"הציל את קיבוץ נירים": מפקדו לשעבר של אסף חממי נפרד

מח"ט הדרומית בעזה נפל ב-7 באוקטובר והוכרז כחלל חטוף • ל"ישראל היום" אמר מי ששירת עמו: "כל מי שאני מדבר איתו – מהגשש הכי פשוט, דרך איש הלוגיסטיקה - כולם מדברים על אובדן משמעותי" • חממי יובא למנוחות ביום שני בשעה 11:00 בבית העלמין בקריית שאול

אל"מ אסף חממי בטקס מצטיינים // צילום: דובר צה"ל

"מקצוען צבאי, אדם מדהים" - פרידה מהמפקד הבכיר שנפל: לאחר שבועות של שמועות בנוגע לקצין בכיר שנחטף לרצועת עזה, הערב (שבת) הותר לפרסום כי מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, אלוף-משנה אסף חממי, נחטף לרצועה ב-7 באוקטובר והוא מוגדר כעת "חלל חטוף בידי ארגון טרור". יחד עם אל"מ חממי נהרגו שני לוחמים נוספים שהיו איתו בחפ"ק – סמ"ר תומר אחימס וסמל קירל ברודסקי ז"ל. הוא יובא לקבורה ביום שני 04.12 בשעה 11:00 בבית העלמין בקריית שאול. 

אל"מ חממי אמור היה לחגוג 41 היום. הוא התגורר בקרית אונו, התגייס לצה"ל בשנת 2001 לחטיבת גבעתי. בין השנים 2016 ל-2018 שירת כמפקד גדוד "צבר" בחטיבה, ולאחר מכן שימש כמפקד בסיס האימונים החטיבתי של חטיבת הקומנדו. לאחר מכן שימש מפקד חטיבת הנגב.

אל"מ אסף חממי שנפל בקרבות 7 באוקטובר, צילום: דובר צה"ל
אל"מ חממי, צילום: דובר צה"ל

ב-7 באוקטובר סגר אל"מ חממי שבת יחד עם בנו בבסיס החטיבה הדרומית ברצועה. עם תחילת האירועים מסר את בנו לחיילות במקום ויצא להילחם עם חיילי החפ"ק שלו באיזור קיבוץ נירים, שם התחולל קרב הירואי של חברי כיתת הכוננות.

"בהתנהלותו הוא די הציל את קיבוץ נירים והרבה יישובים נוספים. בדיווחים שנתן בדקות האחרונות שלו הוא הכריז על מלחמה, והעיר את כל הרבש"צים. זה נתן להם כמה דקות, ועזר לכמה יישובים להגו על עצמם טוב יותר. נירים ניצל די בזכותו, הוא הגיע לשם ראשון עם הרבש"צ. האינסטינקט שלו היה של לוחם, לצאת ולהילחם", סיפר ל"ישראל היום" אחד ממפקדיו לשעבר.

בצה"ל התלבטו ימים ארוכים אם להתיר לפרסום כי אל"מ חממי נחטף, אך אתמול, כאמור, הוחלט להתיר זאת לפרסום. בצבא הסבירו כי מותו נקבע על בסיס מידע מהימן, ומשום שהממצאים שאותרו מאפשרים על פי ההלכה להביאו לקבורה, הוא יובא לקבורה ביום שני בשעה 11:00 בבית העלמין בקריית שאול. 

חממי עם פקודיו, צילום: דובר צה"ל
אל"מ חממי בפעילות עם אזרחים, צילום: דובר צה"ל

"אם שואלים אותי מי זה אסף חממי – זה מקצוען צבאי. אדם מדהים, הכי מקצוען, הכי צנוע שיש, אנושי מאוד. לפעמים כשמתווספים פלאפלים (דרגות, ל"ש) אנשים מאבדים קצת חמלה ואת הקשר עם החיילים הפשוטים. אבל הוא לא", סיפר המפקד לשעבר.

"חממי היה אדם שלא איבד מהאנושיות שלו, מדבר בגובה העיניים גם לפקודים שלו. בחודשיים האחרונים יש בחטיבה הדרומית עצב גדול, געגועים מטורפים. כל מי שאני מדבר איתו – מהגשש הכי פשוט, דרך איש הלוגיסטיקה - כולם מדברים על אובדן משמעותי. נהרגו עוד קצינים בכירים במלחמה הזו, אבל חממי הוא משהו מיוחד", סיפר. "תמיד דיבר בגובה העיניים, אף פעם לא עלה לו השתן. כולם אהבו אותו. המפקדים, הפקודים, הקולגות. מצד שני, הוא היה מאוד תחרותי, גאה בגבעתי ובחטיבה הסגולה. כשסיים תפקיד מ"פ, היה קצת במגלן. היה לו מאוד קשה, אבל עשה את זה בסוף, אבל בפנים נשאר סגול (צבע חטיבת גבעתי, ל"ש)".

"תמיד אמרתי לו שיש לו מעין עיניים ביישניות כאלה. הוא היה מסתכל למטה כשמפקדים היו מדברים איתו", אמר המפקד לשעבר. "לא היה לי ספק שאחרי שהוא מסיים את התפקיד בחטיבה הדרומית הוא ממונה למח"ט גבעתי. הוא מהמפקדים שהמערכת ראתה להם אופק רחוק. זו אבדה ענקית". והוא המשיך: " כל בנאדם שהולך הוא אבדה קשה. אבל חממי באמת היה משהו מיוחד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר