הפופ הישראלי זוכה בשנים האחרונות לפריחה עצומה, כז'אנר המוזיקלי המוביל בארץ, הן בתחנות הלהיטים ברדיו והן ברשתות החברתיות. בתוכו בולטת תופעה שעד לפני שנים מועטות נחשבה לנדירה: זמרות צעירות שהופכות לכוכבות, חלקן עוד לפני שהגיעו לגיל 20.
חלקן פרצו דרך תוכניות הריאליטי בטלוויזיה, אחרות דרך הצלחה באינטרנט, ויש שהגיעו למיינסטרים בדרך המסורתית יותר. כישרונות נשיים בועטים של פופ, היפ הופ, מזרחית, ואפילו נגיעות רוק.
ההשראה מגיעה מחו"ל, מספר המפיקים המוזיקליים שיודעים את העבודה מצומצם, וכדי להצליח כזמרת צריך עדיין, ברוב המקרים (למרבה הצער), להיראות טוב - אבל הן כאן, ויש להן מה להגיד, גם אם המסר מועבר דרך ביטים ומילים שנורות בקצב של 130 BPM.
בחרנו את 14 הזמרות הצעירות (מתחת לגיל 30) המובילות כרגע, רובן ככולן עם הישגים ומספרים מוכחים. נכון, גם אחרי גיל 30 קורים בפופ הנשי הישראלי דברים מדהימים, ואף מטורפים (היי, נגה ארז), אבל מהפכת הפופ הנשי המקומית קורית כרגע אצל הצעירות.
נועה קירל, 20
נועה קירל היא לא זמרת פופ - היא חברת היי־טק שהונפקה בבורסת הסלבס של ישראל, בעוצמה ובהיקפים כאלה שהיחידות שמשתוות אליה הן בר רפאלי, גל גדות ונינט טייב בשיא תהילתן. אפשר להגיד מה שרוצים עליה ועל המוזיקה שלה, לנסות להתנגד לאחיזה חובקת־הכל שלה בתעשיית המוזיקה, בשוק הפרסום וברשתות החברתיות, אבל מהאמת אי אפשר לברוח - מדובר בהצלחה הכי גדולה של זמרת פופ מקומית מאז שרית חדד של לפני שני עשורים. כמו עפרה חזה וירדנה ארזי - יחד. כמו רוני דואני ומאיה בוסקילה - יחד.
היחידה שאיכשהו נותנת לה פייט במדד הפופולריות היא עדן בן זקן. אז נכון, קירל עוד לא פרצה בחו"ל, כי שם זה הרבה־הרבה יותר קשה, אבל ישראל מונחת כבר מזמן בכף ידה.
עדן בן זקן, 27

סוד הקסם של עדן בן זקן הוא היותה הבת של השכנים מהבית ממול, שהפכה ממלכת השושנים של השכונה, מהסוויט־הארט מקריית שמונה, למלכת הסלסולים של המדינה. באבולוציה של כוכבת הפופ הים־תיכוני, בן זקן היא סך ריכוז התכונות החיוביות שהפכו את קודמותיה (מרגול, זהבה, שרית) לאהובות כל כך.
הכי חמודה, הכי מגניבה, הכי נשמה. כששומעים אותה שרה, חוץ מלרקוד ולהתרגש, מתחשק לחבק אותה בהערכה. כמצופה מכוכבת במעמדה, היא היתה ממובילות המעבר של הז'אנר שלה לאלקטרוני, אף על פי ש"תזיזו" יישמע יותר פרשי מ"מועבט" גם בעוד עשור. כמות הלהיטים שלה בשבע השנים שבהן היא בשטח מספיקה לאחרות לקריירה שלמה, שרק תמשיך להיות זאת שניצחה.
נטע ברזילי, 29

לפני שנה הוציאה נטע ברזילי גרסת כיסוי נאה ל"The Times They Are A-Changin" של בוב דילן, משירי המחאה הגדולים בכל הזמנים, שראה אור לפני כ־60 שנה. בהשוואה לסינגלים ולקליפים שלה, שמגיעים למיליוני צפיות והאזנות בארץ ובעולם, הקאבר זכה למספרים צנועים בהרבה, אבל הוא מעיד אולי יותר מכל על המהות של ברזילי, ששינתה את הפופ הישראלי במו ידיה.
זה לא רק הניצחון באירוויזיון עם המנון הפמיניזם "Toy", ולא רק 232 מיליון צפיות ל"באסה סבבה", וכמובן לא רק הדיבור על ערכים ליברליים כמו חופש ושוויון והחזות החיצונית - נטע היא כל אלה ביחד, אבל היא בעיקר ההוכחה שאפשר וצריך לחלום בגדול, להעז לצאת מהקופסאות, להיות חצופה ולפרוץ את הגבולות של עצמך ושל התעשייה. וכל זה בקלאס, באפס מאמץ.
אלה לי להב, 18

אלה לי להב היא זמרת הפופ הכי קולית שבקעה כאן זה זמן רב. "זוט עני" שלה, שיצר ג'וני גולדשטיין ויצא לפני שנה וחצי, הוא הברקת טין פופ מדויקת שמגיעה פעם בכמה שנים. "מה אתה רוצה?", שהגיע אחריו בהפקת ינון יהל, היה מצוין לא פחות. "שימי פס", הדואט עם עדן חסון (דולי ופן עם יעקב למאי) עשה לה את הקרוס־אובר לים־תיכוני. "השמיים נעולים" עם דולי ופן, עברי לידר ופלד חיזק את המעמד שלה, ולפני חודש הגיע הדובדבן: דואט עם אביב גפן ("ורוד מבריק"), מאדמו"רי הרוק, שהעניק לה חותמת כשרות.
היא מתוחכמת וחצופה, יש לה כישרון וחן שמזכירים את דניאלה פיק, וכריזמה כמו של דנה אינטרנשיונל. תני לנו עוד מה"פקה־פקה" הזה.
אנה זק, 20

בעידן שבו הרשתות החברתיות חזקות לא פחות מהתקשורת המסורתית (אם לא יותר), אנה זק היא הנסיכה המנצחת של הטין־פופ בישראל. אחרי להיטים מתבקשים כמו "טיקטוק" (דולי ופן) ו"בלוק" (ג'ורדי), היא קיבלה לפני שנה וחצי את הסטמפה שכל זמרת מסוגה משתוקקת לה - "קוביות", הלהיט מושך האש עם סטטיק ובן אל.
אלא שבדיעבד מתברר שהם כנראה היו צריכים אותה לא פחות משהיא היתה צריכה אותם. לפני כחודשיים יצא "לך לישון" (ג'ורדי), שאיתו כבשה את המצודה המבוצרת מכולן - המקום הראשון במצעד של גלגלצ, חמש שנים אחרי סינגל הבכורה. או כמו שאומרות מילות הלהיט הכי מגניב של השנה האחרונה: "מישהו פה נזכר קצת מאוחר, וזה לא אני".
יסמין מועלם, 26

בתוך שלוש שנים סימנה יסמין מועלם "וי" על כל התחנות שהפכו אותה לדבר הכי נכון כרגע בפופ הישראלי: תואר שיר השנה של אקו"ם על "מסיבה"; אלבום בכורה, "אריה", שזכה לשבחי המבקרים; וכמובן שירים בפלייליסט של גלגלצ ("כמה מתוק", "מסיבה"), להיט רחבות ממכר - "זה בדם שלי" עם טדי נגוסה ושירים מעצימים כמו "ככה עדיף לי".
כבר השוו אותה לאתי אנקרי, אפשר להשוות ליובל דיין (למשל בסינגל האחרון "יחפים"), אבל מועלם היא סוג של צומת מוזיקלי, היא מצליחה לחבר היפ הופ, פופ, אלקטרוני, רוק ומזרחית, ונשמעת מגניבה ורעננה ובעיקר לא מתאמצת. כמויות הכישרון שלה מספיקות לכמה זמרות - והשאלה היא מה היא תחליט לעשות איתן בהמשך.
יובל דיין, 27

עשור חלף מאז שהקול הכי נעים, תלתלי הקטיפה, הרגליים היחפות, העיניים הגדולות והתמימות הכובשת של יובל דיין תפסו את הלב של מדינה שלמה בביצוע ל"שאריות של החיים" ובפרישה מ"דה וויס". מאז היא המשיכה לפזר את הקסם האישי והמוזיקלי שלה בין בלדות מדויקות, במות גדולות, שיתופי פעולה מוצלחים (שלומי שבת, אמיר דדון, בר צברי), טלוויזיה ותיאטרון.
ולמרות שהיא חלק בלתי נפרד מהביזנס, היא נשארה, לפחות כלפי חוץ, אותה נערה יחפה וזכה מאשדוד, ששרה לכל הבנים "שרק תחייך" ושוברת את הרדיו והרשתות. כבר שנים שהיא מתחזקת באמונה, מקדימה את הטרנד התקופתי החם. והיא רק בת 27, כל שאריות החיים עוד לפניה.
אגם בוחבוט, 18

לפני חודש אגם בוחבוט התגייסה לצה"ל, ובמקביל הוציאה אלבום בן שבעה שירים חדשים בשם "אין קונספט", שהופק על ידי מיטב השמות בפופ המקומי (ג'ורדי, דולי ופן, טליסמאן, טל פורר), אחרי קריירה שנמשכת כבר עשור. ילדת הפלא של משה פרץ מ"בית ספר למוסיקה", ששרה איתו את דואט השנה "ילדה קטנה", גדלה לעיני הקהל, מתעדת את התהליך בשירים שקלעו לטעמו והפכה לכוכבת לכל המשפחה - בלי למכור סקסיות, פרובוקציות או סיפור אישי קורע לב.
בוחבוט היא ההוכחה שכישרון, בחירות נכונות והתמדה, ביחד עם חינניות ופשטות, יכולים להוביל להצלחה. "אני כבר לא ילדה קטנה", היא שרה באלבום החדש, סוגרת מעגל עם מילים ולחן של משה פרץ.
כרקוקלי, 27, 29

הסיבה היחידה שהאחיות טלי ולירון כרקוקלי לא הפכו לכוכבות ממש גדולות בישראל, היא הצפיפות שנוצרה בשנים האחרונות על המשבצת. כבר מהסינגל הראשון "תשע נשמות", שיצרו השתיים עם סתיו בגר, היה ברור שיש כאן משהו אחר, מעודכן, קליל, כיפי. בגר והכיף המשיכו איתן גם בלהיטים כמו "פרפרים", ולצורך הבלאנס גם בפופ שיברון לב בדמות "על הספה" ו"תופסת".
הריליס האחרון שלהן, "נסיכת הקלאב" (עם גיל ויין ותומר בירן), הוא עוד כיף, גרובי במיוחד. קשה להתחמק מההשוואה לשרונה ודניאלה פיק, והיום כבר אפשר לומר שכרקוקלי לא פחות מגניבות ומוכשרות. כצמד, יש להן מכפיל כוח, וזו את זו למשענת. אולי הגיע הזמן לדואט כפול עם סטטיק ובן אל.
ואלרי חמאתי, 22

לוואלרי חמאתי יש סיכוי לא רע להיות בעתיד נסרין קדרי החדשה, כלומר הזמרת מהמגזר הערבי שהופכת לקונצנזוס מוכר כמעט בכל בית בישראל. מקום שני ב"הכוכב הבא", שירים מצליחים בעברית ("ככה לוותר"), ערבית ("Anna Mallet") ושילוב של שתיהן ("שופטאק"), אירוח בהופעה של אנריקו מסיאס האגדי, קאבר מוצלח לאדל (כולל ערבית) ורצון אמיתי להוות גשר בין המגזרים, באחת התקופות הכי מתוחות שהיו כאן בשני העשורים האחרונים - כבר יש לה.
גם כישרון כמובן לא חסר. מה שבכל זאת חסר לה כרגע זה להיט גדול באמת, שיר מרגש שאי אפשר יהיה לעמוד בפניו, שיפתח עבורה את כל הלבבות של הקהל ואת כל הדלתות של הבמות הגדולות.
עדי ביטי, 20

היא רק בת 20, אבל כבר עכשיו אפשר לחלק את הקריירה בת 11 השנים של עדי ביטי ללפני ואחרי. לפני הפרשה שהכניסה את אביה לכלא, ואחריה, כמובן. לפניה היה מדובר במתחרה לגיטימית של נועה קירל ואגם בוחבוט. אחריה מדובר בזמרת שנאלצת להיאבק בכמה חזיתות כדי לשמר את הקריירה שלה - תדמיתית, תקשורתית וכמובן מקצועית.
לא בטוח שהקליפ "חמסה חמסה" מלפני כשנה, שבו בחורות אוכלות סושי מגוף עירום של דוגמנית, ועוד כמה תכנים בעלי הקשר מיני, עזרו להסיט ממנה את האש. לפני חודש הוציאה עם מאור אדרי דואט בשם "כלום", שלא נשאר ממנו הרבה. עכשיו זה הזמן של ביטי להמציא את עצמה מחדש, או שמילדת הפלא תישאר בעיקר הילדה.
נונו, 23

"מוזר" הוא התואר שליווה את יציאת "בנים", השיר הראשון של נונו (NUNU), שהפיק עיליי אשדות לפני שמונה חודשים. אבל אם מקשיבים לו ולשאר הסינגלים שלה, כמו "אוהב לא אוהב", "Living The Dream" ו"גוליית 2", מבינים שנעמי אהרוני גל היא לא מוזרה, אלא הכי נורמלית.
בעולם שבו דודו פארוק ממלא את ההאנגר ושפיטה מדלגת מ"הכוכב הבא" ל"הזמר במסכה", טבעי שזמרת פופ בת 23 תתחפש לאלטר־אגו טינאייג'רית עם צמות, ותביא למיינסטרים את השיח של הרשתות, מתובל בהומור. הדמות של נונו לא לוקחת את עצמה ברצינות, וזה שינוי מרענן בתעשייה שבה מתייחסים לזמרות כמוצרים ומקבלים החלטות מסחריות ששוות מיליונים. אפילו אפשר לסלוח לה על האמירה שהביטלס הם אוברייטד.
נוי פדלון, 27

אי אפשר שלא להעריך את הדרך שעשתה נוי פדלון, ממעמד של זמרת מלווה לאיתי לוי וכותבת שירים (לוי, עומר אדם, משה פרץ, לירן דנינו), אל קדמת הבמה. קצת מוזר שאלבום הבכורה שלה ולהיט הנושא שלו נושאים את השם המבוגר "סוודר", אבל ההצלחה שלהם מדברת בעד עצמה. בהמשך הגיעו דואטים מתבקשים עם דודו אהרון וטיפקס.
פדלון היא זמרת ים־תיכונית מהסוג שחיפשו פה בנרות לפני עשור, כשהז'אנר היה בשיאו. זה לא מפריע לה לעשות חיל גם עכשיו, ולהחזיר למזרחית את הכבוד שלה. עכשיו היא מנסה לעבור לשלב הבא, ובשבוע שעבר הוציאה סינגל משולש כפול, שכולל יחד עם שלושת השירים גם שלושה פודקאסטים של שיחות עם עדן חסון, טליסמן וצליל קליפי. בשיר "דיסוננס" מתחבאת גם מחווה ל"פרפרים" של אורי בנאי. אולי הגיע הזמן לקאבר שלם שלו.
אודיה, 21

הדיבור בתעשיית המוזיקה הוא שאודיה אזולאי, בת הטיפוחים של גיא ויהל, היא אחד הדברים הבאים. כזמרת־יוצרת היא כותבת ומלחינה לעצמה. שורות כמו "אני פסיכולוגית לנשמה שלו כואב, אני אכתוב עליו שירים כמו אנטיביוטיקה ללב, אני ארפא אותו / הוא מספר לי שהאקסית שלו בדיוק התחתנה, והאח שלו הוא הזמר הכי חזק במדינה" ("אם הייתי צריכה") מראות שהיא יודעת לחבר קלישאות עם רכילות ברנז'אית.
באודיה קיים דיסוננס בולט בין ההצהרות על אמונה דתית יוקדת, לבין צילומים בחצאיות קצרות וכתפיים חשופות. היא נשמעת כאילו שרה בפה חצי סגור, מה שמעניק לה חתימה קולית מיוחדת, ועם היופי החיצוני שלה ומיליוני הצפיות שהיא גורפת - קשה להתווכח.
צילומים: ערן לוי, דביר כחלון, אדריאן חמיאס, שי פרנקו, מתוך לינקטון רשמי, צילומים: שי תמיר, רותם לבל, יובל כהן, אפרת אשל, שי יחזקאל, נדב יהלומי, ערן לב, עמית סליקטר
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו