גיוס חרדים?: חיילת חוזרת בתשובה ביקשה להיבחן לקצונה ללא נוכחות גברים - סורבה ותשתחרר מצה"ל

החיילת, המשרתת ביחידת 8200 של חיל המודיעין מגדירה את עצמה כיום כחרדית • במהלך ההכנה לקורס קצינים, נדרשו הצוערים לעבור את מבחן הכושר "בראור" • החיילת ביקשה להיבחן בצורה שתכבד את אורח חייה החרדי וסורבה • "רציתי להמשיך ולתרום בתפקידים משמעותיים אבל נחסמתי בשל עמידה על אמונתי" •

סיום קורס קצינות בבה"ד 1. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה . צילום: דודו גרינשפן

חיילת מצטיינת בחיל המודיעין, שיועדה לצאת לקורס קצינים וחזרה בתשובה במהלך שירותה, נמנעה מלהשתתף בקורס לאחר שבקשתה לערוך לה בוחן כושר ללא נוכחות גברים נדחתה על ידי קצינת הכושר של אמ"ן.

לפני כחצי שנה נבחרה החיילת, המשרתת ביחידת 8200 של חיל המודיעין, לצאת להכנה לקורס קצינים לאחר שנבחרה מתוך מאות מתמודדים בשל הצטיינות יתרה. במהלך שירותה חזרה החיילת בתשובה והיא מגדירה את עצמה כיום כחרדית. במהלך ההכנה לקורס, נדרשו הצוערים לעבור את מבחן הכושר "בראור". החיילת ביקשה להיבחן בצורה שתכבד את אורח חייה החרדי, ולבצע את המבחן במלואו בחדר הכושר ללא נוכחות גברים.

קצינות מודיעין במילואים בעזה. למצולמות אין קשר לנאמר, צילום: דובר צה"ל

להפתעתה, בקשתה סורבה על ידי קצינת הכושר של אמ"ן, בהנחיית בה"ד 1 לטענתה. החיילת החליטה לעמוד על ערכיה ולא לבצע את ה"בראור" בצורה שתפגע באורח חייה, ולכן נכשלה בהכנה ולא הגיעה לקורס הקצינים.

החיילת ואמה פנו למפקדיה בבקשה לאפשר לה לבצע את מבחן הכושר בנפרד, ואף פנו במכתבים לרמטכ"ל ולשר הביטחון בנושא, אך פניותיהן לא נענו. בעקבות הסירוב לבקשתה שבה החיילת ליחידתה ובקרוב תסיים את שירותה בצה"ל.

החיילת סיפרה על התחושות הקשות כלפי המערכת הצבאית שלא גילתה רגישות לבקשתה: "נתתי את מיטב שנותיי עבור צה"ל ומדינת ישראל, עשיתי זאת מתוך תחושת שליחות ורצון אמיתי לתרום למדינה. רציתי להמשיך ולתרום בתפקידים משמעותיים אבל נחסמתי בשל עמידה על אמונתי. צר לי שצה"ל, שעושה מאמצים גדולים להנגיש את השירות בו לאוכלוסיות שונות, אינו רואה צורך לעשות כך גם במקרה שלי. אני אוהבת את צה"ל ושואפת לתרום לו ככל יכולתי, אך אני לא מוכנה להתפשר על אמונתי".

חרדי מתנגד לגיוס. "כיצד ינהג צה"ל מול אלפי חרדים אותם הוא רוצה לגייס?", צילום: יוסי זליגר

נעמי דיסקין, פעילה בארגון חותם המלווה את החיילת מסרה: "בקשתה של החיילת הייתה פשוטה - לא שינוי נהלים, לא התאמת כל הקורס עבורה, אלא רק ביצוע מבחן ספורטיבי בנפרד מגברים. התשובה השלילית שקיבלה מעידה על כך שצה״ל לא בשל לשילוב ראוי באמת של כלל האוכלוסיות. אם כך נוהגים בכירי צה"ל כלפי חיילת אחת שחזרה בתושבה, כיצד ינהג מול אלפי חרדים אותם הוא מבקש לגייס? אנו בארגון חותם יחד עם התארגנות ״נשות הלוחמים למען קדושת המחנה״ קוראות לצה"ל לכבד אורח חיים דתי של חיילים וכן לשמור על קדושת המחנה למען הניצחון במלחמה".

מצה"ל נמסר: "צה"ל כצבא העם משלב בשורותיו את כלל חלקי החברה הישראלית, ומאפשר לכלל משרתיו לשמור על אורח חייהם ואמונתם. החיילת באירוע המדובר פנתה לקצינת האימון הגופני והוצעו לה מספר מתווים על מנת שתוכל להשלים את הבוחן בהתאם לפקודת השירות המשותף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר