מגמת הקיימות ששוטפת את שלל תחומי החיים, לא פסחה על שוק מוצרי הטיפוח והקוסמטיקה. אמנם לא כולנו אקטיביסטים כמו הנערה השבדית גרטה תונברג, שמובילה את מחאת הצעירים הגלובלית נגד הזנחת משבר האקלים, אך גם מהמקום הקטן שלנו אפשר - ורצוי - לחולל שינוי.
"הקיימות בהגדרתה היא שימוש במשאבים הטבעיים ושמירה על האיזון האקולוגי, כדי לשמר את כדור הארץ ואת כל מי שחי עליו במצב של שוויון כלכלי ונפשי", מסבירה נאוה רביד, יועצת חדשנות, קיימות, פיתוח מוצרים ומדע היופי לחברות בינלאומיות. "בכל שנה 8 מיליון טונות של פלסטיק מתעשיית היופי מוצאות את דרכן לאוקיינוסים, וב־2018 נספרו בעולם עשרות מיליוני צנצנות ושפופרות משומשות שמקורן בתעשייה הזו".
רביד מבהירה כי יש חמישה בסיסים עיקריים לקיימות: "האחד - אנרגיה ושימוש במים. בעולם יש שימוש מאסיבי במים, ובתחום הספא, מכוני השיער והציפורניים נרשמת צריכה עצומה של אנרגיה. השני, ניהול משאבים ומינימום בזבוז. כלומר, יש לחשוב על מניעת בזבוז כספים ומשאבים, תוך שמירה על כדור הארץ, מרגע תכנון המוצר וייצורו ועד סוף חיי המדף שלו. הבסיס השלישי לקיימות הוא כימיה ירוקה - תהליך שבו מקפידים על שימוש בחומרי גלם שאינם תוצרי לוואי של תעשיית הנפט, שהם מזהמים ולא בריאים.
לכל הכתבות, הטורים והמדורים של שישבת
"הבסיס הרביעי מדבר על אריזות מתכלות. על האריזה להיות יעילה, והמחיר עבורה צריך להיות סביר. והבסיס החמישי מדבר על אחריות חברתית־תאגידית, שבה לארגונים יש אחריות ויכולת להשפיע על הסביבה באמצעות התנהלות אתית, שמירה על חוקי עבודה ומנוחה, זכויות הפרט, שוויון זכויות, הכשרה מקצועית ובטיחות, וכן תרומה לקהילה במובן הרחב".
אמנם לא במידה מספקת, אולם המודעות לקיימות ולאיכות הסביבה הולכת וגדלה, וגם חברות הקוסמטיקה הגדולות מיישרות קו בהתאם לכך. רביד: "שוק הקוסמטיקה גדל בשיעור של 5-4 אחוזים בשנה, ושוק מוצרי הקוסמטיקה הטבעיים גדל בשיעור של 10-8 אחוזים - פי שניים". יתרה מכך, נראה שהחברות והתאגידים הגדולים מבינים כי המצב הקיים אינו יכול להימשך וכי גם הרווחים שלהם עלולים להיפגע, והם שמים להם למטרה לייצר באופן יותר נקי ופחות מזהם.
אתגרי עולם הקוסמטיקה
"הצרכן הממוצע קונה המון מוצרים שמגיעים באריזות פלסטיק, אלומיניום וזכוכית", מסבירה מיכל רן, מנהלת בקבוצת הפייסבוק "אפס פסולת בישראל", את האתגרים שמולם ניצבות חברות הקוסמטיקה. "אריזות מסוג זה הן קשות למִחזור, וכמעט תמיד מגיעות בבקבוקים קטנים.
"מעבר לזה, המוצרים עצמם מכילים חומרים דוגמת מיקרו־בידס, שהם חלקיקי פלסטיק זעירים שמזהמים את האדמה, את מי התהום ואת הים".
רן, שהרצתה השבוע בכנס הראשון אי פעם בישראל ובעולם על אפס פסולת, בשיתוף ארגון הקיימות "הצעד הטבעי", נותנת דוגמה מוחשית ביותר: "רק אשתקד פרץ גל המודעות הראשון לכך שמקדמי ההגנה פוגעים בשוניות האלמוגים בים. גילו שמותם נגרם בגלל קרם ההגנה שאנשים מורחים על הגוף".
רביד מוסיפה את השימוש במים ובנייר. "לדוגמה, שמפו מכיל כ־85 אחוזי מים, וכך גם מוצרים כגון קרמים ובישום. נוסף על כך, כשהן מייצרות אריזות, על החברות לשמור על שילוב של יעילות, עמידות, אסתטיקה ומחיר, ולכן השימוש העודף בקרטון. אתגר נוסף שרלוונטי לימינו הוא הרכישה הדיגיטלית. צרכנים שרוכשים מוצר קוסמטיקה רוצים לקבל אותו מייד, ולרוב מדובר בהובלה של מוצר אחד או שניים. כתוצאה מכך כל התהליך מתייקר, וכן ההובלה, שאף מגדילה את זיהום האוויר".
"בכל שנה 8 מיליון טונות של פלסטיק מתעשיית היופי מוצאות את דרכן לאוקיינוסים" // צילום: GettyImages
אבל עם כל הכבוד למודעות, נשאלת השאלה מה אנחנו, כצרכנים, יכולים לעשות כדי להפחית את הזיהום שנובע ממוצרי טיפוח.
רביד: "ראשית, אפשר לחפש את סמל המִחזור על האריזה ולשים לב למה שהמותג מצהיר על עצמו. הרגולציה כיום מחמירה מאוד עם ההצהרות של החברות, והן מחויבות לשקיפות רבה בכל הנודע לשימוש בחומרים טבעיים ומתמחזרים. עם זאת, אל תאמינו לכל ציור: מוצרים רבים מתהדרים באריזה ירוקה או בכיתוב ירוק, שמלווה לעיתים בסמל של עץ או פרח, אולם בסופו של דבר הם אינם טבעיים. לכן יש לשים לב לרשימת המרכיבים, ותמיד אפשר לחפש באינטרנט מידע על המוצר ועל והחברה".
רן מוסיפה כי כדאי להתמקד בחומרים בצורתם הגולמית יותר. "אחת הבעיות היא שאנחנו לא יודעים אילו חומרים יש במוצרים, ואילו חומרים העור שלנו צריך. לכן במקום לקנות מוצר, אני מנסה לחשוב קודם כל על הצרכים. למשל, אם העור שלי יבש, במקום לקנות קרם לחות אפשר להשתמש בשמן. לדוגמה, שמן שמכיל ניצני ורדים עוזר לריפוי פצעונים, מחטא ושומר על מאזן החומציות, ואילו שמן המפ מעודד התחדשות של התאים. פשוט קוראים, מנסים ורואים איך כל חומר כזה משפיע עלינו.
"כשאני מבינה שאני צריכה לקנות מוצר, אני מביאה בחשבון את כל התהליך - מהרגע שהוא מיוצר ועד שסיימתי להשתמש בו - וכשזה מגיע לחברות גדולות, אני מסתכלת על כל הפרמטרים של הזיהום. אחד מהם הוא סחר הוגן. למשל, אני מוודאת שבמוצר אין שמן דקלים, שהתעשייה שלו בעייתית וגורמת לבירוא של יערות.
לגבי האריזות, החברות הגדולות מנסות כיום לצמצם את השימוש באריזות מכל סוג שהוא, והפתרון הוא לרוב לייצר מוצרים מוצקים: סבון, שמפו ואפילו קרם גוף. כשהתוכן מוצק אפשר לעטוף אותו בנייר דק, וכך חוסכים המון אריזה".
טיפוח במטבח הביתי
מי שרוצה ללכת צעד אחד רחוק יותר, יכול לייצר חלק מהמוצרים לבד בבית, וכך לקבל שליטה מלאה על המרכיבים ועל הייצור.
אורון אבידן, קוסמטיקאי רפואי המתמחה בקוסמטיקה טבעית, ממליץ: "מוצר פופולרי שאפשר לייצר לבד הוא מסכת הבהרה והרגעה לעור הפנים. מערבבים 1/4 כפית כורכום (אל דאגה, הוא לא ישאיר צבע צהוב על הפנים אם משתמשים בכמות המדויקת), 1 כף גדושה דבש ו־2 טיפות לימון, מורחים על עור נקי למשך 20 דקות ושוטפים.
"מסכה נוספת תתקבל על ידי ערבוב של מיץ פטרוזיליה (שאפשר לייצר במסחטת מיצים או בלנדר), 3-4 טיפות לימון, 2-3 כפות מים פושרים וחימר לבן שנמכר בכל בתי הטבע ומכיל יותר מ־30 סוגים של מינרלים, ולחלופין 1 כף קמח. מורחים על עור נקי למשך 20 דקות ושוטפים".
לטיפוח הגוף מציע אבידן להשתמש בשמן זרעי ענבים מכבישה קרה, ולאזור העיניים למרוח שמן זרעי רימונים, שמעלים קמטוטים. לטיפול בשפתיים יבשות אפשר להניח פרוסת מלפפון על השפתיים למשך 5-7 דקות".
גם את רוב מוצרי האיפור שלנו, מתברר, אפשר לייצר בבית. רן: "פודרה וצלליות אני מכינה מקקאו, מקינמון ומקורנפלור. מתחילים בקורנפלור ולאט־לאט מוסיפים את שני החומרים האחרים, לפי הגוון שאליו שואפים להגיע.
"במקום מייק־אפ, אני משתמשת בשמן לפנים ועליו מורחת פודרה ביתית. כדי לא לבזבז שפתונים, אני קונה שפתון ומדללת אותו בחמאת שיאה. מי שממש מתעניין יכול למצוא באינטרנט שלל סדנאות שמלמדות להתאפר באמצעות מה שיש בבית, במטבח ובגינה".
לסיום, הביאו בחשבון שאין שחור ולבן. כנראה אף אחד מאיתנו לא יכול שלא לייצר פסולת לעולם, אבל עם קצת חשיבה ותשומת לב, נוכל לחולל שינוי גדול.
טיפ!
שימו לב לרשימת המרכיבים: מוצרים רבים מתהדרים בסמל של קיימות, אולם אינם טבעיים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו