יקבלו דמי לידה. אילוסטרציה. . צילום: אי.פי

ועדת השרים אישרה: כל המילואימניקיות שילדו תהיינה זכאיות לדמי לידה

השרים אישרו תיקון חקיקה שיכלול את ימי המילואים של המשרתות בחישוב דמי הלידה • עד כה, ימי השירות לא נצברו כחודשי עבודה עבור נשים שלא עבדו טרם לכן • תיקון החוק, שקודם על ידי ח"כ פנינה תמנו שטה ושדולת הנשים יובא להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי

[object Object]

וועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) תיקון חקיקה שיכלול את ימי המילואים של המשרתות במהלך המלחמה בחישוב דמי הלידה על ידי ביטוח לאומי.

לאחר השלמת תהליך החקיקה, שהובל על ידי פנינה תמנו שטה, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי ויחד עם שדולת הנשים, עשרות נשים משרתות מילואים יהיו זכאיות לדמי לידה.

קצינות מודיעין במילואים בעזה. למצולמות אין קשר לנאמר, צילום: דובר צה"ל

בשדולת הנשים מסבירות שמדובר בלקונה בחוק: "כל אישה עובדת שמשלמת ביטוח לאומי זכאית לקבל דמי לידה, בהתאם למספר חודשי העבודה ולמשכורת. עד היום, שירות מילואים לא היה מוגדר בחוק כיום קובע לתחילת קבלת דמי הלידה. לכן, ימי המילואים לא נצברו כחודשי עבודה עבור נשים שלא עבדו טרם לכן". 

ביטוח לאומי, צילום: יוסי זליגר

מפרוץ המלחמה נשים רבות הוקפצו למילואים בתפקידי מפתח אינטנסיביים ונתנו מעצמן תוך כדי היריון. אלא רק לאחר שילדו גילו כי חסרים להן מספר חודשים לזכאות.

הלקונה הובאה לידיעת אנשי המקצוע יותר מפעם אחת בוועדות הכנסת לאורך 9 החודשים האחרונים, אך קיבלה תמיכה ממשלתית רק כעת. זהו השלב הראשון מבין שלבים נוספים עד אישור החקיקה, כאשר השלב הבא הוא הבאת החוק להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.

פנינה תמנו שטה, צילום: אורן בן חקון

"אני נחושה לתקן את המצב האבסורדי שבו אישה המשרתת במילואים היא שקופה לצורך חישוב דמי לידה ונחשבת באותה מידה כאישה מובטלת", אמרה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) שהובילה את תיקון החקיקה. "אין שום הצדקה לפגוע כלכלית במי שיוצאות להגן על המדינה גם כשהן בהריון, מתוך מטרה נעלה לשרת ביטחונית את העם והמדינה. חישוב דמי הלידה צריך להיות מתוקן כך שנשים יוכלו לשרת במילואים עם השקט הנדרש, והמדינה צריכה להצדיע להן על כך. נשים הן כוח משמעותי בצבא הגנה לישראל וכדאי שהממשלה תפנים זאת במעשים".

"מילואימניקיות התגייסו בהריון ושירתו חודשים ארוכים בתפקידים אינטנסיביים ואסטרטגיים כדי להגן עלינו וכעת על המדינה להיות שם עבורן בחזרה", הוסיפה טל הוכמן, מנכ"לית שדולת הנשים. זו אחת הבעיות שגילינו באמצעות 'הקו של אליס' - קו הסיוע שהקמנו עבור נשים במלחמה. אנו מברכות על החלטת ועדת שרים וקוראות להשלים את החקיקה בהקדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו