רמי ראבד, רב חיל האוויר לשעבר, מיוזמי גיוס החרדים // צילום: יהודה שלזינגר

מתגייסים למלחמה: מחזור הגיוס הקרבי הראשון מאז פרוץ המלחמה יצא לדרך - והמוטיבציה בשמיים

אמנם בצה"ל לא מתפרסמים שיעורי המוטיבציה בקרב בני נוער בשנים האחרונות, אך הניסיון מלמד כי דווקא בתקופות מלחמה - כולם רוצים לקחת חלק • מגויסים מהעוטף ובני משפחות שכולות יקבלו טיפול ייחודי ורגיש

בצל המלחמה הנמשכת כבר כחודשיים, כל הלוחמים שהיו אמורים להשתחרר בשבועות האחרונים מצה"ל "שוחררו" וקיבלו באופן מיידי צו 8 למילואים. הם נשארו ביחידות האורגניות שלהם - וממשיכים בלחימה.

במקביל, אתמול יצא לדרך גיוס לוחמים ולוחמות ליחידות קרביות של מחזור נובמבר־דצמבר, שם נרשמת מוטיבציה גבוהה ביותר לגיוס.

לשכת הגיוס אתמול. מוטיבציית שיא, צילום: יוסי זליגר

מחזור הגיוס הקרבי הקודם, מחזור אוגוסט, עמד בסימן הרפורמה המשפטית. שיחות עם המתגייסים אז הצביעו על כך שהאירועים במדינה לא השפיעו עליהם, אם כי חלק מההורים הביעו חשש נוכח המצב במדינה.

בצה"ל לא מפרסמים בשנים האחרונות את נתוני המוטיבציה של בני הנוער להתגייס לקרבי, אך ניסיון העבר מלמד כי המוטיבציה לקרבי עולה משמעותית בעת מלחמות - ובמיוחד בזמן מלחמה כמו הנוכחית, שקיים קונצנזוס לגביה.

בצה"ל הבהירו כי נוכח התקופה המורכבת, מתגייסים שמגיעים מהעוטף ובני משפחות שכולות יקבלו טיפול ייחודי ורגיש. ב"מיטב" הוקם מוקד ייעודי, שמטרתו לנהל קשר אישי מול מלש"בים שנדרשים לכך.

ה"משוחררים" קיבלו צו 8 והמשיכו בלחימה, צילום: אי.אף.פי

הכשרות מותאמות

בתוך כך, עם פרוץ המלחמה, צה"ל החל בהליך התאמת הכשרות היסוד והכשרות הפיקוד הזוטר, כך שחלק מההכשרות יקוצרו או יותאמו לצורכי המלחמה. בסגלי ההכשרה שולבו מפקדים שהשתתפו בלחימה בשבועות האחרונים, וכן הוטמעו בהכשרות לקחים מהלחימה הנוכחית. בחלק מההכשרות אף משולב "פרק מבצעי" לקראת סיום ההכשרה.

כפי שנחשף לפני כמה ימים ב"ישראל היום", בצה"ל פנו בתקופה האחרונה למלש"בים שדחו את גיוסם - בין היתר לטובת מכינות קדם־צבאיות, שנת שירות או לימודים בישיבה - בבקשה כי יקדימו את גיוסם, נוכח ההבנה שצה"ל יידרש להחזיק סדר כוחות גדול במיוחד בגבולות השונים בטווח הזמן הנראה לעין. כמו כן, בצבא מתקיימת עבודה להארכת שירות החובה, על מנת שיוכל לעמוד במשימותיו השונות.

ראש הממשלה נתניהו בבקו"ם, צילום: קובי גדעון/לע"מ

לפי נתוני הצבא, יותר מ־60% מהמתגייסים במחזור גיוס זה הם גברים. 12% מסך הנשים המתגייסות לתפקידי לוחמה הן מלש"ביות שביקשו להצטרף למערך הלוחם מאז תחילת המלחמה. המתגייס הצעיר ביותר הוא בן 17 ו־11 חודשים, והמבוגר ביותר בן 28 ועשרה חודשים. ממוצע גיל המתגייסים הוא 18 ועשרה חודשים. במחזור הגיוס הנוכחי יתגייסו 129 עולים חדשים, מהם 90 גברים ו־39 נשים, וכן 356 חיילים בודדים.

חמשת השמות הנפוצים ביותר בקרב המתגייסים במחזור זה הם איתי, דניאל, אורי, עידו ועמית, ושמות הנשים הנפוצים ביותר הם נועה, אגם, מאיה, שירה ורוני.

גיוס נעים. שובו אלינו הביתה בשלום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו