הופק ע"י מחלקת מוספים מיוחדים
שוק הרכב רץ למרחקים ארוכים, אך עושה זאת בקצב של ספרינטים קצרים. הדינמיות שבו כה בולטת, עד שמי שמצמץ לרגע עשוי למצוא עצמו מחוץ למסלול, ממש כמו בעולם מרוצי הפורמולה - דגמים מושקים ללא הרף, וסגמנטים ותתי-סגמנטים פורצים לשוק בקול תרועה.
בשנות ה-80 הציעו רוב יצרני הרכב הגדולים מכונית ק›- מפקטית או משפחתית, מכונית מנהלים ואולי גם מכונית שרד. לחלק היה גם דגם של רכב קטן, דגם ספורטיבי ואולי גם פיק-אפ. הדגמים היו מובחנים זה מזה, ויועדו לקהלים שונים במהותם.
חזרה לשנת :2020 כמעט לכל יצרן יש רכבי פנאי. ה"ג'יפים" המסוקסים של פעם, שעבירות השטח והקשיחות שלהם גבו מהם מחיר עצום בפרקטיות, בעידון ובאיכויות ניהוג, הפכו לרכבי פנאי רכים, נעימים, בטוחים ומאובזרים. ברובם אפילו לא הותקנה מערכת כפולת הנעה, אך הם מצודדים, בעלי חזות מחמיאה וקשוחה, לרוב גם נראים מצוין.
יצרני הרכב קשובים לצרכנים ולצרכיהם, ומנסים להתאים כפפה כמעט לכל יד, ולכן שלל תתי-הסגמנטים, המנועים ורמות הגימור רבים. מאידך, היצרנים דואגים גם לחנך את השוק, חינוך שמשנה אצל הצרכנים תפיסות ובעצם מלמד אותם מהם האלמנטים החשובים להם ברכב, שינחו אותם לקראת הרכישה הבאה.
בדגמי רכבי פנאי, תפוח האדמה הלוהט של ענף הרכב, CX30 של מאזדה, הושק בישראל בסוף ,2019 לצד CX5 המצליחה שמשווקת בישראל כבר מ-,2012 ו-,CX3 רכב הפנאי הקטן המבוסס על המאזדה ,2 ששיווקו החל בישראל בשנת .2017
ההיגיון שוודאי עמד מאחורי החשיבה על הדגם הזה, שנכנס במידותיו ובתמחורו (בין 151,900 שקלים לגרסת הכניסה של ה-2.0 ל' ועד 181,900 שקלים ל-2.5 ל' פרימיום) ממש בין ה-CX3 ל-,CX5 מורכב משיקולים פשוטים ופרקטיים: עם מידות עדיפות ותא מטען גדול משמעותית הוא מתאים יותר למשפחה מאשר CX3 הקטן, בעוד שהוא קצר יותר וצר מהאח הגדול, ,CX5 מה שמאפשר לבצע איתו חניות פשוטות יותר ולתמרן בקלות רבה בערים הגדולות.
למבחן הנהיגה שלנו התייצבה הגרסה הבכירה של דגם ,CX30 המצוידת במנוע 2.5 ליטרים וברמת הגימור הגבוהה, פרימיום.
הצבע האפור-כהה של רכב ההדגמה מחמיא מאד ל-,CX30 ותחת קרני השמש מבליט היטב את קימוריו הנאים. חזית הרכב מזוהה היטב עם קו העיצוב העכשווי של המותג; גריל גדול, פנסי חזית לד, קימורים נאים של מכסה המנוע יחד עם הפגוש הקדמי ושימוש נרחב בניקל מקנים לרכב חזות מכובדת ויוקרתית. מהצד: חיפויים שחורים של בתי הגלגלים, חצאיות צד וחישוקים בוהקים (כרום בגרסת הפרימיום) בני ,"18 יחד עם קורת C צרה ו-D המשתפלת לאחור, ויחד עם קו מ›- תניים גבוה וספוילר מובנה, מקנים לרכב מראה דינאמי וספורטיבי למדי. זוג מפלטים עם גימור כרום, פנסי לד אחוריים במבנה הייחודי למאזדה וקימור ה"מוציא" את דלת המטען בחלקו המרכזי, משלימים מראה נאה ומסוגנן. באחד מכבישי הצפון הבחנתי בכמה פרות שנעמדו להן במרכז הכביש. כשעצרתי לפניהן, מבטן היה מוזר, ספק בוחן את זה שמפריע להן לעמוד שם, ספק בוחן את הקווים היפים של ה-.CX30
לא לשחקני כדורסל
ממדי CX30 עומדים על 4.395 מ' אורך, 1.795 מ' רוחב וגובה בן 1.54 מ'. בסיס הגלגלים הוא 2.655 מ' ומרווח הגחון עומד על 5 .17 ס"מ. לתא ה›- טען נפח הטענה נדיב בן 430 ל', וסף ההטענה בו נוח, אם כי היינו שמחים לקבל שם גם תאי אחסון צדיים או גומחות.
כניסה אל הרכב מציגה תא נוסעים מהודר, הדומה לאלו המצויים בחלק מדגמים אחרים של היצרן, כשהאיכות והשימוש בחומרים שמאפיין אותו מזכיר לא מעט כלי רכב השייכים למותגי הפרימיום, ופה חשוב להדגיש את הנקודה: קריאת התגר של מאזדה על יצרני פרימיום מסבירה בעצם את השינוי הקונספטואלי שעבר היצרן. מיצרן של מכוניות מיינסטרים, שהיו כוכבות הליסינג לאורך קרוב לשני עשורים, עם הלאנטיס 323 ולאחר מכן עם ה-,3 נראה כי המיקוד כעת הוא במטרה אחרת - למכור מכוניות פרימיום במחיר עממי.
אולי דווקא בתקופה הנוכחית של ימי קורונה, לרבים יהיה קל יותר ונוח לקבל החלטה על רכישת רכב המקנה תחושה ואיכות של רכב יוקרה, במחיר עממי וללא סמל הסטטוס המתלווה לרכב יוקרה.
תחושת היוקרה כאן מגיעה דרך חיפוי הדשבורד וחלקים בדלתות באמצעות חומרים רכים ונעימים. בגרסה הזו השימוש בצבעי חום כהה לצד ריפודים לבנים תורם לתחושה נעימה, כמו גם מיעוט יחסי של כפתורים, בשל העובדה ששליטה ברוב המערכות שבו מתבצעת דרך גלגל גדול ובצג המרכזי ברכב, לוח שעונים שחלקו מסך לד מתחלף ועוד.
רשימת האבזור התקני ארוכה, כבר מהדגם הבסיסי, וכוללת מערכת ,stop/ start פנסי לד, חיישן אורות וגשם, שמשות כהות מאחור, מראות צד מתקפלות, חיישני חנייה אחוריים, חישוקי ,"18 הנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי עם ,auto hold בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אחוריים, מסך "7 בלוח המחוונים וצד מרכזי בן "8.8 הכולל תצוגה בעברית, שמונה רמקולים, אפל קאר פליי, בלוטות' ומצלמת נסיעה לאחור. סעיף הבטיחות נכלל גם הוא כציוד תקני בכל הגרסאות וכולל שבע כריות אוויר, סיוע לבלימה בעיר ומחוצה לה, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על סטייה מנתיב, התראת תנועה צולבת בנסיעה לאחור, שליטה אוטומטית באור גבוה למניעת סנוור והתראת עייפות הנהג.
רכב המבחן כלל בנוסף תוספות המצויות בדגם ה- ,Executive כמו תאורה עוקבת פנייה, חלון שמש חשמלי, תאורת יום ופנסים אחוריים לד, מנופי הילוכים מההגה, כניסה ללא מפתח ומראה עם עמעום אוטומטי, לצד מה שכלול בגרסת העילית "שלנו", ,Premium שמוסיפה גם חיישני חנייה קדמיים, פתיחה חשמלית של דלת תא המטען, חישוקים בוהקים, תצוגה עילית המוקרנת על השמשה הקדמית, מושב נהג חשמלי עם זיכרון, מראות צד עם עמעום וזיכרון, מראה פנימית מתכהה וללא מסגרת וגם ריפודי עור בגוון ייחודי - לבן .Pure white
כיוון מושב הנהג מגלה כי הישיבה פה גבוהה אומנם מזו המתקבלת ברכב שאינו ,SUV אך לא בהרבה. ניסיון של נהג שגובהו מעל ל-1.80 מ' להרים את המושב, על מנת לקבל תנוחת ישיבה גבוהה עלול לגרום לראשו להתחכך בתקרת הרכב, שאינה גבוהה בשל גובה הרכב עצמו (1.54 מ' כאמור) וגם בגלל ה"כיס" שמאכלס את גג השמש.
מאובזר גבוה. פנים הרכב
מאחור, המצב פחות או יותר דומה. כל עוד ישבו שם שלושה ילדים, הם לא חשו בכל מחסור במקום לראש או לרגליים, ואף נהנו מפתחי המזגן המצויים שם. אולם מבוגרים הישובים מאחור עלולים לפגוש עם ברכיהם את המושבים הקדמיים, והגבוהים שביניהם את תקרת הרכב מאחור. כמו כן, תעלת ההינע שעוברת במרכז הרכב לא תאפשר למבוגר לשבת במושב האמצעי בנוחות רבה.
זיק ספורטיבי
אם נדרשת מילה אחת שתתאר את פעולת מנוע ה- 2.5 ל', המפיק 195 כ"ס ומומנט בן 26.3 קג"מ, הרי שזו תהיה המילה .Effortless - אחיו הצעיר, מנוע 2.0 הל', שמפיק 165 כ"ס ו-21.7 קג"מ, עושה אומנם עבודה טובה מאוד, הן בתאוצה מעמידה והן בעקיפות או במעלה הררי, אולם רק לאחר שנוהגים בתנאי דרך דומים ברכב עם המנוע הגדול יותר, מבינים את יתרונו על פני אחיו הקטן. הוא מאיץ יותר בנחישות, הוא גמיש יותר והתחושה שהוא מקנה היא שאין לו כל צורך להתאמץ על מנת להשאיר את הרכב בקצב מהיר בהחלט.
למרות היותו ,SUV בשל גובהו שאינו רב, מרכז הכובד נמוך יחסית ב-,CX30 דבר שמקנה תחושה של רכב שמגיב לנהג, נותן לו ביטחון בנהיגה עם זיק ספורטיבי, שקט ומבודד רעשים, ומחבר אותו לנעשה בכביש. קליק על מצב ספורט, שמשחיז את תגובת המצערת, הגיר וההגה, שימוש בכפתורי ההילוכים שמאחורי ההגה, והנה מובטחת לה נהיגה כמעט ספורטיבית ברכב שהינו SUV משפחתי, מהמהנים והטובים בסגמנט.
ההנעה ב-CX30 קדמית, ומתלי הרכב שכוילו על הצד היותר נוקשה בסקאלה, בדומה לחלק מהרכבים השייכים ליצרנים גרמניים, מרסנים היטב את תגובות המרכב בסיבובים, מונעים זוויות גלגול מוחשיות ונותנים לנהג תחושה שולטת וצפויה המאפשרת לו ביטחון רב. הגיר בשלל גרסאות הרכב, פלנטרי בן שש מהירויות, עובד מהר ובאופן יעיל, ונותן תחושה שאינו מוריד מיכולות המנוע החזק שמלפנים. הרכב מאיץ בנחישות וחוצה את קו ה-100 קמ"ש תוך 8.5 שנ' מעמידה.
בתום ימי המבחן, שכללו נהיגה עירונית וביןעירונית מנהלתית, לצד נהיגה הררית ונמרצת, צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 11.8 ק"מ לליטר, צריכת דלק טובה אומנם למנוע אטמוספרי גדול המשודך לגיר פלנטרי, אך נופלת בסעיף זה מחלק מהמתחרות המונעות על ידי מנוע צנום נפח, מוגדש טורבו, המשודך לתיבה רובוטית או רציפה, או אפילו לגרסאות היברידיות של חלק מהיצרנים, שילובים המקנים לרוב עוד כמה ק"מ לכל ליטר בנזין/סולר בממוצע.
ל-,CX30 ובמיוחד בגרסת ה-2.5 ל', ישנם כמה קלפים שהוא אוחז באמתחתו. עיצובו מושך ויוקרתי, הוא מאובזר לעילא ולעילא, גם בגרסאות נמוכות יותר, לרבות אבזור בטיחותי, הוא איכותי, בעל הנדסת אנוש מצוינת והוא גם מהנה לנהיגה. אחד האסים החזקים של ה-CX30 הוא עצם הצעת חלופה אמיתית למי שמחפש SUV קומפקטי פרימיומי, אך במחיר עממי יותר, ועדיין בלי לוותר על האיכות והאבזור.
כבונוס, הוא גם נהנה ממוניטין מצוין של אמינות וסחירות השייכים למותג מאזדה. מאידך, גודלו וגובהו של הרכב, שמהם נהנה הנהג הספורטיבי, לא יתאימו לחלק מהנהגים הגבוהים, או במקרה שבו מתאכלסים דרך קבע מבוגרים במושב האחורי. במקרה כזה, כדאי לנהג לשקול ברצינות את האפשרות ללכת על אחת מגרסאות ה-.CX5
הופק ע"י מחלקת מוספים מיוחדים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו