פבל דורוב | צילום: רויטרס, עיבוד גרפי: שלומי צדקה

גאון הדורוב: מי אתה, בעצם, מייסד טלגרם?

גם לאחר שנעצר בפריז, דמותו של מייסד טלגרם, פבל דורוב, רחוקה מאוד מפיצוח • קנאותו האובססיבית לפרטיותו, מעבריו התכופים ממדינה למדינה ושאר אמצעי הזהירות הקפדניים שהוא נוקט הופכים את הרכבת הדיוקן שלו למשימה בלתי אפשרית • העיתונאי הרוסי רודיון צ'פל הגיע הכי קרוב שאפשר, כשהעביר איתו שעות ארוכות במסגרת סרט תיעודי שעשה על האיש שניצח את השלטונות ברוסיה, יצר לעצמו דימוי של כוכב רוק שרירי וגרף מיליארדים • "דורוב בנה את עצמו על פי עקרונות הרציונליזם", הוא מספר השבוע בראיון מיוחד. "מבחינתו, רגשות הם דבר מיותר"

המחזה בשדה התעופה של פריז הזכיר פתיחה של סרט מתח. מיליארדר חתיך נוחת בבירת צרפת במטוס פרטי, ולצידו מאבטח ובחורה צעירה, ספק עוזרת אישית, ספק חברה (וככל הנראה גם וגם). כנהוג בחוג הסילון, השלושה מגיעים לעיר האורות לארוחת ערב אחת, רק כדי להתעופף אחריה ליעד אחר. אבל משהו משתבש פתאום. "מסייה דורוב?" פונים אל המיליארדר השוטרים שהגיחו משום מקום, "אתה עצור!"

דקות ספורות אחר כך המעצר של פבל דוּרוֹב (39) - ההוגה, המייסד והפנים של מערכת המסרים המיידיים טלגרם - כבר היכה גלים ברחבי העולם. לכולם היה מה להגיד על זה. פוליטיקאים, משפטנים, פרשנים וסלבריטאים התחרו ביניהם על ההזדמנות להשחיל ציטוט מפיהם על המאורע, שדחק במדיה הבינלאומית וברשתות החברתיות לשוליים עניינים אחרים כמו מלחמות במזרח התיכון.

פתאום כולם נהיו מומחים לדורוב, גם אם לאיש מהם לא היה, ולא יהיה, סיכוי להחליף איתו מילה. שלא לדבר על האפשרות להכיר ולהבין מיהו באמת האיש שמאחורי התדמית המהוקצעת של אביר החירות מטלגרם - פלטפורמה שנויה במחלוקת, המאפשרת למשתמשיה להעלות פחות או יותר הכל, לרבות ערוצים למכירת סמים, כלי נשק, שטרות מזויפים ושאר טובין מסוג זה.

מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל הפכה טלגרם לפלטפורמת חדשות מובילה בישראל, עם מאות ערוצים וקבוצות בנושא. אמינות הדיווחים בה לא גבוהה במיוחד, אבל פעמים רבות עולות בה ידיעות ראשוניות אמיתיות, ללא צנזורה, מה שמושך אליה מאות אלפי ישראלים סקרנים רבים.

דורוב מנצח מגבוה על כל זה, תוך שמירה על קנאות קיצונית לפרטיותו. רוֹדיון צֶ'פֶּל, עיתונאי חוקר רוסי ובן גילו של דורוב, צפה בפסטיבל התקשורתי סביב המעצר של דורוב בלא מעט עניין. לו עצמו, להבדיל מהראשים המדברים במסכים, דווקא היו הרבה שעות עם האיש. בשנת 2021 צ'פל הציג סרט תיעודי שכולו ניסיון לעשות את מה שהתקשורת העולמית רוצה כעת: לפענח את חידת דורוב ולחדור את מעטה המסתורין סביבו.

פבל דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם, צילום: אי.אף.פי

אף על פי שבילה הרבה זמן בחברתו של דורוב, לצ'פל אין תמונה משותפת עימו, ולא במקרה. "פבל לא מאפשר לאף אחד לצלם אותו או להצטלם איתו", הוא אומר בשיחה בלעדית עם "שישבת". "הוא לא אוהב שתמונות שלו יוצאות החוצה ומקפיד שזה לא יקרה. זו לא סתם גחמה. מצד אחד, זה ביטוי לדאגה לפרטיות - כל תמונה נוספת מגבירה את המוכרות של המצולם ומצמצמת את מרחב הפרטיות שלו. מצד שני, דורוב מעצב בקפידה את התדמית הציבורית שלו והוא רגיל לשלוט בכל דימוי ובכל רסיס מידע שמתפרסם עליו".

"בקנה מידה כלל־אנושי רגיל, דורוב אכן לא תואם את הטיפוס המקובל. המסורת המערבית מהללת ערכים כמו חופש הפרט ומימוש עצמי, אבל מדגישה לצידם את החשיבות של דאגה לזולת. באישיות של פבל אין מקום לדאגה לזולת"

במקום להצטלם עם צ'פל, כפי שידוען אחר היה עושה, דורוב הפגין כלפיו מחווה חברית ממדרגה ראשונה, לפחות בראייתו: הוא עצמו צילם את צ'פל במשרדי טלגרם בדובאי.

איך אדם שקנאי כל כך לפרטיותו מסכים לשתף פעולה עם מי שיוצר עליו סרט?
"אחרי משא ומתן ארוך הוא השתכנע שהסרט ייצא בכל מקרה, איתו או בלעדיו, ומשכך עדיף לו לדבר איתנו. אם הוא היה בוחר להתעלם, הוא היה מאבד לגמרי כל השפעה על התוצר הסופי. במקום זה הוא תיאר לי בפרוטרוט את עמדותיו בנושאים שונים, והנחה את המקורבים לו ביותר במיזמים העסקיים שלו להשיב על השאלות שלי ולאפשר לנו גישה למידע. אני מעריך שכאדם חכם ומתוחכם הוא העדיף להשפיע".

איש סוד

השאיפה לשלוט ולהשפיע היא מרכיב בולט באישיות של פבל דורוב, לצד שכלו החריף. "השילוב של שני הדברים הופך אותו לאדם יוצא דופן ומאפשר לו להשיג הישגים יוצאי דופן", טוען צ'פל. "אלה הישגים ששום אדם אחר לא יכול אפילו לחלום עליהם".

מה, למשל? לנהל מלחמה מול השלטונות הכל־יכולים ברוסיה של פוטין, ולצאת ממנה וידו על העליונה. "בשנת 2018, אחרי פיגוע בתחנת רכבת תחתית של סנט פטרבורג, גורמי החקירה הרוסיים השתכנעו שהתיאום לקראת הפיגוע נעשה על ידי המחבלים באמצעות חילופי מסרים בטלגרם", מספר צ'פל. "הם פתחו בחקירה פלילית נגד הרשת, והרגולטור הממשלתי של ענף התקשורת השיג צו שיפוטי שהגביל את גישת המשתמשים לטלגרם.

"משמעות הדבר היתה איסור על פעילות טלגרם ברוסיה, אבל לרגולטור לא היו אמצעים טכניים יעילים מספיק כדי לחסום לגמרי את הגישה למערכת, ושני הצדדים ניהלו מלחמה ארוכה: אלה חוסמים כתובות איי.פי ואלה קונים כתובות חדשות במיליונים".

בעקבות המלחמה והעניין העולמי שנוצר סביבה, טלגרם התקבעה כסמל של חופש המידע וזכתה ליחסי ציבור אדירים ברוסיה, שרק גברו אחרי שהתיק נגד טלגרם נסגר וניסיונות החסימה פסקו. דורוב ניצח. ההערצה כלפיו והעניין בדמותו הרקיעו שחקים. "זה אכן מקרה ייחודי שמנוגד למגמה המושרשת ברוסיה, שבה המדינה דורסת ולוקחת לעצמה כל מה שהיא רוצה", מאשר צ'פל.

"רוב התקשורת בין היחידות הרוסיות מתבצעת באמצעות מסרונים בטלגרם, ולכן המעצר של דורוב גרם לפאניקה בקרב התומכים בפוטין. היו ביניהם כאלה שהרחיקו לכת ואמרו שהצרפתים עצרו את 'קצין הקשר הראשי' של הצבא הרוסי"

במקרה של טלגרם הרשויות לא הצליחו, אבל הן גם לא באמת התאבלו על התוצאה. בשנים האחרונות, סימנים העידו שלניצחון של דורוב היה קשר ליכולתו לסגור עסקה עם הרשויות. אמנם אף אחד מהצדדים לא פירט במה מדובר, אבל ברשויות הביטחון של רוסיה רמזו שמצאו איתו שפה משותפת ואף הדביקו לו את הכינוי "גנרל דורוב". על פי הגרסה הזאת, מייסד טלגרם עובד, בין השאר, לטובת האינטרסים של הגורמים החזקים ברוסיה.

לוחמים בצבא רוסיה, צילום: אי.פי

מה בדיוק היתה אותה עסקה, שאפשרה לפבל דורוב להמשיך לפעול באופן חופשי ועוד להתקבע בתודעה הכללית כאביר החופש? על פי צ'פל, "הדלפות שפורסמו, כמה אירוני - בטלגרם, מדברות על תקציבים אפורים של גופי הביטחון ברוסיה, הממומנים מתקבולי מכירת נשק למדינות במזרח התיכון ובאפריקה, לכאורה דרך גורמים פרטיים, ומוצאים על מטרות שקרובות לליבם של ראשי גופי הביטחון.

"כל המגעים בעסקאות האלה מתבצעים בטלגרם, כי הרשת הזו באמת נוחה למי שמבקש להשאיר את פעולותיו בצל. על פי השמועות, דורוב מגן לא רק על פרטיותם של משתמשים מהשורה, אלא גם על אינטרסים של אנשים חזקים, שממש לא מעוניינים בפרסום מעלליהם".

אי אפשר לדעת בוודאות אם לגרסה שמתוארת על ידי צ'פל יש אחיזה במציאות. עם זאת, הידיעה שבעלי טלגרם נפל לידיה של הפרקליטות הצרפתית עוררה גל של השערות, שכולו נסב סביב שאלה אחת: האם הסודות הגלומים אי־שם בשרתי טלגרם ייחשפו כעת לעיניהם של חוקרים סקרנים?

דורוב מואשם בחוסר פיקוח מספיק על הפעילות הבלתי חוקית בטלגרם, ולכן הטלת הפיקוח עשויה להיראות כמוצא טבעי ומתבקש מהתסבוכת. המשתמשים נהרו לטלגרם כי חשבו שההצפנה בה טובה יותר מאשר באפליקציות מתחרות. ההסתמכות שלהם לא תהיה שווה הרבה אם וכאשר מפתחות ההצפנה יימסרו בהוראתו של דורוב לשירותי הביטחון או למשטרה.

אחרי הכל, אם האיש ידע לסגור עסקה עם החוקרים הרוסים, מה ימנע ממנו לשחזר את ההישג ולקנות את חירותו תמורת מתן גישה לגורמי אכיפה צרפתיים, או לעמיתיהם האמריקנים, להתכתבויות המפלילות שנוהלו בפלטפורמה שלו? התסריט הזה הבהיל כנראה לא מעט אנשים, עד כדי כך שסרגיי נרישקין, ראש שירות ריגול החוץ הרוסי, שבר את השתיקה והצהיר בפומבי כי הוא "סומך על כך שדורוב לא יתיר למסור למערב מידע רגיש". בלתי אפשרי היה לנסח אזהרה מפורשת יותר.

טובע בכסף

האוצר הבלום של טלגרם טומן בחובו יותר מהכביסה המלוכלכת של אנשי הצמרת ברוסיה. קשה להאמין, אבל זאת עובדה: בהיעדר תקשוב ראוי בצבא שיירש את הצבא האדום העוצמתי, רוב התקשורת בין היחידות הלוחמות בחזיתות באוקראינה מתבצעת באמצעות טלגרם, ולכן המעצר של דורוב גרם לפאניקה של ממש בקרב הבלוגרים הרוסים שתומכים בפוטין ובהרפתקה הצבאית שלו.

היו ביניהם אף כאלה שהרחיקו לכת וקוננו על כך שהצרפתים עצרו את "קצין הקשר הראשי" של הצבא הרוסי ויוכלו עכשיו להניח את ידיהם על התקשורת הצבאית של רוסיה בזמן אמת. זאת אף על פי שטלגרם נמצאת גם בשימוש של צבא אוקראינה.

מפליא אף יותר שהמלחמה של דורוב מול מנגנוני הביטחון הרוסיים בשנת 2018 לא היתה ההתנסות הראשונה עבורו בתחום שאחרים היו מפחדים להתקרב אליו. "טלגרם נולדה כתוצאה מההתנגשות של דורוב עם הרשויות הרוסיות בשנת 2011", מזכיר צ'פל.

"דורוב ניחן ביכולת לא רגילה של הסתכלות מלמעלה. הוא מסוגל לבחון כל בעיה בקנה מידה גלובלי ולזהות מגמות. הרבה לפני טיקטוק, כשהסרטונים היו רק לרוחב, הוא חזה שהעתיד שייך לצילום אנכי, כי זו הצורה של הטלפון הנייד"

המלחמה הנשכחת ההיא התנהלה סביב הבעלות על הרשת החברתית VK, המקבילה הרוסית לפייסבוק. בדומה למארק צוקרברג, דורוב הצעיר החל לפתח אותה עוד בשנות לימודיו באוניברסיטה, וכשהמיזם עלה לגדולה נמצאו החפצים לבלוע אותו בדרכים אפלות.

"פבל גילה אז כישרון מופלא בניהול משא ומתן", אומר צ'פל. "במצב מורכב, תחת הלחץ שהופעל עליו, הוא לא סתם עמד על רגליו, אלא הצליח להוציא לעצמו זכויות על פיתוח של טלגרם. בהקשר זה, הוא סיפר כי למד רבות מאלישר אוסמנוב, אוליגרך ששמר על כוחו למרות שינויי הנסיבות ברוסיה והפך למעין מנטור בעיניו. לבחור לעצמך מורה נכון לחיים הוא אחד מסודות ההצלחה".

האם השיעורים שלמד מאוסמנוב יצילו את דורוב כעת? צ'פל לא מוכן להסתכן בתחזית, מה גם שמהות ההאשמות נגד דורוב טרם התבררה במלואה. לדברי צ'פל, לפרשת מעצרו עשויה להיות זיקה לתחום אפור אחר שפרח בטלגרם ללא כל פיקוח: "יותר מעשרה אנשים נעצרו לאחרונה - מי בארה"ב ומי בצרפת - בקשר לתנועות של מטבעות קריפטוגרפיים בטלגרם.

"המטבעות האלה משמשים, בין השאר, את הפקידים הבכירים בסין ככלי להוצאה של כספים ממקום למקום, והדבר יכול להיות חלק מההתמודדות של ארה"ב מול סין. הנסיבות יתבררו בהמשך, ורק בדבר אחד אני בטוח: פבל יידע למצוא את הרווח שלו בכל מצב".

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, צילום: גטי

בינתיים, הדעות על השפעת המעצר של דורוב, כמו גם על מצבה העסקי של האימפריה שלו, חלוקות. נתוני ההורדות של טלגרם בכל העולם מצביעים על עלייה ניכרת בפופולריות של האפליקציה דווקא אחרי שהמייסד שלה מצא את עצמו מאחורי סורג ובריח.

הזינוק מרשים אף יותר בצרפת ובארה"ב, מדינות שמסתמנות כחשודות עיקריות מאחורי הניסיון להושיב את דורוב על ספסל הנאשמים. לעומת זאת, המחיר של TON, המטבע הדיגיטלי שהונפק על ידי טלגרם, צלל ב־20% - מה שעשוי להעיד על מגמה שלילית, או שמדובר רק בתיקון לזינוק בערכו של המטבע בתחילת השנה.

צ'פל מבקש להזכיר שדורוב עצמו יצא מגדרו כדי לאותת שקיימת הפרדה בין טלגרם למטבע הדיגיטלי: "בכירים בצוות של דורוב עברו לנהל את TON, והתשתית שהוקמה עבור המטבע הזה מרשימה. היקף השימוש ב־TON עדיין נמוך בהשוואה לשני המטבעות המובילים, ביטקוין ואתריום, אבל בעתיד הוא עשוי לצמוח במהירות. ברור לגמרי שפבל תכנן להתפתח בכיוון הזה, אבל אחרי שהרשות לניירות ערך האמריקנית האשימה את טלגרם בפעולות בלתי חוקיות, הוא נזהר מלקשור את עצמו ל־TON".

הזהירות של דורוב באה לידי ביטוי בהיבט נוסף: בשנים האחרונות הוא התאמץ מאוד להרחיק את עצמו מהזיהוי עם ארץ הולדתו. "טלגרם אינה רשומה ברוסיה, משרדיה לא מצויים ברוסיה, ומאז הפלישה הרוסית לאוקראינה פבל הדגיש שלמעט המוצא אין לו ולעסקיו כל קשר לרוסיה", אומר צ'פל. "לדבריו, רוסית היא שפת האם שלו, אבל אין לו כל העדפה או רגש מיוחד לטריטוריה שבה מדברים בשפה הזו.

"יש לו שאיפה מחושבת לייצר דמות של כוכב רוק מושלם. יהיו אולי כאלה שיראו בנרקיסיזם הזה ניסיון לפצות על טראומות שהאיש אולי סוחב עליו מגיל ההתבגרות, אבל אני רואה כאן מהלך מודע ליצירת תדמית נפוצה בקרב הצעירים"

"יתרה מזאת, הפופולריות של טלגרם לא מוגבלת לרוסיה. שיעור המשתמשים באפליקציה שמתקשרים בה ברוסית הוא לא יותר מ־10%. טלגרם נפוצה מאוד במדינות ערב ומרכז אסיה, במיוחד באוזבקיסטן, שם היא מהווה תשתית לכל השירותים ותחליף לאתרי האינטרנט כפי שאנחנו מכירים אותם.

"למשל, אם רוצים להשיק חברת מוניות חדשה, לא יוצרים אפליקציה אלא פשוט מפרסמים פוסט בטלגרם - וזה מגיע לכולם. טלגרם מאוד פופולרית גם באיראן, ובעצם נפוצה בכל העולם. מספר המשתמשים הפעילים בה הגיע במארס 2024 ל־900 מיליון איש".
רגשות זה לחלשים

אין ספק שהמסתורין המכוון סביב דורוב והאובססיה שלו ביחס לשמירה על פרטיותו תרמו לפופולריות של טלגרם. המשתמשים הניחו כי בידי מי שקנאי לסודיות חייו אפשר להפקיד גם את סודותיהם - והסיפורים על דורוב רק חיזקו את התפיסה הזאת.

הסיפורים מפי מכריו של דורוב, שהוצגו בסרט של צ'פל, ממחישים עד כמה עמוק העניין: אחד מהם מספר שדורוב אסר להכניס את התמונה שלו לספר המחזור בבית הספר. אחר טוען שבשלב כלשהו הסודיות של דורוב הציתה שמועה שלפיה אדם כזה כלל לא קיים.

לא מן הנמנע שהדאגה לפרטיות, ולחירות בכלל, באמת נמצאת גבוה בראיית העולם של מייסד טלגרם. "בזמנו הוא הצהיר על היותו ליברטריאני", אומר צ'פל. "הוא דיבר בזכות חופש מוחלט בלי גבולות - מצב שבו מאפשרים לאלף פרחים לפרוח והטוב מכולם מנצח בתחרות"

אבל אולי גם זו רק מראית עין, חזית יפה, שמוצגת משום שבעליה השתכנע כי היא תיטיב עם תדמיתו?
"אני חושב שזו עמדה פומבית מחושבת היטב ותו לא, ומתחתיה יכול להסתתר כל דבר. רצו למתג את טלגרם כמבצר של חופש הביטוי, אז למיתוג הזה נדרשה תדמית של דורוב כמי שדוגל בחופש מוחלט. מהן השקפותיו האמיתיות? אפשר רק לנחש".

אז מיהו בעצם פבל דורוב האמיתי?
"הוא אדם מאוד חזק, מאוד רציונלי, מאוד נמרץ ומאוד מוכוון מטרה. הוא בנה את עצמו לבד על פי עקרונות הרציונליזם. הוא נמנה עם אלה הטוענים שרגשות הן דבר מיותר, ושאין לשים לב אליהן כלל וכלל. הוא בנה את חייו כדי למקסם את היעילות של מה שהוא טוב בו, והוא טוב בניהול ובקידום של מוצר. כל החיים שלו כפופים ליעילות הזאת ולמיצוי כישרונותיו".

נשמע כמו רובוט נטול רגשות.
"אם נאמץ כלפיו קנה מידה כלל־אנושי רגיל, הוא אכן לא תואם את הטיפוס האידיאלי המקובל. המסורת המערבית מהללת ערכים כמו חופש הפרט ומימוש עצמי, אבל מדגישה לצידם את החשיבות של דאגה לזולת. באישיות של פבל אין מקום לדאגה לזולת.

רודיון צ'פל במשרדי טלגרם בדובאי, צילום: באדיבות המצולם

"הוא מעריך את האנשים על פי מידת היעילות, משתדל לא ליצור התקשרויות רגשיות עם אנשים אחרים ומתנהל די בציניות. אם נשווה אותו לאנשים מן השורה, לשכנים שלנו, פבל ייראה כאדם ציני ולא חברותי, אלא שהוא אדם לא רגיל, ולכן כל העולם דן עכשיו בו ולא בשכנים שלנו".

לא בדיוק אדם שכיף לראות איתו משחק כדורגל.
"אדם כמוהו ימצא עניין בצפייה במשחק כדורגל אם, למשל, יגיע למסקנה שאפשר לפתח שיטה לחיזוי תוצאות המשחקים תוך כדי הצפייה. אם יש מקום לחישובים כאלה - זה יעניין אותו. שוחחתי עם חברים שלו לספסל הלימודים בבית הספר ובאוניברסיטה, וברור שהוא תמיד היה כזה. מילדותו דורוב בנה את עצמו כשונה מאחרים, כמי שרואה רחוק יותר ומסוגל ליותר. הייתי רוצה לשאול את אמו איך מגדלים גאון, ומה חלקם של ההורים בגידולו".

במהלך עשיית הסרט הוא נחשף בפניך במלוא הכנות?
"אני תמיד נוהג בעבודתי להרבות במקורות, להצליב מידע ולבדוק את מה שאומרים לי. כך היה גם כשיצרתי סרט על דורוב. אני חייב להודות שלא מצאתי סתירות בין מה שהוא אמר לי לבין מה שגיליתי ממקורות אחרים. הוא היה ישר. עם זאת, בכל צורה של תקשורת יש מידה של אמת ומידה של מניפולציה.

"במקרה של דורוב, מידת המניפולציה לא עלתה על זו המקובלת עבור אנשים שמנהלים עסקי ענק. ככלל, לכל דבר יש שני צדדים, ואנו רואים זאת ביתר שאת עכשיו בסיפור של טלגרם, כששני הצדדים - השמירה על פרטיות המשתמשים מצד אחד, והחשש מפני השימוש בפלטפורמה לרעה מצד שני - מתנגשים ונאבקים זה בזה. קשה לקבוע איזה אינטרס חשוב יותר, ועם שינוי הנסיבות גם המאזן ביניהם עשוי להשתנות מדי פעם".

"אם הוא ייכנס לפוליטיקה, זו לא בהכרח תהיה ברכה. אדם שמכיר אותו מקרוב אמר לי שהוא מפחד שדורוב יגיע לשלטון, כי השילוב של השאיפה שלו ליעילות והיעדר האנושיות לא מסתדר עם העקרונות הדמוקרטיים"

הסרט מציג אותו כבעל כריזמה אדירה.
"נכון, אבל זו לא כריזמה שמושתתת על חום אנושי. דורוב ניחן ביכולת בלתי רגילה של הסתכלות מלמעלה. הוא מסוגל לבחון כל בעיה בקנה מידה גלובלי ולזהות מגמות. דוגמה פשוטה - הרבה לפני הופעת טיקטוק, בעידן שבו הסרטונים היו רק ביוטיוב ורק לרוחב, הוא חזה שהעתיד שייך לצילום אנכי, כי זו הצורה של הטלפון הנייד. עברו כמה שנים והתחזית התממשה. את המציאות שנראית כיום כמובנת מאליה יכלו לנבא רק אנשים בודדים, שמאומנים לראות תמונה גלובלית. דורוב הוא כזה".

לחשבון האינסטגרם שלו יש יותר מ־2 מיליון עוקבים, והוא מורכב כמעט כולו מתמונות שמציגות לראווה את גופו השרירי, לרוב בלי חולצה. הוא כל כך אוהב את עצמו?
"אני חושב שזאת שאיפה מחושבת לייצר דמות של כוכב רוק מושלם. פבל זיהה ברשתות החברתיות ביקוש לדמות כזו, והכל מוכוון מטרה לקדם את המוצר שלו. יהיו אולי כאלה שיראו בנרקיסיזם מהסוג הזה ניסיון לפצות על טראומות כלשהן שהאיש סוחב מגיל ההתבגרות, אבל אני רואה כאן מהלך מודע ליצירת תדמית פופולרית בקרב הצעירים".

פבל דורוב, צילום: טלגרם

מתי הפופולריות שלו תתורגם לפוליטיקה ומנהל המוצר השאפתן דורוב ירצה לנהל את רוסיה?
"חזו לו קריירה פוליטית עוד בימים של המלחמה סביב VK, כשהצהיר לראשונה שהוא עוזב את רוסיה. מרגע שהפך לדמות נערצת בעיני הקהל הצעיר נזרקו לחלל האוויר רעיונות לצרף אותו לקמפיינים פוליטיים או להקים עבורו מפלגה. אני סבור שמגעים כאלה התנהלו בוודאות.

"דורוב עצמו תמיד הכחיש כל עניין בפוליטיקה, אבל אני סבור שגם אם הוא מעולם לא התעניין בפוליטיקה, הפוליטיקה תמיד התעניינה בו. האפשרות של כניסתו לפוליטיקה קיימת, אבל זו לא בהכרח תהיה ברכה.

"אחד מהאנשים שמכירים את פבל מקרוב במשך שנים רבות אמר לי שהוא מפחד שאנשים מסוגו של דורוב יגיעו לשלטון, בגלל אישיותו. השילוב של השאיפה ליעילות והיעדר האנושיות לא מסתדר עם העקרונות הדמוקרטיים.

"כך או אחרת, פבל אף פעם לא נוקט צעדים לא מתוכננים. הוא נוהג לחשב כל דבר, לראות את התמונה בכללותה, להביא בחשבון ולבחון את כל הגורמים - ורק אז לפעול. גם הכניסה לפוליטיקה לא תתקבל בהחלטה נמהרת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר