בגלל מילה אחת: מצבתו של הקצין שנפל בעזה נותרה ללא כיתוב

משפחתו של סרן ישראל יודקין הי"ד, לוחם בנצח יהודה שנפל בקרב בצפון רצועת עזה, עלתה היום לקברו אך המצבה נותרה ללא כיתוב • אחיו שאול ל"ישראל היום": "אנחנו לא מבקשים לשנות את הצורה, אלא בסך הכל מבקשים דבר פשוט: שאחרי שמו של אחי הקדוש יהיה כתוב הי"ד, זהו דבר שלא המצאנו, זו מסורת יהודית של אלפי שנים"

אחיו של ישראל יודקין ז"ל: "אדאג שכל מי ששלח אותך לקרב הזה ייתן את הדין" || יוני ריקנר

משפחתו של סרן ישראל יודקין, לוחם בנצח יהודה שנפל בקרב בצפון רצועת עזה, עלתה היום (חמישי) לקברו אך המצבה נותרה ללא כיתוב. למרות מאבק ממושך, בני משפחת יודקין לא קיבלו אישור להוסיף את המילה "הי"ד" על המצבה של ישראל בנם שנפל בעזה.

סרן ישראל יודקין, צילום: ללא

לפני מספר ימים התראיין אחיו דובי וטען כי אם בדבר כה פעוט כמו כתיבה על מצבת שיש הצבא לא מתאים את עצמו לצביון חרדי, יש להסיק מכך כי הצבא לא ערוך בכלל לקליטת וגיוס חרדים לצבא. בני המשפחה אף טענו כי משפחות אחרות שחרגו מהפרוטוקול לא נבלמו בעדי הצבא וחרטו על אבן השיש נוסח המקובל עליהם.

משפחת יודקין מגלה את המצבה הריקה, צילום: שאול יודקין

בנוסף, משפחת יודקין פנתה בימים האחרונים במכתב לשר הביטחון, יואב גלנט, בבקשה שיאפשר למשפחה להוסיף כיתוב "הי"ד" גם על מצבות של קברים צבאיים, זאת אחרי שצה"ל לא נענה לבקשת בני המשפחה. במכתב נאמר: "‏אנו משפחת יודקין, משפחה שכולה מכפר חב"ד שאיבדה את גיבור ישראל סרן ישראל יודקין הי"ד, ‏אשר נפל בקרב ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל בתאריך י"ד באייר, 22 במאי 2024. כמיטב ההלכה והמסורת היהודית בת אלפי שנים ההלכה אומרת שמי שנפל במלחמה, כותבים על ראש המצבה ובצמוד לשם הנופל את האותיות 'הי"ד'".

בני משפחתו של ישראל יודקין הי"ד דרשו מגלנט לשנות את ההחלטה בהתאם לבקשתם והוסיפו כי זו סוגייה רלוונטית לרבים אחרים "סוגיה זו אינה רק כאבנו הפרטי, משפחת יודקין, אלא כאבן של משפחות רבות, ועד היום בוצעו מאות פניות בנושא זה ואף כאלו שהגיעו לבג"ץ, ולמרות כל זה, הנושא נשאר עומד באטימות ‏מוחלטת אל מול משפחות השכול, העם היהודי וקדושת הנופלים. אנחנו פונים אליך במכתב זה ומבקשים להיעתר לבקשתנו לכתוב את האותיות הי"ד על מצבות הנופלים לכלל משפחות השכול בעם ישראל".

המצבה של סרן יודקין ז"ל ללא כיתוב, צילום: שאול יודקין

ממשרד הביטחון נמסר: "אגף משפחות, הנצחה ומורשת משתתף בצערה של משפחת יודקין. אנו מאפשרים למשפחה לכתוב את האותיות הי"ד לבקשתם בכיתוב האישי. עם זאת, האגף פועל על פי הכללים לכיתוב על מצבה הקבועים בחוק בתי קברות צבאיים. אנו נמצאים בקשר שוטף עם המשפחה ונמשיך ללוותה".

סרן ישראל יודקין מובא למנוחות, צילום: אורן בן חקון

אחיו של הקצין שנפל בקרבות, שאול יודקין הגיב בראיון ל"ישראל היום" על תגובת משרד הביטחון: "אין נוהל של משרד הביטחון. פנו אלינו אנשים רבים ושלחו לנו תמונות של מצבות עם נוסח שחרג מהפרוטוקול. שתי אימהות ואבא. מצבה נוספת עליה רשמו את שמות האחים של הנפטר. במצבה אחרת הוסיפו שיש בצורת לב עם תמונת הנפטרת. אם יש נוהל אז זה לכולם. במשרד הביטחון אומרים שהנוהל היא לא לשנות מהצורה של השיש ומהצורה של הקבר. אנחנו לא מבקשים לשנות את הצורה, אלא בסך הכל מבקשים דבר פשוט. שאחרי שמו של אחי הקדוש יהיה כתוב הי"ד. זהו דבר שלא המצאנו. זה מסורת יהודית של אלפי שנים. אנו ארבעה אחים משרתים מילואים פעילים. תרמנו חלקנו למדינה באהבה.למען שמירת וביטחון על ארץ הקודש. ואנחנו מצפים שיכבדו אותנו כמשפחה חרדית ברגעינו הקשים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר