

לאורך השנים, לוחמי 669 לקחו חלק במבצעים רבים ומשמעותיים, כולל חילוצים מורכבים בשטח אויב, פינוי נפגעים במהלך מלחמות ומבצעים צבאיים, וסיוע באסונות טבע בארץ ובעולם. היחידה זכתה להערכה רבה בקרב הציבור הישראלי ובקהילה הצבאית הבינלאומית בזכות מקצועיותה ומסירותה.

תמרון בעומק, פעילות עם יחידות צה״ל והכשרת מנחתי מסוקים בלב הרצועה: פעילות מערך חילוץ הפצועים של יחידה 669, צילום: דובר צה"ל

האובדן הכואב של שני הלוחמים בהתרסקות המסוק מדגיש את הסיכונים הגבוהים הכרוכים בפעילות היחידות המיוחדות. עם זאת, הוא גם מחדד את חשיבותן של יחידות אלו, ובפרט יחידה 669, ואת התרומה המשמעותית שלהן לביטחון ישראל ולהצלת חיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר