"נשבר לנו, אכ"א נכשל": המצוקה הנסתרת של יחידת זיהוי החללים נחשפת

בפוסט מטלטל אפרת גרבר ארן תיארה את תנאי השירות הקשים של חיילי יחידת זיהוי החללים בה משרת בעלה • החיילים מתמודדים עם עומס רגשי כבד, היעדר חילופים ובעיות לוגיסטיות במשך חודשים ארוכים • בעקבות הפרסום, גורמים בכירים בצה"ל הבטיחו לבחון את המצב, אך טרם הוצג פתרון ממשי

זיהוי חללים . צילום: יחידה 360

אפרת גרבר ארן, משפיענית רשת ואשת היי-טק מוכרת, תיארה היום (חמישי) את המצוקה הקשה של חיילי המילואים ביחידת זיהוי החללים של צה"ל. בפוסט ברשת החברתית פייסבוק, תיארה גרבר ארן את התנאים הקשים והעומס הרגשי הכבד שחווים החיילים, ובניהם בעלה, תוך כדי שהיא מותחת ביקורת חריפה על התנהלות אכ"א וצה"ל.

"נשבר, אני כותבת לכם בדמעות", פתחה גרבר ארן את הפוסט. "תשעה חודשים לתוך המלחמה, חיים עדיין נמצא באורים, 262 יום ברצף, בלי סבב א׳ סבב ב׳, עושה את העבודה שאף אחד לא רוצה לעשות, מזהה את חללי צה״ל".

עובדי מחנה "שורה", צילום: יהונתן שאול

גרבר ארן הדגישה את ההקרבה העצומה של החיילים ומשפחותיהם: "שמונה חודשים הם יושבים שם בחום, בקור, ודואגים שמשפחות השכול יקבלו הודעה מדויקת, מהירה. ואיך צה״ל מתייחס לעבודה שלהם? להקרבה הבלתי נתפסת שלהם ושלנו (בני המשפחה שלהם), לזה שכבר שמונה חודשים לילדים שלי רוב הזמן אין אבא? לזה שהחיילים שם עוברים טראומות שרובנו לא רוצים אפילו לדמיין? שחוש הריח שלהם לא יחזור לעולם להיות אותו דבר?. את הקב״ן (המקסים) שהצמידו להם אחרי חודשיים כבר מזמן שחררו, לוחמים יצאו לחופשות להתרענן קצת, אבל הם נשארו שם, כי לא היה מי שיחליף אותם. היו חיילים שעזבו, כי כמה אפשר? עסקים קרסו".

עוד הוסיפה: "אכ״א פשוט כשל במשימה הכי בסיסית שלו: כוח אדם. אם תשאלו אותי, זה תפקיד שעושים חודש, לא יותר. אבל אף אחד לא שואל אותי. מדי פעם יש להם משימות לנסוע לגבול לקחת טביעות אצבע, אבל רכב כדי לנסוע? הם היו צריכים להתחנן שיתנו להם".

גופות במחנה "שורה" ברמלה (ארכיון), צילום: יהונתן שאול

הפוסט עורר הדים רבים ברשתות החברתיות, עם מאות שיתופים, והגיע לתשומת לבם של גורמים בכירים בצה"ל. בעקבות זאת, גרבר ארן עדכנה: "באמצעות עשר אצבעות אני יכולה להקפיץ את כל צמרת צה״ל. כולם קראו את הפוסט מאתמול, בערב קיבלתי טלפון מקצינת שלישות פיקוד דרום, הפוסט הגיע לראש אכ״א מחמישה כיוונים שונים".

למרות התגובה המהירה, גרבר ארן מדגישה כי עדיין לא חל שינוי ממשי במצב: "הם נפגשו עם החיילים (סוף סוף) ועכשיו הם מחפשים פתרון. ממש ממש לא מושלם, ובינתיים כלום לא התקדם, אבל הצלחתי לנער אותם קצת ואני אמשיך עד שזה יזיז משהו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר