קובי אריאלי: השבוע הרגזנו את הריבון העליון

יש חברה שמענישה את לקוחותיה על שכחת הסיסמה • השבוע חטפנו ממנה

, צילום: GettyImages

השבוע הרגזנו את הריבון העליון. הריבון העליון לא אוהב שמרגיזים אותו, על כן הוא העניש אותנו. הריבון העליון אינו רע ואינו חפץ להרע. הוא רק חפץ לחנך. לכן העונשים שלו אינם אכזריים ומדממים, בדרך כלל. הם רק מחנכים. ואנחנו, שכבר ידענו עונשים כאלה בעבר, ובהם גם כאלה שצרבו בנו טראומה, סבלנו וקיבלנו, נענשנו ואולפנו: יותר לא נשכח את הסיסמה.

אני אין חלקי בין מבצעי שיימינג לחברות מסחריות. על כן לא אנקוב בשמה של החברה ששוב עצבנה אותי השבוע. רק אספר שהסיסמה ששכחנו היתה הסיסמה של האפל איי־די.

הכל התחיל מזה שבתי הנערה ביקשה להוריד אפליקציה של שירותים בנקאיים כלשהם. כדי להוריד אפליקציה יש צורך, בחברה הספציפית הזו, בחשבון אפל איי־די. לחשבון האפל איי־די. יש כידוע סיסמה. בני האדם, כידוע, שוכחים סיסמאות, ועל כן גם היא שכחה את הסיסמה.

כאן עלי לציין ששכחת סיסמה אינה עבירה. בן אדם נורמלי נוטה לפעמים, כאמור, לשכוח סיסמאות, והילדה הזאת, שתהיה בריאה, יותר חכמה ויותר מוצלחת מכל מהנדסי ומנהלי ועובדי החברה המעצבנת הזו ובעצם מכל תושבי פאלו־אלטו רבתי כולם - אף שהיא שכחה את הסיסמה!

בכל אופן, משנתגלה העניין נועצה בי בתי, ומשהתברר שגם לאבא אין את הסיסמה בקובץ הסיסמאות, השמור על שולחן העבודה שלו תחת הכותרת "סיסמאות ומספרים סודיים" (כדי לבלבל את ההאקר בהפוך על הפוך) - היא פתחה במסע לשחזור הסיסמה. כשאני אומר מסע, אני מתכוון למסע. כזה שיוצא מנקודה אחת וחולף בדרכו על פני נקודות רבות בדרך לנקודה נעלמת שמי יודע אם תתגלה. הפעולה הזו, שבחברות אחרות מתבצעת כלאחר יד בשלוש דקות, הופכת בחברה הספציפית הזו, שאת שמה כאמור לא אחשוף, לפרויקט חינוך מחדש.

ראשית, יש להמתין יומיים בפינה ולחשוב טוב־טוב על מה שעשינו. לאחר יומיים קיבלה האומללה תאריך ושעה ספציפיים לביצוע הפעולה הכה מסובכת וכה נדירה. היא כמובן לא התייצבה בזמן, שבמקרה לא התאים לה, וכך פספסה את חלון ההזדמנויות ונגזרו עליה, אני רציני לגמרי, עוד שמונה(!) ימי עונש, שבמהלכם היא גם צמה ומלמלה פרקי תהלים לפי אותיות השם ט.י.מ. ק.ו.ק. רק בתום תקופת הענישה השנייה הזו - שוחזרה הסיסמה והבית חזר, איכשהו, לחיים נורמליים.

ובחסות השלווה הזו שנפלה עלינו נוצר קצת זמן. וכך הצלחנו להרהר באימה בתהליך שעברנו, ובעובדה שיש חברה, שמשום מה היא מהמצליחות ומהמובילות בתחומה, שאשכרה מענישה אתכם כשאתם שוכחים את הסיסמה. היא לא מוכרת מוצרים, לא מעניקה שירות ולא משווקת חוויה. היא משתלטת ומחנכת. שומר נפשו ירחק.

kobiarieli@gmail.com

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר